Jag tycker också om att fundera på saker som inte nödvändigtvis har så stor betydelse i praktiken. Desto skojigare om man kan testa sina idéer i praktiken.
Eftersom jag hållit på med modellflygning, och även designat några lyckade modeller, så vet jag ju en del om vingprofiler och sånt. Bland annat hur viktigt det är med rejält rund framkant på vingprofilen (rodret i det här fallet). Just en sån vingprofil som du beskriver, RBack, gav på ett modellflygplan "diabolic low speed performance" Det vill säga den stallade fort, plötsligt, och totalt. Rundad framkant i ditt fall skulle troligen märkas i praktiken vid svära manövrar. Kanke. Skulle vara intressant att prova.
Den fungerar nog bra i högre farter. dock är 12% i tjockare laget, tycker jag, med tanke på vattenmotståndet, men å andra sidan kör jag ytterst sällan över 13 knop.
Reynoldstalet hade jag helt glömt att ta i beaktande. I luft tycks det finnas en tydlig gräns, där egenskaperna betydligt förbättras, och det är vid ca 12", eller 30 cm korda. Då blir profilen av större betydelse. I vatten, som är betydligt tätare har man säkert ett bra Reynoldstal vid de 30-40 cm korda som det blir frågan om här. Tyvärr är bärytan istället väldigt kort, och på ett flygplan sägs det som regel att en tredjedel av vingens spännvidd har en sämre effekt på grund av vortexvirvlarna vid vingspetsarna. Tar man det i beaktande på Nimbusens lilla roder, så är det inte mycket man har att ta ifrån sig med, då man skall svänga båten.
Jag ställer inte dig till svars, om du råder mig att göra nåt dumt