Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-22 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hej och tack för visat intresse för vårt båtköp. Båten står nu tryggt i hamn i Ekenäs efter en veckas segling uppdelat i två etapper. Jag tänkte berätta lite om hur resan förlöpte. Dag 1- 12.10 Vi träffade köparen i Mariehamn och efter snabb inspektion och proviantering puttrade vi iväg från Östernäs söder om Mariehamn kring 10 på morgonen. Första biten till Ledsund gick i rak motvind och motorn, en 9 hk Suzuki av okänd ålder, fungerade fint trots rätt stora vågor. Efter Ledsund tog vi sikte på Föglö och hissade storseglet i en fin bris snett akterifrån. Resten av dagen gick i så bra fart så i höjd med Föglö bestämde vi oss för att sikta på att nå Sottunga innan mörkrets inbrott. Efter en fin segling och några små snuttar med motor pga de smala sunden kring Jyddö nådde vi Sottunga gästhamn kring 18. Dag 2 - 13.10 Vi kastade loss i soluppgång och tog sikte på Korpo vilket innebär en hel dags segling på sgs. öppet hav. Vinden visade sig igen vara fördelaktig och vi hissade förseglet för första gången och svängde österut. Resan över skiftet var fin och vi snittade kring 4,5 knop hela vägen till Korpo. Efter ett tankningsstopp i Korpo ström styrde vi kosan vidare då vi ännu hade flera timmar solljus. Vi anlöpte Berghamn i åboländska skärgården en bit sydväst om Korpo kring 18 efter ca 10 h segel. Dag 3 - 14.10 Den sista dagen på första etappen gick till stor del för motor då vinden var sgs. obefintlig stora partier av rutten till Dragsfjärd. Vi kunde ändå motorsegla med dubbla segel största delen av tiden, vilket var nödvändigt då vi var tvungna att hinna till bussen från Dragsfjärd till Åbo där vi båda studerar. Efter en snittfart på cirka 4 knop förtöjde vi i Dragsfjärd 13:10 och skyndade oss till bussen. Första etappen var nu slut och min ''relativt'' seglingskunniga kompis visade sig vara mer än kvalificerad för uppgiften. Under resan från Åland lärde han mig grunderna i segling för att jag under nästa etapp dels kunde behärska båten själv och dels lära ut grunderna till Teschan. Dag 4 - 18.10 Efter några dagar på varsin studieort kastade jag och Teschan loss från Dragsfjärd med sikte på Hangö. Efter ca en timmes puttrande med motor hissade vi storsegel och motorseglade ner till Kasnäs. Vinden hade avtagit ytterligare efter den första etappen och vi fick nu nöja oss ed kring 4-5 sydväst. Vädret som hade visat sig från sin bästa sida under resan från Åland hade nu blivit riktigt oktoberväder med regn och dålig sikt. Efter Kasnäs hissade vi förseglet och seglade efter bästa förmåga trots utmaningar med rak medvind. Vi nådde Hangö efter ca 10 timmar och otaliga timmars motorseglande blöta och kalla. Dag 5 -19.10 Nu var det dags att segla vår nya båt till sin hemmahamn och vädret visade sig från sin bästa sida. Med en frisk sidovind på ca 6-7 ms gjorde vi stora framsteg och anlöpte Ekenäs ca 14 på fredagseftermiddagen efter att ha gått för segel sgs om hela vägen. En fin tur i sin helhet och en väldigt fin båt. Några små problem med motorn och seglen som alla visade sig bero på egna misstag. Motorn har fungerat felfritt trots sin ålder och startat plikttroget varje morgon. Maxi 68 var helt rätt för oss och särskilt imponerade var vi av inneutrymmenas rymlighet och alla smarta förvaringslösningar. Båten är mycket fräsch trots sin ålder och det är smått otroligt att vid första anblick förstå att båten är kring 40 år gammal. Teschan får fortsätta med ev. frågor eller berättelser. Bifogar en bild från gårdagens fina seglingsväder.
  2. 1 poäng
    Är det yngre än hundra år ska du försöka spåra ägaren eller anmäla till polisen. Dyker ingen ägare upp så är det ditt. Kan vara ganska lönsamt, vi dök mycket och hittade en del även om det mesta var dåliga ankare. Det går antagligen att få lönsamhet i det.
  3. 1 poäng
  4. 1 poäng
    Försökte få bilderna att visas direkt, men det gick inte.. Och de är förstora för att ladda upp, så ni får stå ut med att trycka på länkarna Premiär sommar för mig och motorbåt, premiär för sambon och båtsemester! Det gick väl efter omständigheterna bra och det verkar som att det kan bli lite båtsemester nästa år med Första turen ut med båten blev i Göteborgs södra skärgård, någongång i Maj https://imgur.com/5pExEFR Nymodig med motorbåt så blev det en liten grundstötning, med betoning på liten. Ena propellern var kantstött men de var i rätt dåligt skick pga ålder och Pentas nibralblandning så det var bara att lyfta och få tag på nya propellrar. https://imgur.com/pe3cz3N Sväng ut till vinga https://imgur.com/Zspdx1J Sedan började semestern, med Vänern som resmål. Göta älv https://imgur.com/K4dD48B Första stoppet https://imgur.com/x21bYTT https://imgur.com/iqqhPem https://imgur.com/MGuFw5S Och när sambon drog till sthlm drog jag till sjöss nu i september https://imgur.com/uicBvUT
  5. 1 poäng
    Hur gick det. Fick du loss pumparna. Var det tecken på vattenläckage? Mackey PS igen Nu minns jag varför jag gick över till BT.
  6. 1 poäng
    Kul med så många bilder och filmer! Bara att fortsätta ladda upp!
  7. 1 poäng
    Man kan ju också välja att följa tillverkarnas anvisningar och dränera sjövattensystemet istället. Men vad fan vet dom? 😏
  8. 1 poäng
    Varför behöver man veta fryspunkten exakt? Vet du exakt hur kallt det kommer att bli i vinter, annars har det väl inte så stor betydelse. I min mätare skiljer det bara 2-3 grader mellan typerna. Jag vill gärna ha lite marginaler så jag har kört i för cirka 30-35 minusgrader i mina motorer som befinner sig i Stockholmstrakten.
  9. 1 poäng
    Sista svängen med hela gänget från Nyköping. Plats Rensholmen, den 9 september.
  10. 1 poäng
    Liten summering på vår sommar. Tyvärr blir det paus från båtlivet ett par år pga av andra planer men det blev ett bra avslut 😃
  11. 1 poäng
    Jag ser i andra sammanhang att det blir facebookgrupper, men jag tycker att kvaliteten i dessa oftast är usel, det finns inte samma möjlighet, tycker jag, att uttrycka sig där.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...