Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-12-01 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag! Tror att du fått fram din åsikt nu Baxlaget...
  2. 2 poäng
    Behövs väl ingen undersökning för att konstatera vad som skapar problem för båtägare! Om du inte redan visste det är svaret Miljöpartiet: Lägg ner alla båtklubbar, förbjud allt i båtväg utom för Åsa Romson som kan bottenmåla sin båt med extremt miljöfarlig bottenfärg avsedd för oceangående skepp. Hon är ju Miljöpartist och värnar om saker ... om det passar henne vill säga.
  3. 1 poäng
    Tycker det låter som om verkstaden väntar på att motorn ska rasa och de har troligen slarvat med oljebyte och annat för att det ska ske snart. Då ska de kassera in multum ... Helt sjuk inställning till Service som den ska vara!
  4. 1 poäng
    Det bästa är att tvätta kapellet nu och förvara det rent och torrt. Var noga med att inte dubbelvika några rutor. Jag lägger ut det på golvet, viker in sidorna och rullar det löst för att slippa veck, men det tar lite mer plats i förrådet så. Man kan leja bort alltihop om man vill. Då tvättar en kapellmakare enligt konstens alla regler och förvarar det rätt, bara att hämta till våren. Angående täckningen. Det är meningslöst att både ventilera OCH köra med torrboll. Man väljer antingen eller. Ventilerar man kommer det hela tiden in ny luft och ingen torrboll i världen har en chans att göra någon skillnad. Förr sa man ventilera, öppna allt så mycket det går. Men på senare år har vintrarna varit så milda att man ju ventilerar med fuktig luft. Därför har trenden vänt till att fler istället stänger helt, all ventilation, alla tänkbara lufthål. Med ett flertal torrbollar i båten som töms/byts några gånger under vintern, välj torra dagar att öppna båten för detta. Man kan göra egna torrbollar enkelt och billigt, sök i forumet om detta. Tömningen då. Jag tar ur dynor och lös textil, inkl alla rep. Men fastskruvade ryggstöd och gardiner har jag haft kvar, det har funkat för mig. Mycket beror på var du bor. I norr har du bättre förutsättningar med kalla, torrare vintrar. Då är det inte så noga. Jag bor i mälardalen, ett riktigt fukthål tyvärr..
  5. 1 poäng
    ~1000kr för det här verktyget. Tveksamt om det hjälper mig att få loss tappen/axeln, men värt ett försök. Kommer kanske underlätta i framtiden då jag tänker demontera drevet varje vinter och då passa på att smörja upp allt så jag eller nästa ägare slipper kämpa med att få loss saker och ting.
  6. 1 poäng
    Hej. Försök att dra runt motorn för hand. Om det går har du troligen något elfel eller så är startmotorn trasig. Om den inte det går att dra runt får du ta reda på varför. Prova att ta bort insprutarna för att kolla om du har fått vatten i motorn. Ingemar
  7. 1 poäng
    Jag förstår frågeställningen, men funderar på om det är ett reellt eller teoretiskt problem. Det tycks finnas otaliga installationer bara i Sverige, som inte lett till haverier av detta slag.
  8. 1 poäng
    Hej, jag kommer också till samma slutsats! Du glömde f.ö. att skriva att frågan gäller en 100-hästare, men det har jag snokat upp ändå via dina äldre foruminlägg. Hittade en tabell i en VHB enligt bilden nedan. (Visserligen litet föråldrad men visar ändå att knappt 60 C är en fullt rimlig* temp.) Notera tempen i bildens rödunderstrukna angående "kastrulltest"! Tror att din termostat har reservdelsnummer 892864T06 , att kapseln/locket är integrerat? Men också att själva termostaten (bortsett locket) ändå är utbytbar i eftermarknaden ?? *) Angående rimlighet: Den låga tempen är nog en kompromiss mellan två onda ting kan jag tänka. För låg temp ger mer motorslitage, men för hög temp riskerar å andra sidan att ge för mycket "pannsten/limescale" på kylvattenflödets hetaste partier. (Hmm... förr fanns iaf för inombordsmotorer alternativet "saltvattenstermostat" eller "vanlig termostat". I just saltvatten bör tydligen tempen hållas lägre, även på bekostnad av högre motorslitage samt därmed sammanhängande minskad verkningsgrad/bränslesnålhet. ) Min slutsats: Kör du mycket i insjövatten så kan det vara "allmänt klokt" att försöka hitta en termostat med högre temp för motorslitagets skull? (Troligen finns nån tempsensor för larm, en sådan måste nog isf också bytas!?) Bildkälla: boatinfo.no
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...