Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-26 på alla områden

  1. 1 poäng
    Propellrarna är galvaniskt isolerade från propelleraxeln genom att det sitter en gummibussning i navet på dem. Där det däremot kan uppstå en kontakt mellan propeller och axel är vid konan som sitter längst ut på propelleraxeln och låser den bakre propellern. -> Så det enklaste är att bara kolla om konan är i kontakt med propellern. Är den det så har du ett bekymmer och behöver antingen montera den bättre (för den kan dras lite snett) eller byta till nya konor som är i komposit och därför ej ledande. -> Har du en multimeter kan du ju bara mäta motståndet mellan propelleraxeln och propellern. Står beskrivet i tråden redan. -> Du har även fått tips om var du kan hitta utbytespropellrar samt goda råd från proffs. Finns säkert på fler ställen. Att köpa nytt är dyrt. + Glöm inte kolla varje år att du inte har vatten i bälgen när du tar upp båten. Bara att lossa slangklämman och dra av bälgen i ena änden så ser du om det är blött eller torrt på insidan. Lycka till!
  2. 1 poäng
    Fin båt du kollar på. Gillar de linjerna, välplanerad och går ruskigt fint i sjön. Själv skulle jag inte tänka tanken på att köpa tvilling montage. Tycker det räcker med ett drev och en motor, har för mig att de absolut sista modellerna hade singelmontage en D6 satt då monterad i, detta är info jag hört på hörsägen och jag kan ej verifiera att det är så, kanske finns någon här som vet mer. Angående din fråga kad 300, så är väl de inte sämre än andra elektroniska motorer. Grunden är ju en flinta motor rätt skottsäker rätt skött. Sedan byggde man ju på elektronisk styrning av bränslet, samt elektronisk inkoppling av gas samt växel. Det är ju alltid en fördel med motorer man kan skruva med själv och det mesta kan du ju skruva med på denna motor med. Är ju i grunden en 42 a. Det som oroar mig mest är ju pentas utfasning av reservdelar till hela kad serien, ser att fler och fler grejer börjar utgå. Har för mig att växlingselektroniken utgått redan. Det mesta mekaniska går ju alltid att ersätta eller återvinna, värre är det med gammal teknik. Finns ju några akilleshälar på alla motorer kompressorn, i detta fall som är rätt dyr, elektroniken är ej heller gratis om den skulle säga tack och adjö. Men motorerna går otroligt fint samt bränslesnålt, så länge reservdelar finns att tillgå skulle jag inte oroa mig för en båt med 44 a eller 300 i. Lycka till med ditt eventuella båtköp, gå igenom motorerna ordentligt, och glöm ej dreven däri ligger stora pengar vid eventuella haverier.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...