Jump to content
Sunday 15 September 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/24/2018 in all areas

  1. 1 point
    Alltså, det var min son som skulle.......😄
  2. 1 point
    baxlaget, 2016 när jag sjösatte var båten nymålad och gjorde 40.5 knop 2017 när jag sjösatte var båten nymålad och gjorde 44 knop Skillnaden utgjordes av det faktum att jag under våren 2017 hade slipat bort alla gamla lager bottenfärg och epoxi ner till blank gelcoat, och därefter lagt ny epoxi och ny färg. Dvs båtens botten hade blivit betydligt slätare. Sjögräs har inte med jämförelsen att göra eftersom bägge fartmätningarna gjordes direkt när båten sjösatts på våren med ren botten. hoppas detta förtydligar mitt inlägg ovan jag gör samma jobb nu igen på min nya båt, och hoppas på att få 2-3knop högre toppfart och 5-10% lägre förbrukning. Det är ett riktigt grisjobb. Har fått botten blästrad och har nu slipat 14 timmar totalt igår och idag och har halva slipjobbet kvar innan vi kan börja lägga ny epoxi.
  3. 1 point
    Det har jag propagerat för tidigare och nu också prövat för att få plats med ett extra förbrukningsbatteri. Vi har använt ett Biltema MC-batteri på 14 Ah i två säsonger, ett sådant här. Mackey
  4. 1 point
    https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=5&t=279408 Här skriver jag om egna erfarenhetet som kan vara värda något även för andra...
  5. 1 point
    Hej! Tråkigt att installationen av nya kompassen blev "sisådär". Men som Hybro påpekat ovan så är väl exaktheten hos sådana traditionella kompasser numera av minskad* betydelse. (Tror f.ö. att TS "tfrisk" har koll på detta med påverkan av starka elektriska strömmar nära magnetkompasser, i så fall bara att stänga av eventuella strömförbrukare och kolla skillnaden.) *) Därmed inte alls sagt att traditionella fastinstallerade magnetkompasser skulle vara överflödiga! [Gps:er har egentligen ingen aning om kompasskursen, de bara jämför succesivt inhämtade geopositioner och "baklänges-räknar" sedan fram kurs, hastighet och väderstreck. Som seglare har jag hamnat i stiltje där båtfan vrider fören dit den vill. GPS:en visar fortfarande helt korrekt "noll knop", men dess menyer för kurs och kompass visar givetvis rappakalja vid noll knop. Och då blir den gamla magnetkompassen viktig, för med en enda blick kan jag "orientera mig" hjälpligt i sjökortet. Alltså fatta att typ; den där siktade kobben måste vara x-skär, för då stämmer det jag ser med att y-skär verkar ligga just där. Ja, ni fattar nog vad jag menar. Och inte fan betyder exempelvis hela 10 graders missvisning särskilt mycket i det scenariot!?]
  6. 1 point
    Jag tycker det där ser ut som om ytan är punkterad. Titta på det med ett förstoringsglas. Är inte de svarta punkterna små kaviteter som du kan peta i med tex en knappnål?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...