Jump to content
Wednesday 09 October 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/14/2018 in all areas

  1. 2 points
    Hen verkar få vissa personer, bla. här på MG, att nästan explodera. Vad är det som är så hemskt med nya ord? Varför är hen mycket värre än dejt eller hemmafru? Varför upprörs hen-hatare inte av att gamla ord försvinner? Eller gör ni det? Ett bevingat uttalande av Gunnar Sträng, förlåt Herr Sträng eller Stadsminister Sträng bör man ju skriva. "Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär" Borde vi stanna i denna typ av svenska? Jag menar säga "adekvat svensk vokabulär" istället för "lämpliga svenska ord". De av er som inte gillar hen, säger ni (menat som grupp) fortfarande Ni, Herr, Fru, Fröken till personer istället för det lite modernare Du. Ursäkta, vet Ni hur man kan definiera en stofil? Mackey
  2. 2 points
    Helt riktigt att ”hen” betyder höna på engelska, men jag har svårt att se att det skulle vara ett argument mot att använda ordet. Eller... vad kallar du våra avkommor..?
  3. 2 points
    Jag hade svårt med ordet "hen" till att börja med, men har märkt att jag börjat använda det i vissa sammanhang. Trott att man är en gammal "stofil", dvs original, kuf, klassik, perukstock, gubbstrutt, stöt, mumrik, mumie.
  4. 2 points
    "Metallkomponenter som är i kontakt med bensinpåfyllningssystemet ska vara jordade". "Påfyllningsbeslag av plast rekommenderas inte...." Läs och begrunda ovanstående, det säger det mesta.
  5. 2 points
    Nu får vi nog "pudla" lite Gunnar Sträng har inte varit statsminister, han är mest ihågkommen som finansminister, och har dessutom varit jordbruksminister bland annat. 😎
  6. 2 points
    Men snälla människa... Ordet finns sedan snart tio år med i nationalencyklopedin. Språket är någonting som förändras vet du. Eller är du en sån som anser att alla förändringar som skett i språket sedan 1970 är felaktiga och att språket aldrig mer får utvecklas? Tycker att vi kan avsluta den här löjliga off-topic-debatten med att konstatera att det finns ord som en del av oss vägrar använda fast de är allmänt accepterade. För min del tycker jag som sagt hen är ett praktiskt ord som fyller upp ett hål som tidigare fanns i svenska språket och där man fick ta till löjliga konstruktioner som han/hon.
  7. 1 point
    Inget vidare väder, ligger i gästhamn. Har fixat en grej som irrieterat mig mycket. Jag har två vattentankar, med en trevägsventil innan sil och pump. Denna ventil når man bara om man lyfter bort matbordet och lyfter upp durken därinunder. Vattnet i ena tanken tar alltid slut innan matsitutaionerna när bordet är dukat... Välkommen till bords Mr. Murphy! Köpte därför en motor, eller kanske ett servo som kan moteras på kulventiler, dessa kan vrida en ventil 90°, det finns trevägsventiler som man vrider 120°, men den jag har är en 90°-modell. Dessa manövrers genom att polvända + och -, således kopplas dessa till en polvändande strömställare. Litet krypandes under durkarna och kabeldragning.... Servot är inköpt på en firma under Aliexpress, vi får väl se hur den fungerar nästa säsong.... Strömställaren/polvändraren är placerat nära byssan.
  8. 1 point
    Dina upplevelser med D6 med DPH stämmer bra med vad jag hört av en bekant. Rasade överhus som VP skyller på användandefel(att man inte ska köra längre stunder på marschvarv) och sönderkorroderade proppar som måste bytas ut(skylldes på landström, men ingen landström så långt ögat når vid den privata bryggan). Tråkigt på så trevlig drivlina i övrigt!
  9. 1 point
    Jag har finska som andra språk. Finskan har inte några ord för han eller hon, man använder ordet "hän" oberoende av kön. Finskan klarar sig alltså helt och hållet utan könsbestämt pronomen och har gjort det så länge språket har existerat. Det har i och för sig inte gjort Finland mer jämställt än Sverige. Konstigt va? Jag skriver en hel del som hobby och välkomnade "hen" just av anledningen att "vederbörande", "personen" och språkmonstret "hon/han" ger en lättsam text en mycket mer byråkratiskt PK-aktig ton än hen. När könet är känt använder jag inte "hen". Här ett exempel på hur jag brukar använda hen: De satt i köket och väntade på sotaren. Enligt lappen de fann i postlådan skulle hen komma vid niotiden. Fem minuter över nio sladdade en gammal Volvo in på gården och sotaren hoppade ur, hon var uppe på taket innan de hunnit ut på gården. Hon hette Kerstin och hade jobbat som sotare i åtta år... Jag har tagit ordet till mig och gett blanka fan i att en del väger in politiska värderingar i det. Det bästa sättet att ta politiken och ismerna ur någonting är att alla använder det som sitt. Tidvis har det ju nästan varit så att man fick nationaliststämpel om man flaggade annat än på en flaggdag eller hängde en flagga på stugknuten. Flaggar alla när de är på gott humör tappar nationalisterna möjligheten att ha flaggan som sin symbol. Om en tunnhårig är mästare på att dra flintskallighetsvitsar så blir det inte lika kul för någon annan att retas över hens flintskallighet osv. Så de som tror att hen är bara ett sätt att göra hela världen könsneutral skall använda hen så mycket det går. Då går politiska värderingarna ur ordet och ni har VUNNIT! För övrigt anser jag att snippa är ett utmärkt komplement till snopp. På många sätt.
  10. 1 point
    Det låter allvarligt. Det du måste göra är en jordfelsmätning. Är du minsta osäker så låter du enn elektriker göra det. När du bryter VVB så antar jag att jorden finns kvar och det är problemet. Enklast är att dra ut stickproppen. Det bästa och säkraste är att installera en skyddstransformator. Men kolla ev jordfel först.
  11. 1 point
    Det ser inte ut som kavitation utsn korrosion. Som redan föreslagits kolla så du inte har kontakt mellan propeller och axel för då blir propellern en finfin offeranod.. ett vanligt dph fel är att propellerkonan som monteras längst ut på propelleraxeln dras lite snett och då kommer i kontakt med bakre propellern. Det måste vara en luftspalt mellan! Penta har senare år släppt nya konor i komposit. gällande drevdush så ska det inte behövas. Jag har själv två dph drev med g8 propellrar som går tungt (windy 37 grand mistral på 7 ton) och vi kör regelbundet på 2700-3000 rpm utan bekymmer långa sträckor. Låter som något annat är galet i drevet om det går varmt. Är propelleraxeln rak? Drevet grundstött?
  12. 1 point
    För mig ser det ut som kopparoxid som fällts ut. Börja med att kontrollera att propellerns gummibussning inte elektriskt ledande. Skölj propellern med färskvatten och mät med ett universalinstrument mellan ett blad och själva navet (med splines). Motståndet skall vara mer än 100kohm. Hur ser drevets offeranoder ut? Vilken sort har Du? Zink eller Aluminium? För bräckt vatten används ofta anoder av aluminium beroende på hur sött vattnet är. var används/ligger båten mest?
  13. 1 point
    Den här kan kanske hjälpa:
  14. 1 point
    Felet man gör när man borrar i RF är ofta att köra alldeles för snabbt och med alldeles för lite tryck. Men det finns värre material - riktigt, härdat stål. När jag renoverade min A-ford uppgraderade jag bl.a. bromssystemet vilket förde med sig att jag behövde borra upp hålen kring hjulnavet på framaxeln någon mm för att passa M10 (det var ju enbart "tumanpassade" hål). Efter mycket borrande efter alla konstens regler (trodde jag) kom jag äntligen igenom. Konstaterade dock att hålet fortfarande var samma diameter, men borren var avskalad för att passa befintligt hål istället för tvärtom.....
  15. 1 point
    "Nibral (nickel aluminum bronze). This material is lighter and stronger than manganese bronze. It is more expensive than manganese bronze, and is quite repairable. It's main ingredients are copper, aluminum, and a small amount of nickel. Due to it's higher copper content, it's more corrosion resistant than manganese bronze, but left unprotected the aluminum can act as an anode to protect other underwater metals on your boat. This is indicated by dark craters on the surface of the material ringed with a green color. Left long enough, these craters will go right through the propeller, and it will have to be replaced." Så, att måla propellern vid ytskador är steg nummer 1. https://www.vicprop.com/prop_basics.htm
  16. 1 point
    Frågan som ställdes var varför en del inte använder ordet "hen". Utan att veta säkert tror jag att mitt svar är rätt så representativt för en stor del av denna grupp. Jag kommer ihåg ett avsnitt av Debatt på SVT när "hen" diskuterades. Det var då ett inslag om en mamma som uppfostrade sin son/dotter till en könslös identitet. Barnet var kanske 6-7 år och hon ville inte svara på frågan vilket kön barnet hade. Barnet hade ett könsneutralt namn och kläddes och friserades "neutralt" i alla lägen, barnets kamrater visste inte ens vilket kön hen (börjar jag tina upp inför ordet tro) hade. Att lägga mindre vikt vid vilket kön folk har låter fullt rimligt men att sätta ett barns uppväxt på spel för att bevisa sin poäng är i alla fall alltför ideologiskt för min smak. Jag har nog aldrig varit fullt övertygad om att "feminist" är något jag vill kalla mig men när jag kom i kontakt med begreppet upplevde jag att det handlade om lika villkor för män och kvinnor vilket jag ställer upp på till 100%. (Lika lön för samma arbete, samma möjligheter till utbildning etc) Idag är begreppet (för mig) mer synonymt med att man beskyller ALLA män för att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp eller våldtäkter när det är en extremt liten andel som gör detta. Jag skulle istället vilja säga att vi ALLA har ett ansvar för hur vi bemöter och respekterar varandra. Kvinnor, män, hen osv. Ansvaret ligger inte primärt på någon av grupperna utan hos alla. Att en del människor som kallar sig feminister blir förlöjligade stämmer säkert och det är ett problem på samma sätt som att ordet rasist använts så flitigt att det snart saknar mening i samhällsdebatten. Jag har två döttrar själv som jag för övrigt är hemma och är föräldraledig med. Vi kör "snippa" för fulla muggar här hemma. Jag har aldrig upplevt det ordet lika politiserat och dessutom löser det ett problem för mig: Alla de andra orden på kvinnans genetalier är allt för vulgära för min smak. Måste få passa på att tipsa om Navid Modiris podd som heter "Hur kan vi". Fantastiskt fräscha samtal i ett så övrigt polariserat debattklimat!
  17. 1 point
    Nu äe det som så att många plaster är ledande för statisk elektricitet. Nu var det inte min tanke att vara näbbgädda. Bara att väcka tanken, så det blir så bra som möjligt. - För faktum är att det händer att det uppstår bränder, explosioner mm, i samband med tankning av bensin.. Tror knappast det beror på nån frenetiskt cigarrblossande person i närheten vid tillfället.
  18. 1 point
    Så här står det i transportstyrelsens CE-handbok. Den förordar helt riktigt det ni föreslår. Med den öppningen att ett tankbeslag av plast inte "rekommenderas". Har du inte metallkomponenter i påfyllningssystemet är det lite mer oklart om man behöver göra någonting. Var skulle gnistan uppstå, om den inte kan uppstå mellan tanbeslag och munstycke. "Metallkomponenter som är i kontakt med bensinpåfyllningssystemet ska vara jordade. Jordledningens motstånd till båtens jord ska vara mindre än 1 ohm. Jordledningen får inte anslutas mellan påfyllningsslangen och slangsockeln. Jordningen gäller komponenter mellan påfyllningsbeslaget och tanken. Jordledningen ska till färgen vara gul- och grönrandig. Påfyllningsbeslag av plast rekommenderas inte eftersom båtens jord i så fall inte kan anslutas till tankningspistolen och bensinstationens jord. Jordningen fungerar emellertid om påfyllningsbeslag av plast är försedda med exempelvis en jordningskrans av metall, på vilken tankningspistolen vilar." Källa: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/ce-handboken-om-fritidsbatsdirektivets-tillampning.pdf
  19. 1 point
    Då lägger jag det på min att-göra-lista. Batteriet sitter ett par decimeter ifrån tanklocket (under sätet i bild) så det är en smal sak att fixa. Ja, precis. Det var underförstått 🙂
  20. 1 point
    Njae… Nibral är en legering av aluminium och koppar med lite järn, nickel, magnesium och zink. Brons är en legering av koppar och ten ibland med lite zink och/eller bly. Jag ar rätt bra koll på metallurgi, men jag kan inte reda ut detta. Det krävs en del specialkompetens för att förstå vad som händer i det specifika fallet. . Fråga Lund är ingen dum idé, en annan idé är att kontakta Korrosions- och metallforskningsinstitutet . Mackey
  21. 1 point
    Hej alla! Tack för era svar! Ska börja med att ladda batteriet ordenligt, sen får vi se:-)
  22. 1 point
  23. 1 point
    Vet inte säkert om grrr:et var för att jag använde ordet "hen"? Har också lite svårt för det, men faktum är att det är ganska bra att använda i lägen där man faktiskt inte vet kön på den man talar om. Man sparar ju några tecken jämfört med konstruktionen han/hon. Märkligt hur man kan glida ifrån ämnet 👯‍♂️
  24. 1 point
    Ibland blir vägbeskrivningar oväntat lätta. En arbetskamrats son var i Madrid och ungefär följande diskussion utspelade sig. - Bla, bla, bla. - Bla, bla bla. - Var bor du då? - I Östervåla. - Var ligger det? - Man kör E4 norr ut till man kommer till en skylt där det står Östervåla. En rätt enkel vägbeskrivning för en bilresa på 3 200 km. Mackey
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...