Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-01-28 på alla områden

  1. 2 poäng
    Enligt uppgifter från VP sitter denna i en sjuhelsickes massa VP-maskiner med dock inte i KAD43, KAD44 och KAD300. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-838929-zinkanod.aspx
  2. 1 poäng
    Pluggen i botten av värmeväxlaren sitter i färskvattensystemet, där behövs ingen anod. Tidiga KAD 42 har en anod i gaveln på värmeväxlaren. De senare har ingen. Även tidigare D4-D6 har anoder, en i värmeväxlaren och en i laddluftkylaren. Senare motorer har gavlar av plast. Då finns inga anoder. Varför man man håller på och ändrar fram och tillbaka vet jag inte.
  3. 1 poäng
    Ekparkett, av den typen som inte är lösa stavar som limmas utan vanlig för hemmabruk, brukar ligga på en ganska medioker plywood- eller spånskiva som inte är avsedd för fuktig miljö. Jag hade inte lagt det. Gör jobbet ordentligt, så behöver du inte göra det en gång till.
  4. 1 poäng
    Som boende i Gävle så seglar jag Gävle-Sthlm en del. Seglar från Egggrund - > Norr om Björns fyr ->syd-sydöst ner mot Öregrund. Sen låter jag vindroder/autopiloten styra och så försöker jag glömma bort tiden för denna transportsträcka. Vill man inte natta i Öregrund finns det en vik tvärs över som man kan ankra i. I Gävle kan man numera söka skydd i Furuviks gästhamn: https://kartor.eniro.se/?c=60.654492,17.343013&z=16&l=nautical&g=60.654098,17.345824 https://furuvik.se/boende/furuvik-gasthamn/ Här finns numera en enorm vågbrytare(som inte syns på bilden) som skyddar den nya gästbryggan. Man kan gå på Furuviksparken, äta på restaurangen där eller grilla på de superfina grillplatserna i gästbryggan: Gävle segelsällskap har sin hamn en bit in vid en ö i bukten, mellan römaren och granskär med gästhamn. Spartanskt, men väldigt vackert: https://kartor.eniro.se/?c=60.713571,17.308949&z=17&l=nautical&g=60.715253,17.310065
  5. 1 poäng
    Tack för fantastiskt utförlig förklaring @Georg_Ohm! Sådana som du gör att man återvänder till MG. Nu är det bara att börja koppla, tids nog.
  6. 1 poäng
    Det är bra att skura tvärs fibrerna osv som föreslagits. Jag lägger till att man med fördel gör det när det är en regnig helg och träet är genomblött; då löser sig smutsen så fint.
  7. 1 poäng
    bJag bifogar ett kopplingsschema på ett vanligt (växlande) standardrelä. 85 och 86 är anslutningarna till manöverspolen. man brukar koppla 85 till minus, och 86 till manöverspänning, men det gör inget om man skiftar dessa. 30 är ingången, batterispänning, i ditt fall från batteri eller en central terminal/säkringsdosa som har spänning även då huvudbrytaren är avstängd, kanske samma säkring som värmarens manöverspänning i övrigt. 87 är utgången, hit koppar du, som redan föreslagits, in värmarens on/off knapp, eller då manöverspänningen till termostaten. Observera att den kan finnas flera "87", om det finns en 87b är det en utgång som ger spänning då relät inte är aktiverat, då finns det en 87 och en 87b, alltså ett växlande relä. Relät i schemat ser ut så. Det kan finnas två 87:or, också, alltså två utgångar, spelar ingen roll vilken av dessa du använder, sådana relä brukar användas till extraljus på bilar. Relät i figuren är ett sådant. Du borde ju kunna koppla in 30 och 87 på reläet direkt parallellt med anslutningarna på termostatpanelens on/off-strömbrytare. Här skall det ju finnas "alltid spänning" alltså en kabel som inte passerar huvudströmbrytaren, det är ingången, och den andra kabeln är då manöverspänning till värmarens startfunktion. (Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat 😏)
  8. 1 poäng
    Jag använder den största skiftnyckeln från biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/verktygsnycklar/skiftnycklar/skiftnyckel-2000016782 skrolla ner så hittar du en 24" som gapar 64mm. Mät din mutter å se om det räcker, tror att mina var 57mm. Även om längden på verktyget gör att man bara kan dra några grader innan skaftet slår i något, så gör ju vinkeln på en skiftnyckels gap att du kan vända nyckeln och få nytt grepp, dra någon grad till osv. Jag köpte en för att testa, tanken var att köpa en till sedan för att ha en till mothåll på låsmttern också. Men det behövdes inte, den låser så bra ändå med bara en nyckel.
  9. 1 poäng
    Precis min melodi att resa. Fantastiskt om man är lagd åt hållet att inte allt ska vara planerat i förväg. Vi reste med transibiriska 1989. Det var det ända vi hade "förbokat". Sen hade vi fixat öppna visum till överallt det gick. Vi kunde vara borta ett år. Vi sa likadant. Om vi trivs i peking, blir kvar där så blir vi. Vi ska inte komma hem.å känna "det borde vi ha gjort" utan tar pengarna slut efter 3 veckor så åker vi. Vi stannade där vi var tills det kändes som dax att röra på sej.. det kunde ta några dgr att bestämma att vi skulle ta oss vidare och ytterligare dagar att bestämma åt vilket håll. Den bästa metode för oss var att köpa karta över landet å typ försöka föreställa oss en plats. Ofta hamnade vi där det inte fanns turister men vi passerade turistråken på vägen, sen besökte vi såklart såna ställen åxå (när vi ville ha det enkelt, med språk, å ha lite "semester" Helt fantastisk resa. Så skulle jag nog segla åxå.. det gör jag på hemmaplan.. har väl 200000 öar kvar att upptäcka. Pengarna hade för vår del räckt i ett år till. Vi hamnade/hann inte till filipinerna, australien, nya zeeland borneo mm. så vi hade jättelågpris- boende. På, det idag svindyra, gili trawangan.. dit det på den tiden tog några dygn att ta sig hade vi egen bungalow, helpension.. med fantastisk mat.. middagarna var alltid 12-15 olika skålar. Ingick kaffe och the.. annan dryck fick vi köpa till. Kostade 27kr/ dygn för 2 pers. Kompis som bodde i eget hus fick ockerpris på 16kr/dygn. Sånt e svårt att hitta idag men "ta dagen som den kommer" utan att vara sysslolös skulle jag aldrig tröttna på.. Ska verkligen bli intressant att följa dej.
  10. 1 poäng
    Troligtvis saknar panelens kontrollampor minusanslutning (="jord"). I princip skall det vara kopplat så här: En tjockare kabel skall komma från batteriet via huvudsäkring och huvudbrytare (nära batteriet) till inkommande gemensamma anslutning till panelens alla strömbrytare eller säkringar, det kan vara litat olika på olika paneler om strömbrytaren eller säkringen kommer först i kretsen. Från varje strömbrytare (eller säkring) skall det sedan gå ut en kabel till varje "förbrukare" alltså en till lanternorna, en till länspumpen en till ekolodet och så vidare. Kontrollamporna är ofta inbyggda i strömbrytarna, dessa får sin plusanslutning från strömbrytarens utgång, och om lampan sedan har en minuskabel ansluten skall denna lysa då strömbrytaren är i lägen "on". Om lampan lyser hela tiden oavsett hur strömbrytaren står är lampan inkopplad på strömbrytarens ingång, då byter man sonika plats på in och utgående kabel på strömbrytaren. De flesta färdigköpta strömbrytarpaneler från Jula, Biltema eller från andra inköpställen är märkta på baksidan. + är oftast inkommande anslutning, - är minus till kontrollamporna, men man kan lämna den oansluten, strömbrytarna funkar ändå, men det kan ske märkliga backströmmar då ström från kontrollampan/lamporna letar sig andra vägar tillbaka till batteriet. Detta kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat... Om du fotograferar din panel, fram och baksida kan vi berätta mer exakt hur du skall koppla! Jag har snott en bild som jag lägger in här... Den röda kabeln till vänster med en + etikett på, är inkommande från batteriet, denna ansluter till i detta fallet en rad med automatsäkringar, med krocketbågar uppåt i bild. De andra större krocketbågarna alltså de röda kablarna går från alla automatsäkringarna till alla strömbrytarna från vänster, till höger i bild, ansluter säkringarna en och en, till strömbrytarna . Den svarta kabeln med "krocketbågar" åt andra hållet är minus, till batteriet (har en - etikett). De fria oanslutna flatstiftskontakterna i mitten av strömbrytarna är utgångarna till olika förbrukare. Det är ganska vanligt förekommande att strömbrytarpaneler ser ut ungefär så här på baksidan. Om du inte vill ha belysning i knapparna så tag bort hela den svarta kabeln med krocketbågar och allt... Sedan sådana där "sockerbitar" är inget att ha ombord, särskilt inte i en öppen styrpulpetbåt. Fukt letar sig in i dessa och ställer till med "el-lände". Hoppas att du har bättre anslutningar till din panel. Ja, automatsäkringar till vänster i bild, och strömbrytarna till höger. Här kommer ström och spänning först till säkringarna och styrs sedan ut med strömbrytarna.
  11. 0 poäng
    Volvo Penta engine Anode Pencil anode 838929 Volvo Penta 838929 Engine Anode, heat exchanger, cooler and engine block anode. https://www.yachtboatparts.com/kad-42--43--44--300-67-c.asp
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...