Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Under normala väderförhållanden där ingen direkt aktiv körning erfordras så behövs inte kylningen. Däremot om man behöver styra emot mycket pga vågor o vind så blir servo oljan väldigt varm. Det är i dessa lägen som den "lilla" växlaren behövs. Servo oljan eller automatolja isig tål höga temperaturer men kanske inte delarna den cirkulerar i.
  2. 1 poäng
    Som lite pryltokig och kontrollfreak så tänkte jag investera i en backkamera för att ha koll på ankarspelet. Någon som har en som ni tycker duger/funkar bra? Ha en fortsatt bra båtsommar/Janne
  3. 1 poäng
    En GoPro fungerar bra och är lätt att flytta runt till det stället du vill ha koll på.
  4. 1 poäng
    En liten ljusglimt är att Stenungsunds tömningsstation funkade fint idag, nästan lite för mycket sug i pumpen precis som på Rörö.
  5. 1 poäng
    Högra är rätt, men töm via (66) föreslår jag. https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1985/j90tlcos/power-trim-tilt-hydraulic-assembly
  6. 1 poäng
    Som sagt, det finns ett förbud att släppa ut toalettavfall. Sedan kan det vara svårt att följa detta om tömningsanläggningarna inte fungerar. Transportstyrelsens Kontaktperson Lina Petersson kan man maila till: lina.petersson@transportstyrelsen.se Jag gjorde det förra året och tipsade om förra årets länk om sugtöming. Svaret jag fick var att man förbättrar Hamnkartan. Att stationerna fungerar är hamnens ansvar och är det problem kan detta gärna påpekas både officiellt genom Hamnkartan och direkt till hamnen i fråga. Även att Transportsstyrelsen gärna tar emot alla förbättringsförslag från båtägare. Brister i avfallsmottagandet bör man anmäla här. Om många anmäler fel och brister så får vi väl hoppas att Transportstyrelsen tar detta mer på allvar. Förbudet om tömning i havet är ju i grunden bra, sedan att uppfylla detta kan bli svårt när tömningsstationer inte fungerar för alla båtar med fulla skit-tankar...
  7. 1 poäng
    Jag installerade ny toalett med tillhörande septitank med sugtömning strax innan semesterseglingen i år. Jag har för närvarande ingen annan möjlighet att tömma tanken än via sugtömning så jag har varit "tvungen" att gå in till tömningsstationer för att tömma. Vi var ute veckorna 28 och 29, vilket väl är de veckor på året då det är flest fritidsbåtar ute i skärgården här i Bohuslän. Jag tömde min fekalietank vid tre tillfällen under dessa 2 veckor. I Skärhamn, Lysekil Badhushamnen samt Hunnebo. Alla tre fungerade bra och vi försökte inte tömma på något annat ställe heller. Vid varje besök hade vi nog uppsikt över tömningsstationen runt 45 minuter och inte i något fall var det någon annan båt i närheten som varit inne och tömt eller verkade ha som avsikt att gå in för att tömma. Med tanke på hur knökat med båtar det var i både gästhamnar och naturhamnar och hur frapperande tomt det var vid alla tre fungerande tömningsstationer vi besökte, drar jag slutsatsen att det bara är jag, min kompis (vi var två båtar som seglade tillsammans) samt Georg_Ohm som använder sig av dessa tömningsstationer. De övriga dumpar i havet. Skämt å sido, men om alla hade tömt via tömningsstationerna så hade det sannolikt varit kö för att tömma. Så att "flera båtägare tömmer toalettavfall till havs" som det står i SR:s rubrik är nog ett kraftigt understatement. Utifrån mina observationer vill jag hävda att den absoluta majoriteten fortfarande dumpar sin skit i havet, åtminstone under högsäsong. Och varför skulle man bete sig annorlunda i lågsäsong? Tråkigt, för med en ökad andel äldre i våra båtar är det nog en hel del rester av mediciner som släpps ut i havet den vägen och åtminstone i högsäsong hade det nog varit bra om de flesta tömde sin tank via sugtömning (skiten och urinen tror jag naturen hade tagit hand om utan problem, om det bara handlade om det). Till nästa säsong kommer jag även att ha möjlighet att tömma i havet. Då kommer jag att agera enligt följande "policy" När jag behöver tömma tanken kommer jag att gå till närmaste fungerande tömningsstation (kollar i möjligaste mån via transportstyrelsens hemsida, app eller liknande) och sugtömma tanken. Om denna trots allt inte fungerar, kommer jag i de flesta fall tömma tanken i havet på "fritt vatten". Jag kommer inte åka omkring och leta efter fungerande tömningsstationer utan, ett försök är det som gäller. Om någon båt ligger och barrikaderar platsen vid sugtömningsstationen lägger jag mig, om möjligt, långsides och drar skitslangen över däck på den.
  8. 1 poäng
    1. Börja med att testa att koppla bort svart/gul stoppledning vid CDI:n. Kolla om felet kvarstår. 2. Om du har elschema så skifta två triggers på ingången till CDI:en och samtidigt utgångarna till tändspolarna till motsvarande cylindrar. Effekten blir att du skiftar kanaler i CDI:n. Om felet flyttar sig så är det CDI:n som skall bytas.
  9. 1 poäng
    Utrota sälarna/skarven och förbjud yrkes fisket så är problemet löst. Ett annat förslag är att lära sig samexistera med naturen.
  10. 1 poäng
    Vad du också behöver göra, vilket nämnts tidigare i tråden, är att kolla tändningen. Men vill vara lite mer detaljerad, att kolla grundläget ca 8-10° vid ca 800 RPM är en sak men viktigare är att kolla förtändningen. Bör nog ligga runt 25-28° vid ca 3000 RPM, kommer inte ihåg exakt för B30. Här måste man ha en stroboskoplampa. Inte helt ovanligt att vikterna i fördelaren kärvar eller fjädrar som rostat av. Blir det fel på förtändningen blir motorn orkeslös.
  11. 1 poäng
    Det kan vara att termostaten inte öppnar som den ska. Jag hade ett likadant problem nyligen på en MD1. Först byte av skadad impeller. Sen rengöring av värmeväxlaren (en 4mm 19-trådig wirebit i skruvdragaren var bra för rensningen). Inget resultat. Först när jag bytte till ny termostat funkade kylningen OK igen.
  12. 1 poäng
    Intressant, du menar alltså att innan du fick mothugg här på MG var du ute och rapporterade de som sysslade med illegalt fiske, men nu har du slutat med det. Låter det som att de som vill minska trålfisket, kontrollera det noggrannare och försvåra trålfisket är emot "småfiskarna". Mackey
  13. 1 poäng
    Som jag förstått det har Transportstyrelsen ansvaret för tillsynen av sugtömningsanläggningarna. Det borde innebära att om man gör en formell anmälan till Transportstyrelsen så ska de vidta åtgärder. Det känns inte som att den anmälan man kan göra via https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/brister-i-avfallsmottagandet/ hanteras rent formellt. Det som borde hända är att Transportstyrelsen själva bildar sig en uppfattning om problemet och gör ett föreläggande om åtgärd och om inget händer ska ett vite utgå. Mackey
  14. 1 poäng
    Äsch, man kan sänka alla båtar om man har tillräcklig otur...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...