Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-30 på alla områden

  1. 3 poäng
    Bilderna går inte att se för oss som inte har konto på Facebook.
  2. 2 poäng
    Den båt som får ut dig på sjön är den bästa nybörjarbåten. Sedan finns det som sagt bättre seglare än Stortrissen, se min lista tidigare på båtar i samma prisklass. Jag vidhåller också att det bästa är att köpa en så fin och komplett båt från början, en med OK segel, snören, fungerande snurra och utan strukturella skador samt är hyggligt fräsch blir bästa köpet i slutändan, även om den är ett par tusenlappar dyrare än en sunk-låda. Jag undrar också om du funderat över detta med trailerbarheten; kommer den verkligen att trailas så mycket? Du är 14 år och har sannolikt inte bil och körkort, så du blir beroende av vuxnas välvillighet för att komma ut. Mellan varje transport skall den riggas och riggas av, vilket är ett par timmars jobb varje gång (plocka undan storsegel, hänga av bom, fälla mast, surra masten, lasta på trailer osv). Kommer detta att bli av i praktiken? Eller funkar det bättre med att ha båten i klubb eller på tomten och lägga några hundralappar på en kranbil för sjösättning och upptagning i början/slutet av säsongen?
  3. 1 poäng
    Skaffa en båt och se vad som händer. Stortrissen är ju nästan gratis, det dyraste kanske blir att bli av med den om du tröttnar. Tänk inte på det nu. Mackey
  4. 1 poäng
    Jo. AIS, Net1, vinddata, TV, röd-över-grön samt en ev tv-kamera. Till spridarna: Spridarbelysning, ankarlanterna, däcksbelysnig, högtalare (=tuta), larmblixt. Har du ingen topplanterna. 😉 Själv ligger jag så i bakkant på tekniken, så att när jag äntligen fick köpt mig en vindataanläggning hade tekniken utvecklats, så det är trådlös överföring och batteriet i masttoppen laddas med solcell.
  5. 1 poäng
    Selva hade egna 2-t, men 4-t är ombrandade Yamaha. 2-t Selva är inte några eftertraktade motorer och man kan alltid utgå från att det är bökigt att laga en motor som säljs som defekt. Varför har inte annars säljaren fixat den själv...
  6. 1 poäng
    Nu är jag egentligen aldrig så noga med utseendet. Brukar ibland säga, att det jag gör på min egen båt bara inte får se värre ut än skepparn - så kraven är väldigt lågt ställda. Egentligen skulle jag göra en massa jobb idag. Oklippt och skäggig och bedrövlig. Fast poppnita rör utanpå en aluminiummast - de vette katten. Är alergisk mot elledningar som ligger halvtaskigt förlaggd Det är väl inga större problem att dra i ett elledning/rör/slang i en mast. Det har natuligtvis med vana att göra och väldigt många är så rädda för att det skall bli fel. Men att poppnita fast två aluminiumrör på utsidan masten - nej, aldrig.
  7. 1 poäng
    Köp inte! Forumet är redan fullt med trådar om motorer som inte går :-) Allvarligt talat, köp inte om den inte är så billig att du kan lämna in den för åtgärd och fortfarande ha fått den billigt. För att citera Macken, " Det kan vara handskfacket och det kan vara hela karossen" eller något sånt.
  8. 1 poäng
    OK, och det är en 2-taktare säger du? Säker? Vad jag vet så bygger Yamaha Selvas båtmotorer och de har inte haft en 70-hästare 2-takt på många år. Skulle kolla det en extra gång. En motor som inte funkar klockrent är ganska lite värd, kanske halva begpriset, men köper man en sån bör man kunna fixa själv. Kan du inte göra en deal med säljaren att felen ska åtgärdas innan du köper?
  9. 1 poäng
    Nej men fallen sträcker man ju upp medans kabeln bankar och slår. Dvs om man inte kör med buntband eller så, men då faller (förlåt...) väl jämförelsen med fallen.
  10. 1 poäng
    Om masten var så svag att den skulle falla ihop av att en borrade några 3.2mm-hål i den så skulle jag inte vilja segla med den, ens utan hål. Finns t.ex. hur många båtar som hälst som har monterat maststeg längs hela mastens längd. Blir betydligt fler hål än för ett kabelrör.
  11. 1 poäng
    När det gäller motorn, så har jag sötvattenskylning, och då är i stort sett motorns kylsystem fyllt med glycolblandat vatten ca 50/50, som ger den bästa frysskyddseffekten. För egen del konserverar jag inte resten. Jag varmkör motorn ungefrär var 14 dag - ibland i form av en tur i vår närliggande skärgård. Vill "jag lyxa till det" tar jag en sväng till Smögen. Nu ligger min motor under vattenlinjen och där är i regel sällan frost. Sen har jag ofta mer eller mindre värme i båten. Har man en motor med eller utan sötvattenskylning, antingen den är på land eller ligger i sjön och man inte har för avsikt att använda den på länge, bör man ju konservera den. Förutom frysskyddet skyddar ju även glykolen mot rost. Jag brukar varmköra motorn medans jag har båten i sjön. Byra smörjolja. Köra igenom en dunk, 25 liter, sötvatten. kopplar en slang på motorns kylvattenintag. Glöm inte att stänga bottenkranen. Sen brukar jag koppla en slang på motorn där kylvattet går ut i avgasröret och sen köra motorn en liten stund. Det sista skulle man med fördel kunna göra när båten står på land. Hänga upp en spann under avgasröret, så att man samlar upp det glykolblandade vattnet, när det kommer ur avgasröret. Sen tappa av det vatten som finns kvar i de delar som inte ingår i färskvattenkylningen. På den tiden jag konserverade motorn varje vinter, sparade jag det glykolblandade vattnet och återanvände det kanske i tre år. Det hela kan ju höras lite komplicerat, men är egentligen ganska enkelt - när man får in rutinen. Slangar som passar hänger fortfarande nere i mitt garage. Jag hade en kompis som blev allvarligt sjuk. En av hans söner såg till att båten togs upp. Sen blev frun orolig att motorn skulle frysa sönder och frågade mig. Så fruktansvärt mycket jobb det blev eftersom allt liksom måste göras i "fel ordning".
  12. 1 poäng
    Jag har dragit kabel på land genom att först dra en pilotlina med kraftig magnet tejpad i änden och med magnet på utsidan av masten. Då kan du vara säker på att slippa att nåt snärjer sig.
  13. 1 poäng
    Snyggt jobbat och tack för att du orkade fullfölja. Nu är det helt klart slagit hål på den myten. 😃
  14. 1 poäng
    Grabb i plast, tänkte jag också Fast jag tror du har fel Mackan. Alldeles i början av 60-talet fanns inte så många roddbåtar i plast men från typ -63 kom det en väldig massa, om jag kommer ihåg rätt. Vi köpte en Crescent, tror den hette 434, med en McCullough på 14 hk (!) våren -64 om jag inte minns fel. Och vi var inte först. Men det var länge sen och minnet är inte det bästa.
  15. 1 poäng
    Egentligen passar motorn bättre på en träbåt, det fanns inte många roddbåtar när jag var grabb i plast i mitten av 60-talet. Dessvärre är det väl inte så lätt att hitta en tidstypisk träbåt. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...