Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-09-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    Nuså, bytte fördelarlock samt rotor och putsade upp sensorn i fördelaren och nu startade den på första försöket! dock fungerar inte varvräknaren men det är ett projekt för vintern! Tack för all hjälp!
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Tror inte någon av de vanligt förekommande blyersättningsmedlen är skadlig för katalysatorn, då det inte är bly i den. Se t ex denna: https://www.redlineoil.se/produkt/blyersattning/ Sedan håller jag med övriga - låt bensinen vara kvar. Jag har tre entusiastbilar som vinterförvaras med bensin i tanken, och den kör jag alltid upp nästkommande vår/sommar - utan att någonsin ha märkt någon skillnad när de sedan nytankas,.
  4. 1 poäng
    Håller med AndW. Slå i lite stabilisator och se även till att blanda i färsk bensin till våren. Vad jag vet så blir bara energiinnehållet lägre när bensinen blir gammal. Kan väl iofs bli lite knasigt på vissa motorer med stabilisator och delvis ny bensin borde göra susen.
  5. 1 poäng
    Så himla dåligt ska det inte vara att spara den. Du kan dessutom hälla i lite stabilisator. Bättre än att riskera bilen.
  6. 1 poäng
    Kolla med stocksundet.se De har kunskap och material
  7. 1 poäng
    Tja... en del grejer är direkt obekväma att åtgärda. Vet inte själv hur jag skulle gjort om problemet var mitt, men troligtvis gått in i säkerhetstänkandet, och ansett att det är viktigare att ha en ren tank än att oroa sig för bränsleproblem. Bränsleproblemen kommer ju dessutom enligt Murphys lag att inträffa då man minst av allt vill ha sådana i kritiskt läge med pålandsvind eller kanske värre, mitt ute på havet med frånlandsvind då man riskerar att hamna i Skottland eller Baltikum beroende på var du har dina hemmafarvatten. Så här i forumet efter att ha sett Kronviks "chryslerlösning", kan jag ju tycka att den ser väldigt bra och enkel ut, men det på något vis påminner mig även om mina gamla volkwagnar, när du frågar efter en finmaskig sil. I originaltanken under framhuven sitter det på dessa en cylindrisk finmaskig mässinssil i avrinningen i underkant av tanken, de riktigt tidiga modellerna hade dessutom en bränslekran inte olik den man finner på mopeder här. När det blir fukt och kondens i tanken rostar denna, rostflagorna fastnar i silen med bensinstopp som följd, vanligtvis begränsas först flödet, så det går att köra sakta, men motorn hostar till och dör vid gaspådrag. Här löser man problemet genom att ta ut tanken, tvätta den invändigt med bensin eller lösningsmedel, eller köpa en ny tank. Man tar bort silen helt och sätter istället ett överdimensionerat engångs bränslefilter innan bränslepumpen i motorrummet... Men några har satt filtret mellan pumpen och förgasaren, dessa engångsfilter tål inte alltid pumpens tryck och börjar läcka, och läckande bensin i motorrummet på en varm luftkyld motor, särskilt i någon antik VW-buss är inte alls bra... en och annan har brunnit upp... Efter denna utvikning så svarar jag med några olika alternativ så här. 1 Hur omständligt det än är, byt tank! 2 Pumpa igenom tanken med bensin eller helst lösningsmedel, använd engångssil eller nylonstrumpor, tänk på brandrisken i detta jobb. Förhoppningsvis finner du ett lösningsmedel som löser upp färgen en gång för alla. 3 i kombination med 2, sätt in någon form av filter, kronviks förslag tycker jag är bra, en finmaskig sil sätts snabbt igen. För många år sedan hade jag en Monark 670, hade samma problem i både bränsletank och vattentank. Fann att bränsletanken låg under en plywooddurk, över denna var det någon slags textilmatta fastklistrad. Fann skarven mellan durken och durkskivorna intill, skar upp med mattkniv, och efter att hittat några skruvar kunde jag lyfta durken och komma åt tanken. Värre var det i den båten med vattentanken som låg längst förut, här var det inredningsmatta klistrad uppepå, och samma matta utan skarv till resten av förruffen. Även här fick jag ta fram mattkniven och snitta, men det blev inte riktigt snyggt, men fick i alla fall rengjort tanken.
  8. 1 poäng
    Eftersom någon kommit åt att måla tanken, kan du inte komma åt och göra rent till exempel med en stålborste så att du blir av med den lösa färgen. Samtidigt blir jag lite undrande vad det är för flagor. Är de verkligen från målarfärg? Bensin brukar väl inte lösa torkad färg
  9. 1 poäng
    Vad var detta för inlägg nu då? Vem har sagt sluta åka båt? tänkte bara att den kommer aldrig sluta flagna så,,,,,,,,vem vill få ett stopp mitt på böljan!
  10. 1 poäng
    Ok jag visste inte att den satt så illa till,
  11. 1 poäng
    Det är inget alternativ. För att byta tank så skulle jag behöva sprätta upp hela golvet. Eftersom golvet är fräscht och fint så krävs det sjukt många timmar för att ställa iordning igen = dyrt (även om det är egna timmar) lika bra att fiska upp flagor varje vinter och köra på strumpa som jag fått tips om redan. Det kommer aldrig sätta igen!
  12. 1 poäng
    Du har en 90L plast tank som förmodligen aldrig kommer att sluta att flagna! Köp en ny plasttank dom är inte så dyra längre.
  13. 1 poäng
    Alltid samma cylinder? I så fall kan det vara tändspolen, de är förbrukningsvara på Mercury. Annars låter det mest som ett bränsleproblem, dvs att soppan inte räcker till på hög last. Kolla filter, töm evaporatorn på ev vatten samt pumpa på blåsa och se om det läcker (för där drar det tjuvluft). Ett sätt att isolera motorn från resten av båten (fast tank?) är att köra med lös dunk som ett test. Och är avluftningen öppen ordentligt?
  14. 1 poäng
    Det är alltid lätt att rekommendera nått man haft själv men ett tipps kan vara Orrskär 850. Har sovplatserna du söker, matlagning i sittbrunn. Fantastisk tyst genom unik motorinstallation. Saknar planingströskel och går att köra i nästan alla farter. Bara reser sig rakt ur vattnet. Finns riktigt fina ex med bytt motor och uppdaterad elektronik, bogpropeller etc finns en sida som heter orrskär.se med bilder på alla utrymmen
  15. 1 poäng
    Blitema har en frässats för att fixa till säten för insprutare. Jag använder den regelbundet på Volvo Pentamotorer med gott resultat. I satsen finns en 17mm fräs som passar till 2000- serien och 41-43- motorerna. Jag har svarvat en styrning som centrerar spindeln i överkant på hylsan, men det kanske är överkurs. Satsen kostar 639:-, och man gör jobbet på plats utan att demontera annat än insprutarna.
  16. 1 poäng
    Besparingen är fraktkostnaden. Svensk tull och moms får man betala i alla fall. Och inte minst är fördelen att man kan handla från varsomhelst, även från den ganska stora mängd företag i USA som inte alls skickar utanför landets gränser. Vissa har inte ens tillstånd att hantera utländska kreditkort, men då kan man oftast betala via PayPal så löser det sig. I mitt fall skulle ett luftkondaggregat gå lös på mellan 2.000-9.000:- (!) enbart i frakt när jag talade med återförsäljarna, medan motsvarande till Jetcarrier i USA ("min" adress dit) plus flygfrakt hit med dem skulle stanna på totalt c:a 1200:-. Eftersom den inte skall installeras förrän till nästa säsong valde jag sedan den mycket billigare (men långsamma, flera veckor) båtfrakten från Jetcarrier. Med kostnaden för PostNord sista biten samt ett annat paket (ventilationsgaller m.m.) inkluderat landade all frakt på c:a 600:-. Man laddar upp sina kvitton och då sköter Jetcarrier tull- och momsdeklarering i priset, samt skickar en samlingsfaktura med detta och frakten när prylarna är på väg. Fast det skadar givetvis inte att först kolla vad företaget man handlar ifrån skall ha för frakt direkt till Sverige. Några finns som faktiskt är duktiga på detta och har konkurrenskraftiga fraktavtal. Jag har tagit hem mycket bildelar t ex från företag som är vana att skicka utanför USA och kan matcha Jetcarriers priser. Men de är lätträknade.... (Tack förresten bhemac för tipset)
  17. 1 poäng
    tack för era svar ! har kollat runt lite och kommit fram till att skrovet liknar mycket crescent 420,425,432 dessa båtars bottnar liknar min men inte sidor kan vara som raol säger helt enkelt en hemgjutning eller lite vad jag tror en pototyp... svar till bosse finns ingen orange färg på båten när man slipat så är vit första färgen både inne och ute på skrovet.
  18. 1 poäng
    Min har inte ens friläge. 3.3hk johnsson. När grabben va runt 10 var dtt inga problem.. vet inte hur mycket yngre han hade kunnat vara.. men e din son 7-8år är det nog noll problem efter 10min övning.
  19. 1 poäng
    Jag gjorde nyligen en sån här grej. Jag köpte en bensin pick-upstrumpa till en modern bil med insprutning. Den är gjord för detta ändamål. Den passade inte direkt, så jag klippte till en liten rund plåtbit, och klämde fast där bensinpumpen egentligen skall komma. Klippte sedan av ändan på strumpan, trädde på en slangstump för att få litet tjocklek på pickupröret, och drog till det hela med en slangklämmare. Nu kan en stor flaga inte sugas fast i ändan på röret. Strumpan hörde till någon modern Chryslerprodukt, kanske Voyager eller Sebring..? De flesta bilar har nog en. Lycka till!
  20. 1 poäng
    Hej! Jag befann mig i din sits för 2 säsonger sedan och uppdaterade allt och lite till känns det som Jag har en Bayliner och lade två USA-beställningar av saker som jag inte kunde hitta lämpliga ersättningsdelar för här i Sverige. Gjorde samma reflektion som du gjort att eBay inte ger så mycket. Vinylen på mina dynor ute var i bra skick så den tillhör de få saker som jag inte bytt ut. Ett tips gällande matta på däcket som jag gjorde mer som en tillfällig lösning men som nu funkar såpass bra att jag inte tänkt mig någon annan. Jag köpte matta av typen 'konstgräs' i mörkgrå färg som jag skar/klippte till. Kostade kring 100 lappen kvm och funkar toppen, vi har haft samma typ av matta liggandes i uterummet hemma. Mallade med genomskinlig byggplast och försåg mattan med motsvarande knappar som finns på däcket för fastsättning. Mattan behöver inte sys i kanterna så väldigt enkelt. Vi tycker att mattan förhöjer både utseende och komfort avsevärt, så absolut något att satsa på i mitt tycke. Så en besparing på 10 000+
  21. 1 poäng
    Enklast är väl att börja med att ladda batteriet och se om det hjälper
  22. 1 poäng
    Haha ja men det är väll ingen kul.
  23. 0 poäng
    Aaa eller sluta åka med båten, bryggsegla.. eller köp ny båt. Tror åxå annars nån form av "strumpa" med så stor area som möjligt är svar på frågan.. 👍😊
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...