Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-25 på alla områden

  1. 5 poäng
    Jomen bravo liksom! Du är "ensam" och ger en hel drös olika människor starkt negativa epitet. Nej det är ju förstås helt i sin ordning och har inget med mobbning att göra. Eller? Sitter någon i "ensam position" i en sandlåda, kastar skit och skriker ut förvridna faktoider mot alla förbipasserande är det svårt att få kompisar om man samtidigt kallar alla som försöker debattera emot för galningar. Då är det verkligen inte heller läge att vifta med mobbningskortet eller härskarteknikstämpeln. Skit samma hur man definierar ordet mobbning. Det är föga imponerande av en debattör att leverera epitet som galning, psykopat eller ge andra människor diagnosen Aspberger. Det sista exemplet är det med marginal lägsta. Hur många människor får inte dagligen brottas med sin Aspberger-diagnos vilken lätt kan innebära starkt försämrad tillvaro i alla tänkbara sociala sammanhang med lidande och andra svåra hälsoproblem som följd. Samtidigt kastar du ordet "Aspberger" till höger och vänster i den här tråden och nu uppenbarligen anser att det är något som är lite "fräckt" och "får igång" människor. Du är på en jäkligt hal sluttning och det var därför jag länkade till Godwins lag. Du har upprepat och outtröttligt medvetet (eller omedvetet) missförstått och förvridit forskningsrapporter, inventeringar (karteringar) och all annan verifierbar vetenskap som hittills lagts fram i tråden. En hel del har du själv använt som "bevis" trots att lite närmare kontroll av dina källor tydligt motarbetar dina egna argument. Du kallar först hela forskningskoren för lögnare och gråter sedan om "härskarteknik" när man upplever att du verkar tro på en stor och bred konspiration gentemot yrkesfiskarna. På vilket annat sätt ska/kan man uppleva ditt ständiga sluggande om lögner och lögnare i alla riktningar? Du slänger dig med samma "fräcka" (jovisst) epitet gentemot personer som ägnat timmar, dagar, månader och år till sina undersökningar och till arbetet med att kartlägga alla former av fakta i ekologiska frågor - arbete som har granskats och/eller lätt kan granskas vetenskapligt. Samtidigt hyllar du enskilda personer som skrivit [faktamässigt] fullständigt overifierbara och vetenskapligt ogranskade påståenden i "essä-form". Du skriver att du själv inte använder härskartekniker - du vill inte hålla på med sådana grejer. Att försöka få motdebattören att känna skuld eller skamkänslor är en av många härskartekniker. Du beskriver dig som förtryckt (i din profession) och du utmålar dig som mobboffer. Kryss i checkrutan! Du förlöjligar motdebattörer och/eller personer som du hänvisar till i din argumentation. Kryss i checkrutan! Visst är det lågt av mig att helt släppa försöken att bemöta dina upprepade och uppenbara sakfel med tillgängliga fakta och i stället relatera till liknelser med koppling till kaosteori och sannolikhetslära. Men din oförtrutenhet att sprida så uppenbar gallimatias lockade helt enkelt fram dylik respons. Det ber jag om ursäkt för. Mycket bättre att bara låta den här debattråden vara och att den glöms bort. Sådant kan förresten också jämställas med härskarteknik (osynliggörande) om man så önskar. Även om det är lite knepigt att dra in stämpeln härskarteknik gällande alla obesvarade uppkast på internet. Edit: Jag skrev fel. Den där "essän" är ju vetenskapligt granskad och granskningen har konstaterat att "essän" inbegriper en hel rad sakfel. Dvs. dess innehåll är faktamässigt felaktigt.
  2. 3 poäng
    Jag ska lägga upp en film när jag ger järnet med min 2,1 ton snipa med Yanmar 15 hk. 2,2 ton med mig ombord 😂
  3. 1 poäng
    Vi har epoxibehandlat vår Comfort 32 nu i vår för att använda den utan bottenfärg framöver. Det mest positiva hittills är att farten ökat riktigt mycket. Vid 1500 rpm på motorn snittar vi nu 5,65 knop på GPS:en mot tidigare 4,95. 0,7 knop snabbare är inte fy skam. Tidigare år har vi våtslipat kvarvarande färg så att botten är jämn och sedan rollat på ett lager Hempel-färg utan att slipa efteråt. I år har vi gjort jobbet från grunden, se nedan, och avslutat med att rolla på två lager lamineringsepoxi. I båda fallen har botten upplevts som relativt slät och jämn, men tydligen är den mycket slätare och jämnare nu. Detta gjorde vi Vi lät blästra skrovet i oktober 2014 Förberedelser för blästring, 3 h. ”Städning” efter blästring, 3 h. Våren 2015 har vi lagt 50 timmar på Tvättning före spackling Spackling med epoxispackel Slipning. Inget finlir, använd 60-papper så går det fort. Reporna fylls ut av epoxin. Rollat två varv med LeFants vita epoxigrund för att få en vit botten. Vi ville ha en vit botten för att lätt se det som växer (förutom havstulpaner, men det får man ju varning om). Önskar man annan kulörer på botten kan man använda polyuretanfärg som sedan förseglas med de sista epoxiskikten. Minimal slipning av sådant som stack ut både bildligt och bokstavligt. Absolut inte hela skrovet. Rollning av första lagret epoxi. Vi använde NM Laminering 275A från Nils Malmgren som var lättarbetet. Potlife - tiden det tar innan färdigblandad epoxi inte längre funkar - är ca. 40 minuter och det gick snabbt att väga upp och blanda nya satser löpande. Vi blandade 200 g epoxi + 110 g härdare i varje sats blandade nytt med kvarvarande gammalt i roller och tråg. Avtvättning med vatten och slipsvamp. Inte för slipningens skull utan bara för att bli av med sådant som fälls ut på ytan när epoxin härdar. Rollning av andra lagret epoxi. Ytan är något "småbucklig, men om man efterstryker med någon form av lackstrykare blir yta helt slät. Det gjorde vi på köl och roder och borde ha gjort det på åtminstone främre delen av skrovet också. Det kostade Blästring 5000:- kr (Engångskostnad) Material 4000:- kr (Engångskostnad) Återstår kostnader för att tvätta botten 2015 och kommande säsonger 150:- kr/gång i klubbens båtbottentvätt. Efter sjösättning gjorde vi två tester, dels farttestet enligt ovan och dels ett "bromstest". Det tog 38 sekunder från sex knop till tre knop när "växeln" lades i friläge. Nu är det bara att testa ibland och se när man tycker det bromsar för mycket eller går för sakta. Jag återkommer med info om påväxt och tvättresultat framöver, om jag kommer ihåg det... Mackey
  4. 1 poäng
    Nu är nog alla värmeväxlare på MD 1,2, och 3 att betrakta som eftermonterade, då de levererades som sjövattenkylda som standard. En maskin som tillverkades nära dig bhemac, AD 21 Albins tvåcylindriga diesel hade dubbla impellrar, där användes den ena som länspump. För att inte länsimpellern skulle brinna upp i en torr båt spillde sjövattenimpellern över lite sjövatten i länsimpellern. Lite värdelöst vetande bara, kanske inte intresserar någon. 😉
  5. 1 poäng
    Färskvattenkylning är ett slutet kylsystem med värmeväxlare, dvs motorn har ingen kontakt med sjövattnet. Och det är ett sådant system som din motor har. Till det behövs det två pumpar en för cirkulationen av glykolvattnet i motorn och en för sjövattnet som kyler värmeväxlaren. Normalt på en färskvattenkylning till MD2 brukar cirkulationspumpen vara elektrisk och sjävattenpumpen mekanisk. Felet är (och har varit) troligtvis impellrarna till dina problem. Tyvärr lite onödigt meck, men du har ju lärt dig en hel del. Edit: Hehehe, Ingemar skrev ju precis liknande svar som mig
  6. 1 poäng
    Det är inte det, eller snarare "ja så illa är det" Dessa lanternor drivs av en switchad krets, alltså inget traditionellt förkopplingsmotstånd. Denna krets stänger av och sätter på strömmen till lysdioderna under mycket korta tidsrymder, i en frekvens som är ogynnsam för diverse radioapparater och navigationselektronik. Sedan sprids inte dessa störningar lika mycket "genom luften" till radioantennen, utan minst lika mycket bakvägen via elsystemet, det liksom bildas ringar på ytan som sprider sig i lanternornas matningskablar ut i hela elsystemet där de då kan störa ut radion och annat. Men inte för ty, det blir en radiostörning också. Så oavsett var antennen sitter får man störningar. Nä, till trådskaparen; reklamera lanternorna, himla synd att du redan hunnit montera den.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Riktigt. Men det är bra om de är godkända när KBV kommer.
  9. 1 poäng
    De godkännandena har inget att göra med EMC (och CE). Och även OM de är CE-godkända så är det något som slarvas otroligt mycket med. Problemet är nämligen att importfirman själv kan sätta "CE" på prylar som dessa och underteckna ett papper om överensstämmelse utan att ens förstå vad det innebär. Inte sällan är CE påsatt redan från den asiatiska tillverkaren och de tillhandahåller ett undertecknat papper, vilket importören (felaktigt) tror täcker även deras ansvar. Och som sagt - inte sällan ändras även produkten utan att importören får veta (eller bryr sig om det/förstår att det gör skillnad). Påminner mig om ett trådlöst larm som såldes i en finbutik för ett antal år sedan. Det var godkänt vilket stod med stora bokstäver, trots att det var billigt och verkade mycket tveksamt vad gällde säkerheten. Jo, det var godkänt - av Post-och Telestyrelsen. Dvs enbart att de trådlösa detektorerna inte sände med för mycket effekt och störde annat. Ett godkännande som alltså inte hade ett skvatt med larmets funktion och pålitlighet att göra.
  10. 1 poäng
    Jag tror i frågan om man tar upp en plastbåt eller inte, inte har med om den suger åt sig en begränsad mängd vatten eller inte. Det handlar mer om hur man lever sitt liv och andra sådana omständigheter. Mitt emot min stora båt, låg det en öppen plastsnipa. Den tillhörde en "badgäste-familj" som hade fritidshus på orten. Nån dag efter midsommar kom båten på plats. Sen var de ute med båten nästan varje dag, som det var skapligt väder. Efter styvt 4 veckor så försvann båten. Deras semester var slut och de hade åkt hem och följdaktligen tagit upp båten och åkt hem. Vet man bestämt att man inte kommer att använda båten och man har svårt att göra en någorlunda daglig tillsyn, så kan man lika gärna ta upp båten. Lever man ett liv som jag gör. Har ett inte allt för långt gångavstånd till båten. Ofta är och grejar i båten, har en liten men fin skärgård i närområdet, ofta isfritt, ibland använder båten till transport för ideelt relaterade "arbetsresor", mm, så är det för mig en stor fördel att ha båten i sjön hela året och sen ta upp några dar på våren för "sköldring". Om man inte lever under dom omständigheterna som jag, så är det väldigt lätt att hitta på problem som gör att det är helt förkastligt att inte ta upp båten på en bestämd dag. Lever man under de omständigheterna som jag gör, så finns det många fördelar med att alltid ha båten i sjön.
  11. 1 poäng
    En lång debattråd om detta har funnits på norska Båtplassens forum för flera år sedan. Även där handlade det om lanternor inte sällan köpta i "finbutiken". Några rekommenderade att släcka lanternorna när man skulle prata radio, andra tyckte man tyvärr fick acceptera detta med moderna prylar. Men de flesta hade precis rätt uppfattning - nej, det är inte acceptabelt ! Gå tillbaks med dem, klaga högljutt men droppa gärna också en anmälan hos Elsäkerhetsverket, då det är stor risk att de inte ens uppfyller CE-kravens EMC-del (även om de råkar vara märkta med CE). Säkert kommer du i butiken att få höra att de aaaaaldrig fått klagomål innan. Men då får de ett nu. Och begär även återkoppling vad de tänker göra med produkten. Be ev. att få tala med butikschefen och påtala olagligheten om de inte uppfyller CE. Det är f.ö. testdokument som SeaSea (som importör) faktiskt måste kunna visa upp på begäran inom ett fåtal arbetsdagar om en myndighet frågar... Sedan finns en annan "regel" också, och det är att utrustning skall kunna samexistera med annan för fordonet avsedd utrustning, vilket ofta resulterar i strängare krav på t ex VHF- och FM-bandet. Alla biltillverkare har t ex krav som är betydligt strängare än CE. Sedan kan saker se likadana ut utanpå, men inuti har man rationaliserat bort lite avstörningskomponenter för att göra en variant av dem billigare. Inte sällan ändras produkten av mindre nogräknade tillverkare efter att den testats genom att helt enkelt låta bli att montera dessa på kretskortet senare i produktion. Om den ens testats alls. Clas Ohlson har t ex byggt ett eget EMC-labb för att löpande kunna kolla de produkter de säljer och importerar för att komma åt sådant här. Edit: Tänk på att du enligt KKL har rätt till ersättning av (rimliga) omkostnader som du har i samband med reklamation av en felaktig vara, t ex milersättning. Bra att tänka på om du vill vara extra besvärlig. Ja, jag ser rött på sådant här ! Just för att det är så lätt att konstruera rätt och störningsfritt, men man fullständigt skiter i lagar, regler och inte minst konsumenten bara för att tjäna någon krona extra. På konsumentens bekostnad. För att inte tala om säkerheten.
  12. 1 poäng
    Tycker ts bör satsa på något roligare. Varför just en drivande husvagn? Köp en Safir eller något.
  13. 1 poäng
    Kan rekommendera gruppen "Sjöbränslepriser" på Facebook. Medlemmarna delar med sig av aktuella bränslepriser. Vår toppnotering i sommar är 19,45:- för diesel i Hamburgsund. Det blev ingen tankning där
  14. 1 poäng
    Miljöpartiet heter den
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...