Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-20 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag brukar tänka att den stora merparten av båtfarare inte har en aning om väjningsregler till sjöss. Inte kan man klandra dem för det heller när det inte finns några utbildningskrav. Man har en båt, slänger den i sjön och kör lite på semestern typ, inget större intresse eller kunskap än så. Med tanke på att minst 9 av 10 körkortsinnehavare inte vet hur högerregeln funkar i trafiken vore det väl naivt att tro att en 7-åring kan väjningsreglerna på sjön, ändå får den vara ute å köra, helt lagligt. Jag kan väjningsreglerna, men tillämpar sunt förnuft istället, som de flesta andra. I kappsegling är det en annan sak.
  2. 1 poäng
    Kommer ihåg när Björn Gillberg var tvungen att specialimportera sin bil från Kalifornien för att få katalytisk avgasrening. Den killen ska man ha respekt för, han har ett äkta miljöengagemang som är förankrat i verkligheten. Till skillnad mot de andra som bara pratar och har skitigaste dieselbilarna i familjen. -- På tal om flygskatt. Är det den som gör att Sverige inte har något brandflyg. Det kanske blir för dyrt med tanke på alla starter dessa gör?
  3. 1 poäng
    Sen finns det ju en del smarta människor som kombinerar toalettens vattenintag med handfatets avlopp. Tvättar man händerna innan man spolar så behöver man oftast inte öppna intaget.
  4. 1 poäng
    Vill bara flika in att det låter lite som om alla är lika bra, men det håller jag inte med om. Kika dock som redan påpekats på helhet med service, garantilängd osv. Här skiljer det... Evinrude är enligt mig lite som franska bilar typ Renault och Peugeot, varje ny modell säger man att problemen äntligen är borta men efter några år visar det sig vara samma lika ändå... Mercury och Yamaha är mer beprövad teknik i det här fallet och historien har varit klart mer i deras favör om vi tittar på märkena som helhet. Det finns fans till alla märken, så googla och läs på är mitt råd. Jag gillar Yamaha och Mercury, andra gillar annat. Detta är dock inte alltid lika med jämförbar kvalitet. Sedan har alla märken mer eller mindre lyckade modeller...
  5. 1 poäng
    Tack för alla svar! Riksarkivet skrev att det är en uttern 510 Favorit!
  6. 1 poäng
    Vid mitt enda besök i de delarna av Vänern, la jag tillfälligt till vid en ögrupp som hette Timmeröarna för matuppehåll. De borde ligga inom din färdväg. En dagstur, några dar senare, med barn och barnbarn - boende i Karlstad - blev det just till Timmeröarna färden gick.Flera olika ställen där man kan lägga till.
  7. 1 poäng
    På min nuvarande båt satt bottengenomföringen med tllhörande kran för toan under BB förpikskoj. Flyttade bottengenomföringen - satte en ny bottengenomföring med ny avstängningskaran - lättåtkommligt i toalettutrymmet, första gången jag hade båten uppe på land. Plastade igen det gamla hålet. Min uppfattning är att avstängningskranen till spolvattnet till toaletten alltid skall va stängd när toaletten inte används. Har man otur, så håller inte toalettens pump tät och man kan vattenfylla hela båten. Närdet gäller avstängningskranar (ventiler) på bottengenomföringar, så gäller att alla bottengenomföigar som sitter under 30 cm över vattenlinjen skall va försedda med avstängningskran. Sen finns ju risk att packningar och backventiler är torra och dåliga om toaletten inte använts på länge. Det finns nya packningssatser att köpa. Nån backventil i min toalett slutade att fungera under en pågående semseterseglin för ett par år sen. Gick till GBM i Havstensund som var ganska nära där toan krånglade - de hade inge packningsats som passade till min gamla toa - men väl helt nya, så jag köpte en och bytte. Den gamla skänkte jag till GBM som hade en särskilld kontainer för dylika ting.
  8. 1 poäng
    Har haft isär den nu visst det satt skit i den, i ena änden gjort rent nu iallafall så får vi se. Skruvarna satt dåligt till locket kanske drog tjuvluft oxå. Håller tummarna nuför...
  9. 1 poäng
    Hej! Den toalettstolen ser litet gammal ut, men det behöver ju inte innebära att den är dålig. Vanligtvis tar man ju spolvattnet utifrån, det vill säga sjövatten eller havsvatten. I skrovgenomföringen skall det finnas en kran som kan vara avstängd, men den finner du inte..? finner du skrovgenomföringen? På båtens utsida, under vattenlinjen, finns det någonstans ett "hål" en skrovgenomföring, det är inte ovanligt att det sitter en sil monterad på utsidan av skrovet. Börja kolla där, det är varmt i vattnet, säkert har du cyklop och snorkel med ombord. Sedan då som redan skrivits x flera, en genomföring med en kran av något slag, därefter kan det finnas ytterligare en sil och kanske även en backventil, men det är ju inte säkert, sedan då en slang till toalettens pump. Sedan de där pumparna, dålig pumpverkan, eller ingen alls kan bero på att O-ringar och packningar i pumpen antingen är torra eller så torra att de torkat sönder. Jabsco/Par har modernare pumpar som kan köpas som reservdel, och det sägs att dessa passar till flera andra fabrikat... jag har ju inte kollat upp den uppgiften, men om du vet fabrikatet på din toalettstol med pump kanske du kan googla och se om det finns renoveringssatser att köpa. Ja det är ju vanligt att man får byta alla packningarna och O-ringarna vart 4-5-6 år eller någonting sådant. Men liksom med många andra sorters pumpar kan du ju fylla upp din pump med vatten och se om du får någon pumpverkan, börja med att hälla i någon liter i toalstolen. Sedan då toalettens utlopp, här brukar det finnas en "jokerventil" en strutformad ventil/backventil omedelbart vid toalettstolern/pumpens utlopp, om det fastnat "någonting" (gissa vad!?) i denna jokerventil får du ingen eller väldigt dålig pumpverkan även på inloppet. Så mina rekommendationer är att krypa runt i båten och se var dina slangar tar vägen, följa dessa till skrovgenomföringen och eventuell kran (måste finnas) och kontrollera dess status, samt att då vid behov kolla på utsidan så att det inte fastnat någonting där. Jag har ju många gånger haft problem med "Malacos kolasnören" en slags brun trådalg som vi har här i Bohuslän, fyller säkert en funktion i havet, men ställer till problem på olika ställen där man pumpar in havsvattnet i båten. Ja även då kontrollera jokerventilen, ävensom detta inte är det trevligaste jobbet ombord. Det brukar omedelbart efter pumpen finnas en fläns med skruvar, som håller en rördel som i sin tur sitter på den 38mm tjocka utloppslangen, i denna rördel finner du vanligtvis jokerventilen. På den tiden jag hade manuellt pumpad toalett hade jag en speciellt dedikerat skruvmejsel, och gummihandskar för detta jobb. Bra om du lägger en trasa eller en gammal svamp under innan du skruvar loss, det kan stå en del "vatten" inuti här.
  10. 1 poäng
    Här är en del förklaringar som kanske kan svara på den senaste tidens funderingar om regulatorer och solcellspaneler, läs och begrunda: "Vad är MPPT och PWM? MPPT-teknik MPPT står för Maximum Power Point Tracker och det är en teknik som används för att eliminera spänningsförluster mellan solpanel och batteri. Man brukar tala om effektökningar upp till 35 procent med hjälp av MPPT-regulatorer, men det betyder inte att regulatorn trollar fram extra energi ur solpanelen, utöver den angivna effekten. Den här typen av regulatorer går också att använda till vindkraftverk och där gör den ännu större nytta. En solpanel med effekten 100 watt ger normalt bara 65-85 watt Varför ger inte solpanelen 100 watt? Anledningen till det går att finna med hjälp av Ohms lag och det är batteriet som är boven i det hela. En solpanel med toppeffekten 100 watt ger normalt 17 volt och 6 ampere, vilket blir ca: 100 watt, men vad händer när man ansluter den till ett batteri med spänningen 12,5 volt? Enligt Ohms lag (P = U x I) blir effekten 12,5 x 6 = 75 watt. Har man ett batteri som tål djupurladdning och som kanske ska börja laddas från en spänning på bara 10,5 volt blir det ännu värre. MPPT-regulator är räddningen Vad MPPT-regulatorn gör är att den jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Med tanke på det vore det bäst om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme och eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal, annars finns risk att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar den ladda. Bättre effekt vintertid Vid sjunkande temperatur hos solcellerna, vilket sker vintertid när det är kallt ute, då ökar spänningen från solcellerna och spänningsskillnaden mellan batteri och solpanel blir ännu större än på sommaren. Hög spänning från solpanelen innebär stora förluster och därför gör en MPPT-regulator ännu större nytta vintertid, eller vid kallt väder. PWM-teknik PWM står för Pulse Width Modulation och det betyder att dessa regulatorer sänder korta laddpulser i snabb följd till batteriet. Är batteriet urladdat sänder regulatorn ut långa pulser i ett tätt intervall och laddningen blir nästan konstant. Till ett fulladdat batteri tickar bara korta pulser i långsamt tempo för underhållsladdning. Moderna PWM-regulatorer är oftast tre, eller fyrstegsregulatorer, vilket innebär att batterierna laddas i olika steg för en så hälsosam laddning som möjligt. PWM-regulatorer saknar dock MPPT-regulatorns effekthöjande egenskaper, här blir det istället batteriet som bestämmer spänningen med de förluster det innebär." Inklippt text från denna sidan.
  11. 1 poäng
    Har läst noga nu och svaret är nej. Men krasst sett är det djupgåendet i förhållande till det tillgängliga vattendjupet samt fartygets egenskaper och kondition som avgör. Inte så lätt för motparten att veta. Men en enkel tumregel kanske kan vara: Rör sig långsamt och ”segt”? Håll undan! Rör sig snabbt och smidigt? Kräver mindre marginaler. Angående W-bolaget så tycker jag i allmänhet att de har bra koll på läget. Det må se ruskigt ut, men faktum är att det snällaste sättet att möta någon som ser svallkänslig ut (typ segelbåt i bleke) med en stor snabb båt är att ge ”stålet” rakt emot för att sedan snabbt dra av och väja. Det är det absolut mest tidseffektivta sättet att visa hänsyn. Tyvärr riskerar man att motparten skiter ner sig innan de hoppar överbord i panik.
  12. 1 poäng
    Förutsättningen är "iakttagande av gott sjömanskap". Då kan man faktiskt göra vad man vill. Men här handlar det bara om hur man kör. "Sväng som du vill" kanske?
  13. 1 poäng
    Har redan fått tag på två stycken 😁
  14. 1 poäng
    Byt åtminstone ut frasen ”Gör vad du vill” mot något annat. Vad vet jag inte. BRM frasen ”situation awereness” hittar jag ingen bra översättning för.
  15. 1 poäng
    Det är ju lite huvudet på spiken, bedöm de andra båtarna storlek på ringarna.
  16. 1 poäng
    https://www.plexiglasbutiken.se/webshop/plastskivor/skummad-pvc Varenda reklamfirma som gör skyltar brukar ha. Ofta kan man få lite spill att leka med. En roliggrej är att man man få det printat med valfritt mönster.
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Ni gjorde fel! Ni skulle tagit fram bauta-stereon och spelat några glada barnvisor för dem, typ "Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min". Alla vet ju att seglare är jovialiska människor som gärna skapar trevlig stämning i hamnarna.
  19. 1 poäng
    Hittade felet, skadad kabel det ska komma 8v från röd kabel, vid mastfoten endast 2 volt så jag drog en separat kabel då fungerade det, nu söker jag en ny kabel men den verkar svår att finna utan den med toppanslutning och den är dyr, har skarvat skadan och kör så i sommar.
  20. 1 poäng
    Man kan också konstatera att seglare söker olika saker, vilket kan påverka båtvalet. För mig är segling främst en naturupplevelse. Miljöer, väder, vyer, stämningar och andra faktorer som ligger helt utanför båten. För mig är det inte särskilt viktigt att botten är slät eller att seglen är nya, som ni säkert förstår. Upplevelserna kommer ändå. Ungefär som att cykla till affärn och köpa glass. Fåglarna kvittrar oavsett skicket på cykeln. Glassen smakar lika gott. Det är nog bra att fundera ut vad man är för slags person. Hur vill du ha din cykel? Är du petig och noggrann med den tar du nog med dig den delen av personligheten in i båtlivet 😀
  21. 1 poäng
    Kul att den funkar! Den verkar ha 6 st gradmarkeringar förutom centerpositionen, och varje sådan markering indikerar väl då fullt rattvarv. Max 3 varv åt BB respektive SB lika med 6 varv totalt. Är ju petnoga räknat inte riktigt samma sak som rodrets gradtal om man inte råkar ha just den rattutväxlingen. Spelar väl heller ingen roll för styrandet. Nästan bättre att veta rattvarv än absolut rodervinkel? En rattknopp kan väl f.ö. snabba upp vevandet kan jag fundera. (Trodde sådana var förbjudna på bilrattar men tydligen inte enligt BT??) Till avdelningen värdelöst vetande så försökte jag googla hur indikatorn kan tänkas funka inuti. Misslyckades, men jag hittade en gammal patentbeskrivning från 1968 som verkar mer komplicerad och kan anpassas i 60 steg till aktuell rattutväxling för att visa just rodrets gradtal - om jag begriper den långa texten rätt. Knepig konstruktion. Haha, fast ännu knepigare är att jag som har rorkult alls bryr mig. :-)
  22. 1 poäng
    Hmm... men oftast går väl ratten att snurra flera varv? Med bara en enkel markering på själva ratten så ser man ju inte vilket av dessa varv som gäller och vet följaktligen heller inte roderläget? Den HÄR snarlika gör t.ex. utslag 30 grader per rattvarv. Förmodligen är det nåt liknande för din men SeaSea tycks ha klantat bort den viktiga informationen för sin så kallade "roderindkator"?
  23. 0 poäng
    Problemet med såna där mätare är att de kostar mer än ett helt nytt extra batteri på 100 Ah. Och i valet mellan de två känns det enkelt att välja batteriet. I alla fall om man inte har en väldigt liten båt eller redan har en groteskt stor batteribank...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...