Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-11 på alla områden

  1. 3 poäng
    Å katten. Vi är nog många som borde ligga i en isvak i närmare timmen så snart som möjligt. 😫
  2. 2 poäng
    Farleder respekterar jag och håller mig borta från, men tekniknissar i småbåtar som stirrar sig blinda på sina instrument har jag inte mycket för. De får respektera att det finns massor av båtar utan AIS/RADAR/VHF och acceptera det, samt använda synen likt oss andra.
  3. 2 poäng
    Sens moral: TAPPA ALDRIG SUGEN! Grattis, ge aldrig upp!
  4. 1 poäng
    Min bedömning är att detta är felaktigt, se bl.a. bifogade figur från artikeln http://files.webb.uu.se/uploader/271/BIOKand-13-020-Toresson-Henrik-sammanfattning.pdf Se även https://nejtackzombies.files.wordpress.com/2016/09/biokand-13-020-toresson-henrik-uppsats-1.pdf och det finns massor att läsa. Inget jag läst tyder på att man normalt dör inom en timme i 10 C vatten. I nollgradigt vatten har man däremot bara en timme på sig, samtidigt som man oftare kan återuppliva en person som legat i kallare vatten. Fortfarande är avsikten inte att förringa risken med kallt vatten, men jag tycker verklig kunskap är bättre än skräckpropaganda. Mackey
  5. 1 poäng
    Trevlig helg En DJI Phantom finns i min ägo sedan ganska länge. Men jag blir nervös av att flyga över vatten. Därför försågs den med flottörer av frigolit. Det funkar dvs den flyter men den blir mer vindkänslig i luten och metacenterhöjden blir taskig i vattnet. Se har jag även insett att om den störtar i vattnet så gör den det på ett ställe där jag inte kommer åt de med båten. Alltså skulle jag behöva en räddningsdrönare. Då la jag ner det projektet. Nu finns det flera drönare som både är vattentäta och flyter. Kanske skulle man träna på att använda ett kastspö. Det fina med några av de här nya tingestarna är att man kan köra omkring på vattenytan och filma undervattnet. Mitt intresse är bla att utforska vikar. Kunna flyga över och få fina flygfoton. Man kan ju även undersöka djupet. Det finns flytande ekolod med WiFi tex Lucky FF916 eller Vexilar Sonarphone. De väger under 100g så det är inget problem att hänga under drönaren. Många använder dessa genom att kasta ut med kastspö. Men drönare skulle vara mer elegant med drönare. Helst skulle man ju ha en StrutureScan givare!
  6. 1 poäng
    Det är bara att prova. Har du bestämt dig att motorn ska lossas från båten så får du mer info med en test. Kolla även att du inte har ett motorlås (med nyckel) på en av de undre bultarna
  7. 1 poäng
    Men då förstår ju även de som inte är invigda. Hur ska en då känna sig förmer?
  8. 1 poäng
    Lite konstnärligt med drönaren. Bilden tagen med lång slutartid med en Nikon D7000.
  9. 1 poäng
    Nej, jag kom ut lite sent med annonsen i våras, jag hoppas på nästa vår. Men många har varit och tittat, få har varit intresserade. Den senaste föll på teakdäcket, vilket ju är original från 81 så det behöver lite kärlek. Lite lyxigt med två Najader 😎 Å andra sidan; i somras gick den nya generatorn sönder och det skulle dröja en vecka innen jag fick en ny på garantin, då var det lite skönt att ha en reservbåt.
  10. 1 poäng
    Är det ett vanligt problem att folk med AIS, Plotter och radar inte tittar ut menar du? Har själv AIS och tycker det är kanon, särskilt när man skall korsa en farled och det ligger lastfartyg på rad, då är det ett jättebra verktyg för att se CPA och att kunna anpassa kurs och fart i tid för att undvika att hamna för nära. Även lastfartygen ser mig och ser att jag anpassar mig i god tid.
  11. 1 poäng
    2: Vissa motorer likt min gamla Yamaha 200-89 har en färdig ögla på motorblocket. Andra har ingen och det finns då öglor man gängar på svänghjulet och lyfter i. Den varianten hade min Mercury 200-2005.
  12. 1 poäng
    1. Jag har en träplatta i aktre delen av utrymmet för bensintankarna. Den kan man skruva bort och, om det behövs, komma åt bultarna.
  13. 1 poäng
    Nu när miljö- och samvetsdebatten gör sig påmind, kanske man försiktigt bör påpeka olämpligheten med att elda med vissa sorters glaserade reklamutskick i flera färger. Sedan är ju klistret, addisivet i myndigheternas kuvert ett aber, säkerligen miljövidrigt att elda, och dessutom olämpligt i pappersåtervinningen då det där klibbar ihop med en massa andra papper. Själv eldar jag med gamla järnvägslipers från en uppriven smalspårsbana här i närheten, slänger in en och annan bit tryckimpregnerad spillbit från ett staketbygge också. Ja det finns en massa äkta hondurasmahogny och thailändsk teak att ta till med när björkveden tar slut fram i januari, men det skulle jag aldrig ens drömma om att berätta för någon... 🌦️🔥
  14. 1 poäng
    Jag sålde en J17 för två år sedan. Fick 15000kr och intresset var förvånansvärt stort. Mannen som köpte den kom och hämtade den från Lettland, men även en norrman och ett par svenskar ringde. Den var förvisso ganska välputsad och utan skador. Men seglen var orginal, motorn en gammal tvåtaktare, dynor etc orginal. Så prova att göra en seriös blocketannons, det kanske inte är så hopplöst. Det är ju en riktigt trevlig båt och det vet många, inte att förväxla med stortrissar å annat elende i den storleken. Jag saknar min.
  15. 1 poäng
    Men det är svårt att komma ifrån att radar har väldigt, väldigt, väldigt låg upplösning jämfört med alla typer av visuella system. På några sjömils avstånd krävs föremål som är runt hundra meter för att det ska bli mer än en "punkt". Så radar har man för att se att/om nåt finns. Visuella system har man för att se vad som finns. Det är ju tråkigt om de nuvarande IR-systemen inte fungerar särskilt bra, men det är inte fel på tekniken i sig, utan i så fall handlar det om för liten efterfrågan som innebär att det inte finns tillräckligt med ekonomiska resurser för att ta fram system som är bra nog. Det är ingen fundamental skillnad mellan en vanlig videokamera och en för längre våglängder. Optiken är det egentliga som skiljer, eftersom långvågig IR-strålning (ca 10 µm i det här fallet) kräver andra material, som är dyrare.
  16. 1 poäng
    Tack för det! Verkar ju funka. Varför har vi inte önskat oss det tidigare? Mackey
  17. 1 poäng
    Min poäng var, som jag redan förtydligat en gång men uppenbarligen för döva öron (eller blinda ögon), att ett sånt system ger möjlighet att se vad ett närliggande radareko är, även när sikten är katastrofalt dålig. Även en extremt bra fartygsradar har ändå en riktigt låg upplösning, så de allra flesta saker som flyter blir bara en liten "blobb" på skärmen. Undantaget större fartyg eller mindre föremål som är väldigt, väldigt nära. Men jag är en sensornörd. Jag anser att man inte kan ha för många. Hade jag själv haft en lämplig båt och snuskigt mycket pengar hade båten haft tiotals olika sensorer!
  18. 1 poäng
    YES!!!! Fick upp slangen nu! 😃 Skruvade av oljeåterföringen från turbon vid motorn (koppling, 90 grader, sitter precis ovanför tråget nära där oljestickan går ner). Förde in en 1 mm tjock ståltråd med en krok på. Fiskade ca 15 gånger, sedan napp! Fick ut den till hålet där jag tog tag i den med en spetsig tång. Den satt fast lite men lossnade när jag ryckte i den lite försiktigt några gånger. Fan va skönt! Stort tack för all hjälp! 🙂
  19. 1 poäng
    Tillämpningsområde Allmänt 1 § Om inte annat anges ska detta kapitel tillämpas på – passagerarfartyg, – andra fartyg som används i affärsmässig verksamhet, och – fritidsfartyg med bruttodräktighet om 100 eller mer som inte omfattas av Europaparlamentets och rådets direktiv 94/25/EG av den 16 juni 1994 om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar i fråga om fritidsbåtar, senast ändrat genom Europaparlamentets och rådets för- ordning (EG) nr 1882/2003. Jag tolkar det som att dessa regler ej gäller för fritidsbåtar med bruttodräktighet under 100.
  20. 1 poäng
    Börja med att kontrollera oljenivån i tilten. Bägge symptomen tyder på att olja saknas.
  21. 1 poäng
    Hej, Skulle vilja säga att det inte är så många som värderar det så jätte högt, men sedan å andra sidan så kostar det samma att få en ej vp verkstad kontra en vp verkstad att göra det, mer eller mindre=) Problemet idag är att alla reservdelar från VP är guldpläterat och där av kostar 10x vad det borde kosta=) summakaddemumma, så hade jag med en sådan ny maskin kört med vp företag för att de har vp datorn och kan koppla upp sig och uppdatera osv. Men det är bara vad jag tycker 😃
  22. 1 poäng
    Alltid bra att ha med liten stick med epoxy.
  23. 1 poäng
    Med så lite kunskaper om hur din båt fungerar kanske det är bättre att du stannar iland?
  24. 1 poäng
    Har båten luftats tillräckligt under sommaren? Nee! Än finns det förstås tid och lugna höstdagar kan vara tjusiga på sjön. Men för att ta lite ansvar över tråden fyller jag den härmed med några bilder. Här testar jag tillfälligt sommarens stora bekvämlighetssatsning på lådcykeln. Lite senare installerades lyxen (utan cykel) i båten. En annan modifiering inför säsongen var rejäl och styrvänlig Massey Ferguson-ratt med kula. Navet passade inte klockrent men ett par bitar ur en metallpersienn runt hydraulpumpens axel gav perfekt och stadigt resultat. Från och med i år kan jag således svänga grymt effektivt och framför allt kraftfullt. Den röda mojängen uppe till höger är kanske den allra lyxigaste additionen för året. Det är en stoppvajer till motorn. Nu behöver jag inte längre dyka ner i själva motorn för att kväva den. Genomtypisk hamnbild i samband med att jag antagligen varit nere vid båten för att skruva med något. En vy man sällan har eftersom man normalt står med skallen ut genom takluckan. Den här båten är utrustad med utomordentlig förvaringsplats för bilnyckel och solglasögon. En vy jag sällan har om jag inte råkar lura med någon besättningsmedlem som tvingas ställa sig vid rodret "för att jag måste kolla något någonstans". Nästan upp i plan... eller i halvplan... eller ditåt. Om någon stör sig på vit färg på gummilisterna kan jag ge e-postadressen till förra ägaren. Själv orkar jag inte bry mig tillräckligt för att släppa alla andra åtaganden och fixa detaljerna bums. Något ska jag väl ha att göra om tio år också? Blottlagt för ventiljustering. Den observante forumbesökaren noterar säkerligen stopvajern till vakuumpumpen. Inte för att jag vill skryta och skrävla, men jag har ju faktiskt en stoppvajer.
  25. 1 poäng
    Då var säsongens första tur gjord. Ett par timmar kring hemmahamnen för att se att inget konstigt uppstått. Båten fick ny kylvattengenomföring, kompletterande länspump, div säkerhetssaker mm. Återstår massor att göra, i med nya VHF'en, tillfällig plotter, ny antenn, soloanel och ett till batteri.
  26. 1 poäng
  27. 1 poäng
    Lovade ju bilder om det blev affär. Gösnipa köpt av enda ägaren / byggaren. Yanmar 15 För säker o billig gång.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...