Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    Kanske såhär? Någon detalj på den stora väggytan, kanske. En tavla, eller en spegel?
  2. 1 poäng
    Stackare, ännu ett offer för den globala uppvärmningen.
  3. 1 poäng
    Jag kör just nu två stycken VP D16 över Gävlebukten. De är på 825 hästar styck. Tror ingen lastbil eller dumper har den effekten? En betydligt större fara för de flesta moderna marinmotorer är sönderkorroderade laddluftkylare. Om sjövatten läcker in i insugsluften är det inte säkert att det märks. Ofta blir maskin bara piggare. Ger på sikt totalras till skillnad från glazing som oftast går att hona bort tillsammans med nya kolvringar. Finns även kem man häller i insugsluften när motorn går som lär fungera. Inget personligt mot dig bhemac, Du är en klippa. Bara så innerligt trött på gapandet om glazing så fort någon nämner att de vill köpa dieselmotor.
  4. 1 poäng
    De problem som man eventuellt kan få på grund av långvarig körning på låg last tror jag mer handlar om det som Yanmar-manualen ovan avser att kurera, dvs uppbyggnad av sot. Och sotet försvinner inte om inte avgastemperaturen är hög nog (kylvätsketemperaturen ger ingen vidare indikation av avgastempen). Ett bra exempel på sotproblemet är Penta D3 som i bilutförande får anses vara en mycket bra motor men som i båttappning inte fungerat riktigt lika bra. Ja, en bilmotor går på relativt låg last sett ur sin totala livstid men samtidigt är den väldigt varierad vilket sällan är fallet med en marinmotor vilken ofta tuggar fram på samma varvtal. Angående 40-motorn så är det inte en marinkonverterad lastbilsmotor utan en motor som utvecklades gemensamt av marin- och lastvagnssidan (möjligen också entreprenad). Det är också därför den ofta kallas för staketmotorn (för att gubbarna hängde över staketet mellan avdelningarna).
  5. 1 poäng
    En enkel och bra lösning. Hittar du på något annat så har du den som reserv.
  6. 1 poäng
    Jag hade tagit bort lacken, slipat lätt, tvättat med mögeldödande medel och sedan betsat allt med teakbets innan jag lackat alltsammans. Betsen jämnar ut kulörskillnaderna. Gjorde så med mina rutramar som såg ut som skit innan, tycker det blev bra.
  7. 1 poäng
    Den förste som intervjuades hade ju sin båt i lagunen dvs. hemmahamnen. Det var mest besvärligt att sugtömma lät det som. Ungefär som det är för jobbigt att sopsortera.
  8. 1 poäng
    Herdins lackbets funkar. Anses vara ett riktigt fusk.
  9. 1 poäng
    Nu är det varmt, juli och alla lallare är ute och åker. Jag ser det som terapi att låta bli att gå igång på noll omdöme, noll hänsyn eller noll kunskaper om sjöregler. Svårt men det går, oftast.
  10. 1 poäng
    Nu kommer ni att få er ett "skratt" Jag hade kopplat batterierna helt rätt MEN glömt en liten kabel på minuspolen som hade gömt sig bakom alla andra kablar Nu fungerar allt som det ska. Tack för ert engagemang!
  11. 1 poäng
    Innan du haft glazing i en fritidsbåt som går 50-100 timmar om året, så är både båt och motor borta sedan många år. Angående temperatur så ligger min vid 1500 varv och fiskörning på 84-85 grader en bra temperatur, vid maxuttag längre sträckor 90-92 också en bra temp.
  12. 1 poäng
    Spännande projekt som jag kommer följa till fullo. Bli gärna medlem i gruppen "Vi som äger Ockelbo b14, b15 & b16" på Facebook 😄
  13. 1 poäng
    Det gick några dagar över men det är mycket när man har semester😀 Nu har vi i all fall ett slutresultat. De senaste tre månaderna har inte mycket hänt i baljan, vikten har tydligen inte ändrats alls. Slutresultatet av det här testet är alltså att under sex månader av tillvaro helt under vatten har provbitarnas vikt ökat från 2893 gram till 2913 gram. Alltså en ökning med 20 gram. Översätter vi för enkelhetens skull detta till en båt som på våren väger 2,893 ton som sänks helt under vattenytan så ökar vikten med 20 kg på sex månader. Detta gäller alltså glasfibermassan i båten. Och de här provbitarnas gelcoatyta är inte i bästa skick och ena sidan är helt obehandlad. Så det där med att ett glasfiberskrov suger i sig mängder med vatten under en säsong får vi nog glömma, även om man beaktar mätmetoden och att min enkla våg kan ha en anings mätfel så är det här resultatet långt från den teorin. För att gå vidare och få reda på vad som händer med en normalt flytande båt med normal mängd slagvatten behöver vi nu bättre faciliteter. Någon som ställer upp med en välvårdad, helst splitterny torr båt som ligger i en inomhusbassäng under kontrollerade former under ett halvår? Det behövs också en lyftanordning och en mycket noggrann våg...
  14. 1 poäng
    Det finns säkert flera men min favorit, EPsolar 2215BN, funkar eftersom du kan ställa alla spänningar. Komplettera med instrumentet MT50. Kolla manualen HÄR
  15. 1 poäng
    Thallatha, det tycks vara många som gillar att ha motorbåt. Bara att kolla i hamnen. Människor eller inte... Vill ni ha det vitt i båten, så var så goda. Vill ni ha segelbåt, likaså. I mina ögon är moderna båtar med stora vita ytor i plast inte alls snyggt. Detta av den enkla orsaken att det är en smaksak. I och med att det är en smaksak, är det också rätt onödigt att diskutera saken. Vi befinner oss nu i avdelningen Träsnack, så snack om vita plastytors förträfflighet är ju egentligen litet malplacerat här.
  16. 1 poäng
    Jag tror att ni inte gör skillnad på dystert och ovårdat. En välvårdad träinredning är inte dyster. Här ett par bilder från vår förra båt: Så vackert. Och inte alls dystert. För jag kan väl inte ha fel? *skrattar gott åt min egen förträfflighet*
  17. 1 poäng
    De olika korten sorterar bort lite info i vissa zoomlägen. Detta tycker jag fungerar väldigt bra i praktiken, plottrar har ju ingen jätteupplösning så det skulle bli grötigt. Förutom B&G Vulcan så har jag en Simrad NSS Evo2. Det skiljer en del mellan dem också, Simraden som är dyrare har också fler funktioner. Någon gång när jag har tråkigt så ska jag göra en ordentlig jämförelse. Det kan också vara intressant att jämför med en padda. Att jämföra med en bild från en datorskärm är helt felaktigt. Min 15" dator har en upplösning på 2880 x 1800 medan plottern har 800x480, plotterns upplösning 13,5% av datorskärmen. Hydrographicas kort: http://www.hydrographica.se/images/Sjokort/133-1_Lacko.gif
  18. 1 poäng
    Köper man digitala sjökort från Navionic så kostar de ett par hudralappar per år för hela Europa förutom Danmark och Storbritanien och jag har för mig även Holland. De danska sjökorten kostar dubbelt så mycket som för hela Europa, men då får man med Färöarna Island och Grönland. För oss västkustseglare är det nästan bättre att köpa de danska korten, som omfattar Svenska kusten från Blekinge till Norska gräsen och Norska Sörlandet
  19. 1 poäng
    Nåväl gratis sjökort är ju en bristvara, fast man kan ju till en viss del finna gratis kort i digital form på nätet... Navionics har tex en webapp, dock så tillåter inte danskarna att man länkar till deras sjökort utan att ta betalt... så gratiskort över Danmark likt Eniro på sjön lyser såvitt jag vet med sin frånvaro..
  20. 1 poäng
    Oj, oj, ändå !! Denna Volvo Penta MD11c, är minst 30 år gammal. Och du tycks vara helt ny om att vinterförvara och att se till att motorn fungerar i fortsättningen ochså. Det finns många saker du borde göra, för att motorn skall bevara sitt värde och fungera klanderfritt i flera år till ! Oljebyte och filterbytet gör man bäst innan upptagning, i sjön ! Glöm heller inte att byta olja i drevet (oljebyte var 200 timme)! Kolla det i alla fall att det inte är allt för svart När du tar upp båten på land, skall du spola igenom motorns kylsysten med sötvatten, och till sist med glykol !!!! Sedan öppnar du motorns kylvattens pump och tar ut gummi-inpellern, den kan vara sliten. Men sätt inte den tillbaka, utan bevara den med litet vaselin inlindad i en trasa till nästa vår. Nästa vår, sätter du den tillbaka, eller köper en ny ! Sedan finns det många saker som du kunde göra under hösten. Rengöring av bränslesilen, i den mekaniska dieselpumpen. Byta pappersfiltret, i bränslefiltret (den som sitter i motorn) Sedan ochså rengöra och byta filterpatronen i den utanförvarande CAV, dieselfiter/vatten avslilljaren (om det finns en sådan) Du borde taga loss den utgående avgaskröken, rengöra den från slagg. Där är viktigt att spolvattnets kanal är öppen. Rengör och skrapa med ståltråd !! Sedan kunde du lossa dom två luftintags burkarna och rengöra ! Kanske nästa vår, låt någon kunnig göra en sjustering av ventilspel om motorn går ojämt ! Din istruktionbok ger dig inte många tipps, inte heller DREVIAS sida. Skaffa dig hellre en Gör det själv Handbok för denna motor. Pupl.nr.3805 (av Volvo Penta) eller liknande. Det finns ochså böcker på Engelska ! Det finns flera att välja på. På Internet hittar du en hel del nyttigt om denna motor. Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 17:12
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...