Det är inte "snällt" mot riggen att inte sätta an alla vant och stag maximalt enligt instruktionerna, tvärt om. Det är som att inte dra åt en skruv ordentligt för att vara "snäll" mot det man skruvar ihop.
Nu tror jag inte att den löst ansatta riggen är orsak till sprickan, men det kan ev. vara så att skadan blir värre med en löst ansatt rigg.
Det är säkert inget fel på grundkonstruktionen, men det hjälper ju inte om den är skadad. Jämför vindrutan på bilen. Utan stenskott håller den evigt länge, men börjar en spricka breda ut sig så fortsätter den.
Om sprickan är över eller under vattenlinjen är inte viktigt, det viktiga är om sprickan är i laminatet. Är den i laminatet kommer den att fortsätta breda ut sig precis som sprickorna i vindrutan.
Är det inte en sandwishkonstruktion, dvs. laminat på ömse sidor om ett distansmaterial? Distansmaterialet kommer då att hindra sprickan från att sprida sig i djupled till insidan, men det är klart att om skadan en gång uppstod genom en kraftig stöt kan ju insidan också blivit skadad.
En möjlig lösning kan vara att ni kommer överens om ett pris för båten som om den är hel och skriver ett kontrakt där säljaren ska stå för ev. kostnader för att laga en ev. spricka i laminatet (inte gelcoaten). Säljaren är nöjd för att båten är såld och du är nöjd för att du köpt båten, men slipper riskera att stå för reparationskostnaderna.
Sedan låter ni ett varv åtgärda sprickan under vintern. Är det bara en gelcoatskada kommer det att kosta dig kanske 10 000:- kronor som mest, troligen mindre. Är det en skada i laminatet så blir din del av kostnaden själva ytskiktet och resten betalar säljaren.
Mackey