Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-13 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ett tyvärr välkänt problem med snören, fast å andra sidan är ju ett snöre exakt så långt som det är så visst är det ett aber hur man än gör. Kan tänka mig ett par olika lösningar; En annons på Blocket under "snöre säljes" eller ännu hellre "bytes mot..."? Tja, bara fantasin sätter gränser. Byta båt till en som passar just ditt snöre kan ju också vara ett alternativ om nu inte on/off knappen dyker upp, men den säljs oftast separat som tillbehör så den kanske helt enkelt inte var med? Himla förargligt i så fall. Önskar dig lycka till och hoppas du får fler goda råd av dina vänner på MG/C
  2. 2 poäng
    Svårt problem. Det är svårt att hitta on/off knappen på snöret när det är för långt! Gammalt känt faktum. Kan inte en vass kniv lösa problemet? Det brukar kunna få snöret kortare, svårare att skära det så det blir längre. Men akta så du inte skär av on/off knappen.
  3. 1 poäng
    Hej! Köpte ett nytt snöre till båten. På båttillbehörsbutiken lovade de att det skulle passa till min båt men nu märker jag att det är alldeles för långt då båten ligger och dunkar mot grannbåten. Har försökt starta om det men hittar inte on/off-knappen trots att jag sökt igenom varenda millimeter. Vad ska jag göra? Har nog inte kvittot kvar.
  4. 1 poäng
    Jo nånstans i bokhyllan har jag en universell manual, den är ganska omfattande. "1000 knopar du måste slå innan du dör", heter den. Har glömt författarens efternamn, men i förnamn heter han iallafall Knut. Likväl som reklamutdelarna lägger extra mycket reklamblad i brevlådor märkta med "Ingen reklam!" Väljer du en brygga med flest antal skyltar med texten "privat" eller "tilläggning förbjuden" bara hävda att du är en dyslektisk analfabet med någon bokstavssjuka som är försöksutskiven från någon rättspsykiatrisk institution så ordnar det sig alltid. Ja utvecklingen går framåt, men inte så snabbt, redan de gamla fenicierna som var goda sjöfrarare knöt fast sina skepp i snören. Noak förtöjde dock aldrig Arken, han satte den på grund. Långt senare knöt den romerska flottan ihop ett helt imperium, men dom använde nog mest käringknutar, då det brast och splittrades.
  5. 1 poäng
    Knyta fast? Det låter ju väldigt attraktivt! Du råkar inte ha en länk till manualen? Kan man alltså välja vilken brygga somhelst? Fantastiskt ändå hur tekniken går framåt. Edit: Nu är jag lite trött och går och lägger mig en stund. Vi får väl se vilken brygga snöret valt i morgon. Godnatt!
  6. 1 poäng
    Men du kan ju knyta fast snöret vid en annan brygga! Ja man får tydligen sälja vilken skit som helst nuförtiden. Jag köpte en livboj och en räddningsväst, trots det är det tusentals människor (och olika djur) som dör varje dag.
  7. 1 poäng
    Det var en bra idé! Dock har det problemet löst sig eftersom snöret tydligen inte fäst ordentligt vid bryggan. Nackdelen är att det blir svårt att komma iland om det ska fortsätta såhär. Får man sälja vilken skit somhelst nuförtiden?! Räcker om ni som verkligen har erfarenhet av snören svarar.
  8. 1 poäng
    Ja detta är ju ett stort problem, men inte olösligt. Antingen ser du över till rättstavningsprogram, eller ser över snörets längd. Alla har vi ju en gång ställt oss frågan om hur långt ett snöre egentligen är... Den brittiske författaren Douglas Adams kom fram till att svaret på alla ultimata frågor är "42", ja "alla" kanske inte riktigt alla frågor, men om man ger sig tusan på att räkna på olika sätt kommer man alltid fram till just "42". Men om nu snörerna inte passar alla gånger, så finns det precis som jeans i stretch, elastiska snören, dessa är mer universella, och precis lika sexiga som stretchjeans, på rätt rumpa det vill säga, Mick Jagger skulle nog på det bestämdaste avrådas från att bära just stretchjeans. Däremot rekommenderar många en rollator, att då parkeras bakom scenen. Nu skall jag beställa en automatisk popcornmaskin på Aliexpress!
  9. 1 poäng
    Jag har just en sådan som bhemac nämner Southerly 115 sedan 6 år. Sticker drygt 2 meter med kölen nere och bara 70 cm med den uppe. Southerlyn är en riktig cruiser för stora hav men finnessen är lika användbar i skärgården. Båten är i stort sett lika stabil oavsett om kölen är uppe eller nere. Men avdriften på kryss utan köl blir förstås monumental! Southerlyns barlast består av en horisontell stålplatta i botten som väger runt 2 ton och ett kölblad som väger ungefär 1 ton. Den intresserade kan läsa mer här https://goo.gl/Jkszv2 Shirley råkar vara till salu, inte för att jag är missnöjd på något sätt, utan för att jag inte har behov av en så stor båt längre. Tyvärr är ju priserna väldigt låga nu men det är ju mitt problem...
  10. 1 poäng
    Har du kollat att cirkulationspumpen fungerar? Vad är det för typ av färskvattenkylning?
  11. 1 poäng
    köp INTE ,går att svetsa men man får rensa växelhuset ,tätningar drev mm skadas vid svetsning.
  12. 1 poäng
    Det blev Björkö igår, stamkundsrabatten hjälper ju till 15,56 är inte ok men i detta sammanhang får det duga
  13. 1 poäng
    Klippandet var litet bildligt talat. Jag menade ju inte att man skall klippa av vid kompressorn och hänga en strömbrytare där, även om det säkert skulle fungera... Och, som du säger, kossor, det är stor skillnad på en turbodiesel och en bensin V8 då det gäller bränsleförbrukningen, det dubbla skulle inte förvåna mig alls.
  14. 1 poäng
    Jag skulle använda choken för att få igång en motor som går bättre varm än kall. Kan vara värt att pröva. Då motorn en gång är varm, justera då tomgången, så den går kring 700-800 varv, rätt hög tomgång. Stanna motorn, skruva in tomgångsblandningsskruvarna i botten, notera hur många varv du måste skruva in dem, för att de skall gå i botten. Skruva ut båda lika mycket, ungefär medeltalet av hur mycket de var utskruvade innan. Var det mindre än två varv, skruva upp tills det är två varv. Starta motorn, och justera ut skruvarna (motsols) och se om gången blir bättre. Justera ett kvarts eller halvt varv, och den andra likadant. Går motorn sämre, justera åt andra hållet tills den bästa gången uppnås. Denna justering har väldigt liten eller ingen inverkan på egentlig bränsleförbrukning. Tändningsinställningen är viktig. På en Chevrolet smallblock är 10-12 grader förtändning typiskt. Tändningsmärket ser ut ungefär såhär: Se en bra video här: Adjust-timing-on-chevy-small-block Om det ännu är problem med motorn efter att förgasaren och tändningen är kollad, så kan det ju vara orsak att kolla ventiljusteringen. Skräp i ett av primärportarnas huvudmunstycken kan också leda till konstiga störningar.
  15. 1 poäng
    Jag tog det inte som kritik heller, raol, det är lugnt. Jag är språknörd jag med. Jag har bott i Rinkeby med alla andra utlänningar ett par år under decennieskiftet 1980-90, trots detta har jag uppenbart inte koll på vad som är finlandismer. Min bil är en finlandism: Medkörd över 600.000 km Motsvarighet i Sverige: Skrotad på nittiotalet
  16. 1 poäng
    Äh... Vad 17 blir det "på svenska" då? Där ser man, det kommer finlandismer utan att man ens vet om det. Så är det väl då man är finländare. Alla mil bilen har gått? Man kör väl en bil, den går ju inte omkring?
  17. 1 poäng
    I Finland kallas det brännolja. Samma som diesel men rött i vårt fall. För några år se blev det förbjudet att köra båten på "brännolja", och då är det skattefusk att använda det bränslet. Det är ju i skatten som skillnaden sitter. Bondtraktorer och arbetsmaskiner får köra på brännolja. Tankar man det i bilen och blir fast för det, så får man betala dieselskatt på allt som bilen någonsin är medkörd. Är det en gammal bil med 100.000mil på mätaren, så blir det vansinnigt dyrt. Vid macken kan jag tanka sagda skattefria brännolja i bilen utan problem, möjligen påpekar de i kassan att det inte är någon god idé. Såna saker är nog på eget ansvar. Detta i Finland. Troligen är det egna ansvaret ett ok man får bära i Sverige också.
  18. 1 poäng
    Värmaren fungera kanon. Vi är jättenöjda blir varmt snabbt och råa o fuktiga försvinner snabbt. Räcker att köra 15-30min Torgny ☺️
  19. 1 poäng
    Jag har en KAD 43, kollade idag när kompressorn kopplas in, det gör den vid 1100 rpm, och kopplas ur då turbon laddar ungefär vid 2100-2200 rpm. Så i det varvtalsregistret bör man inte ligga och köra längre sträckor. Men det kan skilja mellan olika motorer. Då man sänker farten kopplas kompressorn ur vid ca 950 rpm. Diesel innehåller mer energi än vad bensin gör, så därför kommer du generellt sätt längre på en liter diesel än på samma mängd bensin. I mitt tycke är Forbinorna äkta "plastbåtar"... i alla fall på den tiden jag kollade dessa på olika båtmässor fanns det lika litet trä i dessa som det finns på Månen. Utomeuropeiska motorbåtar med V8:or vill jag ogärna gå ombord på, ens kommentera, så jag håller till fullo med i ditt resonemang. Raka axlar är ju traditionellt och bra, samt enkelt att underhålla, och relativt billiga att åtgärda de gånger man råkat ut för den akuta och lömska landhöjningen. Men i det "segmentet" du kollar runt i är nog drev vanligare.
  20. 1 poäng
    Ett av de viktigaste frågorna för EU tycks vara att deras logga måste vara tydligt uppvisad enligt ett regelverk vid varje projekt som fått EU-pengar. Om det är det som är fallet undrar jag hur jag kan få EU att sponsra min segling?
  21. 1 poäng
    Ankare skall finnas tillgängliga för att snabbt kunna fällas. Har därför ankaret monterat i en ankarhållare i aktern. Att ha ett ankare som är undanstuvat inklusive ankarlina är inte min grej. När jag hade ankarlna och inget ankarspel, gjorde jag en bukt på ankarlinan och slog en dubbel skotstek i bukten, med en förtöjningslina. Ankarlinan la jag fast på knapen på ena sidan och förtöjningslinan på den andra. Nu när jag har ankarspel med kätting, så har jag tillverkat en hanfot med färdigsplitsade öglor att lägga över knaparna och en kättingskrok att hugga i kättingen. Kan användas både i fören och aktern. Tidigare hade jag ankrlinan i säcken rakt ovanför ankaret.
  22. 1 poäng
    Betydligt enklare att släppa det där bak om det ändå är där all "infrastruktur" finns, och sen bara gå fram med linan. Alternativet är ju att vingla fram med 15 kg ankare och lina i famnen.
  23. 1 poäng
    Ok, ska kolla på det. Behöver jag ha en amperemeter/tångamperemeter som komplement till min enkla multimeter?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...