Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-09-04 på alla områden

  1. 1 poäng
    Har den bara till gummijollen. Till min Albin 57:a har jag en Johnson 4:a fyrtaktare med lång rigg så den väger nog en del. Skulle gissa på runt en 30-34 nånstans.
  2. 1 poäng
    Jodå, Pentax har rätt, det ÄR en glandtätning... 😊 Jag har konsulterat Pentax ett flertal om denna tätning från Helvetet... Iofs, det är inte tätningen i sig som är det stora problemet, det är det trånga utrymmet som gör att jag inte kan åtgärda problemet utan att såga ner hela båten, känns det som... Min förhoppning är att den nu i vinter ska bytas ut mot en PSS så jag slipper bekymra mig om drippelidroppet vid stillaliggande 😊
  3. 1 poäng
    Ska och ska, nu har TS en gland tätning och där får nog de flesta stå ut med lite dropp under gång, smörjer man sedan efter gång när fortfarande tätningen är lite jummen så ska droppandet i princip upphöra. Så nog är det fettet som hjälper till att täta i en glandtätning. Att justera en glandtätning är en grannlaga uppgift som går på kännsel och erfarenhet, fråga TS. Den varianten som Ingmar talar om ovan med radialtätningar, packboxar eller vad ni nu vill kalla dom har en bussning som behöver smörjas, blir den bussningen sliten finns det ingen möjlighet att få tätningen tät, då radialtätningarna slits ut på mycket kort tid. Denna bussning saknas i glandtätningen, där är själva flätan bussning i sig själv. Jag kan bara hålla med PSS är den bästa tätningen på marknaden, även om den är lite dyr. För den som har lite mindre plånbok är Black Jack ett bra allternativ.
  4. 1 poäng
    Kan ev. tyda på onödigt högt spänningsfall i kablar och anslutningar. Utan laddning har du aldrig mer än 12,7 volt på batteriet. Om du då har någon volts spänningsfall i kablar och anslutningar så startar troligen inte kylen. När du laddar batterierna har du kanske 14 volt vid batteriet och då räcker spänningen vid kylen även med ett relativt stort spänningsfall. Anslut kylen med fräscha kablar direkt på batteriet för att kontrollera om det är detta som är felet. Ring gärna till Thermoprodukter i Kalmar, de är väldigt hjälpsamma. http://www.thermoprodukter.se/tpinfo.asp Lycka till! Mackey
  5. 1 poäng
    Kuriosa: I Stockholms skärgård var det lågt vattenstånd pga ovanligt ihållande högtryck denna sommar. Körde efter två andra båtar i 23 knop i en passage där jag och tusentals båtar har kört varje år i 30-40 år utan incidenter. Jag låg någon halvmeter mer åt vänster än de andra båtarna och sedan hade jag ingen skädda kvar. Propelleraxeln krökt 10 grader. Självklart rapporterade jag detta till Sjöfartsverket som både berättade att områdets sjömätning var från före 1900 samt att de kunde se grundet jag hade "hittat" på en flygbild. Sjömätningen stämde inte alls. Grundet kommer att märkas ut i nya båtsportkort och elektroniska sjökort. Vad jag vill säga med detta är att jag hoppas att alla som på ett eller annat sätt upptäcker ett outmärkt grund verkligen anmäler detta till Sjöfartsverket. Då hjälper du alla andra att kunna undvika en skada som förstör vår glädje att vara i skärgården. Sjöfartsverket är den utan konkurrens bästa myndighet vi har i Sverige i mitt tycke. Otroligt lyhörda, vänliga och framförallt kunniga människor som jobbar där. De tar tacksamt emot dina tips.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...