Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-01-08 på alla områden

  1. 4 poäng
    "Gustav Vasas bibel anses i allmänhet vara en mycket rimlig kompromiss mellan gammalt och nytt språk. Även om den inte stämde överens med samtidens talspråk så var den inte överdrivet konservativ i sitt språkbruk. Den var ett stort steg mot en mer konsekvent svensk stavning och etablerade till exempel användningen av vokalerna å, ä och ö samt användningen av ck istället för kk efter kort vokal, nyheter som skilde den från den danska bibeln, troligen avsiktligt för fjärma svenskan från språket i Danmark, som Sverige skulle ligga i nästan konstant fejd med ända fram till 1600-talet. Vasa var dock tydlig med att kk-stavningen skulle bibehållas när det gällde motormontage i marina applikationer" https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska Där ser man... 🤔
  2. 2 poäng
    Bakelit!!! Back-elit är för skidåckare
  3. 2 poäng
  4. 2 poäng
    Så gjorde jag också. Förra årtusendet. Vill man komma riktigt billigt undan och en ändå navigera tillförlitligt så köper man beg platta och sen Navionics eller iSailor sjökort. Kostar några hundra. Min gamla iPad, 1:a gen, fungerar fortfarande utmärkt för navigering.
  5. 1 poäng
    Herrar ord poliser ond gör sig över sär skrivning, men ibland är det nödvändigt för att få något vettigt ur telefonen om man skriver i den, och jag tror att de flesta med folkskola förstår än då.
  6. 1 poäng
    Ja på den tiden när bla Micke Westin ( tror han heter så) drev blaskan så var den riktigt bra, idag totalt likställd med andra båttidningar dvs ointressanta. Jag höll ut rätt länge med min prenumeration med hopp om bättring, men näe. Så nu för tiden får PB klara sig utan mig
  7. 1 poäng
    Vi har ju ett antal auktoriteter här i landet. Ett antal mycket upphöjda herrar, och en dam tror jag att det är för tillfället (har inte kollat i Expressen senaste timmen). Nämligen medlemmarna i Svenska akademien. Särskrivning är en styggelse enligt deras mening, och ska bekämpas med alla till buds stående medel. Vi får passa oss så att de inte sätter in det tunga gardet bland sina torpeder, Jean Klåd heter den tuffaste har jag läst.
  8. 1 poäng
    Hej Navionics har sjökort för många sjöar där sjöfartsverket inte har kort. Man har till och med möjlighet och rätt att ansluta ekolod till sin navigator och få nya djupkurvor och dela dessa med andra användare av Navionics, gäller bara insjöar. https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@8&key=%7BdoaJc~%7D~A Hälsningar Ove
  9. 1 poäng
    De har i alla möjliga prisklasser. Vill du ha en som inte är så avancerad (saknar NMEA2000), men som ändå har alla moderna saker som Bluetooth, etc. så finns de från ca 1500 pix och uppåt i Sverige. Fusion Marine MS-RA50: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437458 Kan man tänka sig att lägga något lite mer så kan man även få det som jag tycker är så grymt (har sett i andra båtar, och kommer till våren installera själv) med integration med plotters i nätverk över NMEA2000. Då kan du styra din Fusion (eller andra vanliga märken så som Rockford Fosgate, Clarion, etc.) med NMEA2000 från vilken skärm som helst. Är snål ibland och letar fynd utomlands, och kan man som jag tänka sig att köpa från tex. UK-säljare, Ebay eller Amazon så kan man, speciellt om man tar det lite lungt, hitta fyndpriser och på kampanj för inte så extremt mycket mer än kvalitetsradios utan NMEA2000.
  10. 1 poäng
    En segelbåt har ju köl:) Sidostabiliteten i lågfart på en planande båt som har överbyggnad är ett skämt tyvärr. Värre ju lättare, högre och längre den är. Man behöver verkligen ha kraft/propellerstorlek för att det ska bli behagligt och i vissa mer extrema fall säkert. Bogpropp eller dubbelmontage är lyxlösningar Håller med om att många motorbåtar har lite hög tomgång, men 5-6knop är inte så vanligt. Min ligger runt 4 och det är ovanligt fort. En diesel med DP och hyffsad toppfart gör det oifrånkomligt tyvärr... Har dock stött på en båt med ca 7knops tomgång, det var en sportbåt med drev som gjorde 70knop. Klart lurig båt i hamnområden. Inte menat att vara petig, utan mer flika in att det känns fort redan med 4knop.
  11. 1 poäng
    Jo, normalt så hade det ju varit vettigt (och säkert lönat sig ekonomiskt om man har någon form av inkomst eller begränsat med fri tid) där det finns färdiga kartor (så håller helt med bhemac), men det var ju riktigt snyggt löst av dig när det inte fanns några andra alternativ!
  12. 1 poäng
    Jag scannade in sjökortet, en sida i taget. Det stora jobbet sedan var att klippa ihop det sömlöst, tog mig ett par timmar i GIMP (var typ åtta sidor att skarva ihop). Men då ser man heller inte skarven nu även om man zoomar in något grymt 🙂 Jag tänkte att när jag någon gång får tid över göra motsvarande jobb för den angränsande kanalen (Kinda kanal) så jag kan åka lite längre sträckor utan att behöva ta fram papperssjökortet. Jag kan notera (eftersom @bhemac tycker jag borde köpt digitala sjökort istället) att jag kanske inte hade valt denna variant om det faktiskt hade funnits någon typ av digitala sjökort, men i sjön där min båt normalt befinner sig (Åsunden, södra Östergötland) finns det bara sjökort på papper. Så då gör man vad man kan för att åtminstone bli lite digital 😛
  13. 1 poäng
    Samma här, jag har en Simrad och en B&G som jag egentligen tänkt sälja men det var ju inte att tänka på efter en sommar tillsammans. Jag har hört andra som provat dubbla plotters och som nu inte kan vara utan den kombon. För säkerhets skull har jag också en äldre Furuno radar/plotter.
  14. 1 poäng
    För att undvika att sprida glasfiberdamm när jag borrade genomföringen till diskbänksavloppet så monterade jag en plastburk över hålsågen som dammuppsamlare och anslöt dammsugaren. Funkade klockrent.
  15. 1 poäng
    Slutade jag med för längesedan (det var främst konstigheter i artiklar med el jag i början både korrekturläste och rättade) när jag insåg att påpekanden inte var helt uppskattade. Var ju som en del kanske vet även en flitig skribent i början av tidningens historia, men insåg genom tystnad och utebliven respons (troligen sammanhängande med lite omläggning inom tidningen) att man nog inte var intresserad av lite tekniskt "djupare" artiklar längre.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...