Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-26 på alla områden

  1. 2 poäng
    Stopp! Varför gå på med ”mer våld än nöden kräver” och våtslipa? Inte säkert det blir bra för det. Speciellt om båten är omlackad. Lyd råden du fått här och börja med tvätt och polering.
  2. 1 poäng
    Om du bestämmer dig för en polering, börja gärna förtvätten med att spraya oxalsyra på hela skrovet och våga låta det verka rätt länge. Biltemas fälgtvätt är en lagom utblandad oxalsyra och kan få verka nån halvtimme. Det som är gulnat med tiden försvinner gärna då. Syran neutraliseras av vatten så applicera på torrt skrov och spola av med mycket vatten effteråt. Därefter polering. Är du nöjd så vaxar du. Annars låter du bli vaxet, det blir bara till hinder om du ska gå vidare med slipning/målning eller vad det blir.
  3. 1 poäng
    Om du ska byta sensorn kan du köpa den från drevdelar.se. Där kostar den 1795:-.
  4. 1 poäng
    Vill utöka denna tråds frågeställning lite ytterligare och hoppas TS inte har något emot det. Jag skulle vilja utöka den till att bli en allmän tråd om vilken 4g-router som är bäst och inte bara inriktad på västkusten. Hoppas det är OK? Själv skulle jag vilja ha en router som går på ström, förmodligen via USB (5V), som jag kan montera fast och gömt och stänga av med en knapp, och som kanske har uttag för extern antenn som jag kan dra upp till lämplig höjd för att förbättra räckvidden något. Har ju ingen segelbåt så någon nämnvärd höjd blir det ju inte. Att jag vill ha den fast monterad är för att det ändå är en massa grejer som ligger överallt. Att jag vill ha den avstängningsbar är för att den inte ska dra ström och erbjuda uppkoppling till personer i närheten när jag inte använder den. Erfarenheter av detta någon?
  5. 1 poäng
    Riktigt att en nypt motor släpper i regel när den kallnat och en skuren är tvärstum. Men nu skrev TS att den tvärdog och svänghjulet går att dra runt till ett visst läge och där ta stopp och sedan tillbaka igen och slå tvärstopp igen. Det tolkar jag som att tex en vevstake kan ha gått av pga skuren kolv då är vevaxeln vridbar till vissa lägen, eller att det ligger kolvrester i ett av förbränningsrummen och blockerar. Men då vi bra kan gissa så blir det just bara gissningar. Kan också hänt något under svänghjulet att tex en spole eller magnet lossnat och kilat fast sig.
  6. 1 poäng
    Jag skulle tro att det beror lite på hur trackern ifråga använder abonnemanget. Själv har jag bara använt geosafe och vad den gör är att skicka och ta emot SMS. Lite osäker på hur det funkar med SMS och tvillingkort? Hur eller hur så skaffade jag ett Telia Refill och satte i. Kortet måste ju laddas minst en gång om året för att inte inaktiveras, men det blir en årskostnad på 50 pix vilket jag ser som överkomligt 😉
  7. 1 poäng
    Jag vidhåller, gör ett prov på en mindre yta så vet du vad som krävs både i arbetsinsats och metod. Börja med att tvätta bort allt vax, lager av vax kan också ge nyansskillnader. Polera med milt polermedel och se hur det blir. Om du är nöjd så vaxa. Om inte, pröva rubbing och polering. Om du är nöjd nu så vaxa. Om inte, pröva Abralon enligt konsrens alla regler. Om du är nöjd så vaxa. Om inte, planera för att lacka om båten. Jag har sett ett par sträcklackade båtar och det är imponerande hur bra det blir. Mackey
  8. 1 poäng
    Inte att rekommendera, framförallt om du ska använda båten under vintern för fiske. Konservera sjövattensidan med glykol är möjligt när båten är i sjön, man får lossa sugslangen på insidan ( svanhalsen) av skölden och låta motorn suga glykolblandning den vägen. Dock att bara tappa ur sjövattnet via avtappningskranar skulle nog jag säga inte fungerar. Tror inte du får med impellerpumpen då.
  9. 1 poäng
    Okej, fatta!. Jag tältar gärna fortfarande efter 45 år i tält, hellre än hotell på sommaren, men min vuxna dotter är inte alls intresserad... Då gäller det att kolla vidare på någon av de förslag du fått (eller stanna vid Stortrissen) och kanske få lite mera tips från oss på MG. Hur mycket pengar vill/kan du satsa på båt + vagn? Andra förslag; Fisksätra Debutant, Hydra, Monark 540, Sunwind 20, Askeladden 14, Go Five, E-kanot, D-kanot, C 55, Albin 57, F12, Triss SX-2, Conrad 20, Fabola Campus, Catalina 22, Maxus 22, Delphia 28, Skippi 650, First 25.7, Mega 30 Läs mer om båtarna här och här. Jag tycker inte Stortrissen är ett dåligt val, men lite tråkigt... (Det beror nog mest på att jag själv seglade rätt mycket Trapez med en kompis när jag var i din ålder (med tält, sovsäck och spritkök). Priset på Stortrissen gör ju att du kan skaffa en ruffad båt så varför inte. Det kunde inte vi... Mackey
  10. 1 poäng
    1. Vi har inte träffats personligen, jag känner inte dig. Och jag har därför ingen åsikt om vem du är som person. Dvs - jag varken ogillar eller gillar dig personligen. Jag ogillar däremot hur du uttrycker dig kring de som inte delar dina personliga åsikter (de är idioter, psykopater, har aspbergers osv) 2. Är det någon som böjer på verkligheten är det ju faktiskt du, som påstår att jag skriver saker jag inte gör, som hittar på ”vetenskapliga bevis” utan att kunna backa upp dem mm mm. Ovan beskrivet gör att jag blir förbannad - Östersjön mår skit, och ditt sätt att driva opinion i vissa frågor gör att fokus tas från något som är viktigt och istället hamnar i tjafs i skitsaker såsom kring definitionen av ordet ”invasiv” av skall det vara den vedertagna definitionen, eller den som du hittat på själv eftersom du anser den är mera ”förnuftig”..?
  11. 1 poäng
    För uppföljningens skull så kan jag meddela att jag valde roslagsmahogny. Sjösättningen är planerad till imorgon. Lite sent på säsongen men jag orkar ju inte vänta tills nästa år😁
  12. 1 poäng
    Jag tar upp i mitten av oktober. September och April-Maj är de finaste tiderna i skärgården tycker jag.
  13. 1 poäng
    Jag ska lägga upp en film när jag ger järnet med min 2,1 ton snipa med Yanmar 15 hk. 2,2 ton med mig ombord 😂
  14. 1 poäng
    Sista natten för säsongen 😭 Kan dock se tillbaka på en magisk sommar.... 🙂 Blir en lång vinter....🙄
  15. 1 poäng
    Fridde från Finland kör med sin snipa Fanny. 500 hk Yanmar: Poker run med samma snipa: Betvivlar att han kommer under 1 liter per distans, dock... Är det det här du är ute efter, Erik333?
  16. 1 poäng
    Tror du bör citera korrekt för det där har inte jag skrivit och för att koppla till ämnet så vet jag det, mitt skrov är epoxibehandlat (årsmodell 1979)
  17. 1 poäng
    Om man tycker att en snipa går långsamt så sätt i en större motor. En norsk snipa gör 40 knop med en motor på 320hk! Detta liknar äldre bilar som hottas upp med stora motorer och nu detsamman på sjön i äldre träsnipor.
  18. 1 poäng
    En lång debattråd om detta har funnits på norska Båtplassens forum för flera år sedan. Även där handlade det om lanternor inte sällan köpta i "finbutiken". Några rekommenderade att släcka lanternorna när man skulle prata radio, andra tyckte man tyvärr fick acceptera detta med moderna prylar. Men de flesta hade precis rätt uppfattning - nej, det är inte acceptabelt ! Gå tillbaks med dem, klaga högljutt men droppa gärna också en anmälan hos Elsäkerhetsverket, då det är stor risk att de inte ens uppfyller CE-kravens EMC-del (även om de råkar vara märkta med CE). Säkert kommer du i butiken att få höra att de aaaaaldrig fått klagomål innan. Men då får de ett nu. Och begär även återkoppling vad de tänker göra med produkten. Be ev. att få tala med butikschefen och påtala olagligheten om de inte uppfyller CE. Det är f.ö. testdokument som SeaSea (som importör) faktiskt måste kunna visa upp på begäran inom ett fåtal arbetsdagar om en myndighet frågar... Sedan finns en annan "regel" också, och det är att utrustning skall kunna samexistera med annan för fordonet avsedd utrustning, vilket ofta resulterar i strängare krav på t ex VHF- och FM-bandet. Alla biltillverkare har t ex krav som är betydligt strängare än CE. Sedan kan saker se likadana ut utanpå, men inuti har man rationaliserat bort lite avstörningskomponenter för att göra en variant av dem billigare. Inte sällan ändras produkten av mindre nogräknade tillverkare efter att den testats genom att helt enkelt låta bli att montera dessa på kretskortet senare i produktion. Om den ens testats alls. Clas Ohlson har t ex byggt ett eget EMC-labb för att löpande kunna kolla de produkter de säljer och importerar för att komma åt sådant här. Edit: Tänk på att du enligt KKL har rätt till ersättning av (rimliga) omkostnader som du har i samband med reklamation av en felaktig vara, t ex milersättning. Bra att tänka på om du vill vara extra besvärlig. Ja, jag ser rött på sådant här ! Just för att det är så lätt att konstruera rätt och störningsfritt, men man fullständigt skiter i lagar, regler och inte minst konsumenten bara för att tjäna någon krona extra. På konsumentens bekostnad. För att inte tala om säkerheten.
  19. 1 poäng
    Min svärson var ungefär i den åldern - han hade inga som helst problem. Är man 70 år, är lång och har haft ett mycket tung jobb så har ryggen fått kännas vid. Det spelar ingen roll att man vet hur man skall lyfta. Vi hade ju en del kurser. Vid ett tillfälle var det en sjukgymnast som höll ett föredrag runt det ämnet. Nån av gubbarna tyckte att hon skulle komma ut på ett arbetställe och visa i verkligheten. Hon kom ut en dag. Precis när hon kom vi ett väldigt besvärligt handgrävningsjobb. Vi bohuslänningar kan ju va lite kärva i tonen när nån påstår nåt som inte riktigt stämmer med verkligheten. Hon fick ju naturligtvis en lite tyket tilltal;"Visa nu hur man skall göra" Hon fick erkänna att det gick inte med de metoder hon förspråkade. Är man 29 år och vet hur man skall lyfta så är det inga problem. Det hade inte jag heller när jag var 29 år.
  20. 1 poäng
    Får två dagar att välja på i månadsskiftet sep/okt. En vardag och en helgdag. Kvällen innan blir det säsongens sista tur från hamnen till varvet och sedan säsongens sista övernattning vid varvets brygga.
  21. 1 poäng
    Detta påminner mig om en historia som skulle ha utspelat sig i Hönö Klovas hamn, Makro kan ju berätta om den är sann eller ej. En båtägare ser sin båt försvinna från hamnbassängen med okända människor ombord. Båtägaren åker då i sin bil till hamnpiren, och känner där att han har fjärrkontrollen till ankarspelet i fickan, rusar ut på piren och trycker samtidigt på ned-knappen, varvid ankaret fälls, tjuvarna får inte bara stopp, dom får linan i propellern när det försöker backa sig loss. Sedan berättas historien på olika sätt, dem minst troliga delen låter förkunna att tjuvarna sitter kvar i båten och låter sig plockas av polisen. Poliser är mer än sällsynta i Öckerö kommun. En annan variant är att ett odiciplinerat medborgargarde bestående av tillfälligtvis sysslolösa julgranssamlare ordnar med en lynchmobb. Båtägaren fick iallafall tillbaks sin båt. Öckeröarnas "ökända" julgranssamlare existerar, men dessa ynglingar med sitt särpräglade beteende kan vi berätta om i en anna tråd. Så ytterligare en Citroënlösning; koppla båtlarmet till ankarspelets fällningsfunktion!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...