Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-10 på alla områden

  1. 5 poäng
    Det gick några dagar över men det är mycket när man har semester😀 Nu har vi i all fall ett slutresultat. De senaste tre månaderna har inte mycket hänt i baljan, vikten har tydligen inte ändrats alls. Slutresultatet av det här testet är alltså att under sex månader av tillvaro helt under vatten har provbitarnas vikt ökat från 2893 gram till 2913 gram. Alltså en ökning med 20 gram. Översätter vi för enkelhetens skull detta till en båt som på våren väger 2,893 ton som sänks helt under vattenytan så ökar vikten med 20 kg på sex månader. Detta gäller alltså glasfibermassan i båten. Och de här provbitarnas gelcoatyta är inte i bästa skick och ena sidan är helt obehandlad. Så det där med att ett glasfiberskrov suger i sig mängder med vatten under en säsong får vi nog glömma, även om man beaktar mätmetoden och att min enkla våg kan ha en anings mätfel så är det här resultatet långt från den teorin. För att gå vidare och få reda på vad som händer med en normalt flytande båt med normal mängd slagvatten behöver vi nu bättre faciliteter. Någon som ställer upp med en välvårdad, helst splitterny torr båt som ligger i en inomhusbassäng under kontrollerade former under ett halvår? Det behövs också en lyftanordning och en mycket noggrann våg...
  2. 2 poäng
    Ett av de viktigaste frågorna för EU tycks vara att deras logga måste vara tydligt uppvisad enligt ett regelverk vid varje projekt som fått EU-pengar. Om det är det som är fallet undrar jag hur jag kan få EU att sponsra min segling?
  3. 2 poäng
    Miljöpartiet heter den
  4. 1 poäng
    Nog för att man är härdad som båtägare men när jag skulle betala dieseln på sjömacken i Vänersborg i går innan vi gick ut på Vänern så trodde jag att jag hörde fel. Dieseln kostade 19.20 !!! När vi sedan kom till Sunnanå så kostade samma diesel 15.81. En liten varning alltså till er som skall norrut på Vänern, om möjligt, vänta med att tanka tills ni kommer till Sunnanå eller någon annan hamn i Vänern. Vi hade sparat 1500 spänn om vi vetat detta och tankat i Sunnamå istället. Noterbart är också att man på sjömacken i Vänersborg inte har en enda skylt med vad bränslet kostar, man får gå in och fråga i kassan.. Nu tycker säkert en och annan att man är gnällig, men jag gillar inte ocker..
  5. 1 poäng
    Kavitationsplattan ligger ganska jämnt med botten av skrovet, fick fock höja akterspegeln ca 10cm, ja ska läsa på lite om pitch, enklare vore ju att ha en varvräknare så jag kunde se vilket varvtal den hamnar på
  6. 1 poäng
    Jag har kanske 13 000 dagar på havet de sista 10 åren. Det säger mig således att du kanske skall ut på havet litet mer. För en gångs skull har faktiskt krabbköttet rätt - eller hur. Fram för mer tid för segling. 😎
  7. 1 poäng
    Vad driver mig..? Tja; flera saker. Just i den här tråden blir jag trött på att du kommer med påhittad statistik för att bevisa din tes. Sk ”alternativa sanningar”. Eller lögner, om du så vill. Jag vill också ha ett friskt hav. Jag vill också ha fisk i havet. Men - havet blir inte friskt, och fiskarna kommer inte tillbaka om du så skjuter av varenda skarv, varenda säl. Det är en mer komplex fråga än så. När du väljer att driva frågor så enkelriktat och så enögt som du gör - ja då gör du havet en stor otjänst. Jag har flera gånger försökt få dig att försöka se hela bilden, men det verkar kört. Kanske är frågan för stor att ta in. Vad gör man då åt Östersjön. Fan vet. Hur får man t ex upp syrenivåerna på bottnarna? Hur minskar man utfisket? Hur minskar man övergödningen? För säkerhets skull; ja - skarven är för många. Skjut gärna av skiten. Men den är inte ensam orsak till havens tillstånd, och påhittade skarvsiffror hjälper ingen.
  8. 1 poäng
    Då är ju sjökorten nästan inte inkörda. Ungefär som mina pappesjökort över Norlandskusten - tryckt 1988
  9. 1 poäng
    Det är väl inte frågan om att göra det enkelt för sig, utan korrekt flaggning. Tycker man EU är toppen (av inbördes behundran), så skall den väl föras över flaggen för kunglig klubb. Tycker man att EU är den koloss på lerfötter som den är, men ändå vill föra flaggan, så sättre man den under VHF-flaggan och piratflaggan. Eller så struntar man i att köpa den över huvud taget och skänker pengarna till "Rädda Barnen",Stadsmissionen eller Erikshjälpen - så gör det ju någon nytta.
  10. 1 poäng
    Vi körde Vänern förra året och Vänersborg var klart superdyrast, men det finns inte många alternativ om det börjar tryta, På hemväg 10 dagar senare så tankade vi på spiken som var 3-4 kr billigare, 19 spänn säger du!! helt otroligt och dom kan säga vad dom vill, juni juli augusti så är det ju alltid "oljekris"
  11. 1 poäng
    Inter 9000 liksom Tresfjord 29 har separata kojer, Nimbus 2600 är bra men har dubbelbinge.
  12. 1 poäng
    Svor när jag demonterade min kran med lika som din, jag skrotade ner den då den varken gick upp eller ner. Den jag har nu är jag betydligt mer användarvänlig och bättre funktionsduglig. 😎
  13. 1 poäng
    Ja en himla otur, men också en himla tur, att det föll av i hamnen och inte på exempelvis Tjurpannan, som är Bohusläns mest illa beryktade passage, med all riktighet. Hoppas att du får rätsida på detta och att försäljaren tar sitt ansvar och kan kompensera dig.
  14. 1 poäng
    Jag skulle varit väldigt glad för att rodret ramlade av vid bryggan, istället för under färd.
  15. 1 poäng
    Ja fast ett bord ska nog helst vara blankt för att bli mindre solkigt. Men vanlig lack är inte så tålig så det ska hellre härdlackas. Men det kommer att kräva mycket underhåll med tiden. Till Wienerbröden mm finns ett hjälpmedel som heter assietter.
  16. 1 poäng
    Du är alltså ute 4 dagar om dagen? Då förstår jag att du ser mycket skarv!
  17. 1 poäng
    Välkommen till Maringuiden. Vad finns det för anledninga att föra EU-flagg över huvud taget om man besöker andra länder. Man för ju den svenska nationsflaggan om man kommer från Svergie och respetive lands nationsflagga som gästflagga. Är man svenk och därmed EU-medborgare, så är man ju inte gäst i EU och EU-flaggan är ju heller ingen nationsflagga.
  18. 1 poäng
    I min Nimbus 2600 har tidigare ägare målat om en hel del till vitt. Toa, dörrspeglar mm. Det ser fräscht ut. och har gjort att båten känns modernare. Tror inte det påverkar andrahandsvärdet, tvärt om kanske det till och med gör din båt mer lätt såld.
  19. 0 poäng
    Hahahaha nä inte mitt, beställt delar idag troligt fel enligt Linus på Engbo är kontaktorn som sitter bredvid motorn den har brunnit ihop. Börjar där teknik boxen finns inte till mitt spel längre. Och då lär nya kabelmattor dras ner boxen är idag plusjordad enligt info. Sen ska båten upp på ons och kollas av för plastskador, är det rosor runt infästningarna så lär det plastas innifrån, och gissa vad, då måste motorn ur igen härligt med båt kommer närmare husbil hela tiden...….
  20. 0 poäng
    Tankade igår till liknande pris. Fick en förklaring att alla sjömackar fått en slags straffavgift för att deras diesel inte innehåller RME. Denna avgift var tydligen ny för året och jag kommer inte ihåg vad gubben kallade den.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...