Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-09 på alla områden

  1. 2 poäng
    Miljöpartiet heter den
  2. 1 poäng
    Hehe, trodde inte det var ditt men såg så passande ut med ett Engbospel med klippta kablar:) Ok, då är det fortsatt bra tempo. Jag hade inte bytt en Epoca mot husbil, det är inte samma grej om du frågar mig... Jag har däremot önskat mig en hobby likt dart eller bowling där materialet känns lite mindre motsträvigt(och kostsamt)
  3. 1 poäng
    Karbonpasta som man använder när man monterar ihop en kolfibercykel. http://www.wiggle.com/finish-line-fiber-grip-carbon-fibre-assembly-gel-50ml/
  4. 1 poäng
    Använder en överbliven bit av Biltemas bagagerumsmatta till många liknande tillämpningar. Och även som inlägg i skridskopjäxorna för att staga upp svaga vrister, fantastiskt användbar produkt!
  5. 1 poäng
    Jag har servicemanualen. Läs ut felkoden på evc displayen / varvräknaren så kanske jag kan hjälpa dig med att kika vad koden betyder
  6. 1 poäng
    Det är inte bara frid och fröjd att lyckas försäkra en övermotoriserad båt. Troligen kommer du att få lägre ersättning eller ingen ersättning alls vid en skada. Stöld kanske funkar, men kör du sönder båten - eller ännu värre - kör på någon annan så är det inte alls säkert att du får någon ersättning. Bäst är att kontrollera med försäkringsbolagen vilken ersättning du kan förvänta dig vid olika skador med just din båt. Även om det känns bra att ha båten försäkrad så är det ju dumt att betala för något som inte fungerar. Mackey
  7. 1 poäng
    Äntligen börjar det lösa sig!:) Jag fick ju tom min film med Kad-en surrandes fint i bakgrunden;) Skönt att försäkringsbolaget kliver in, så kan du börja blicka framåt...
  8. 1 poäng
    Skruvade ur lilla korta kranen i köket igår, Det var lite nytt för mig hur dom nipplarna såg ut, men då det endast är 3 st små hål borrade så tänkte jag att det måste ju gå att få bort muttrar så att röret blir så smalt som möjligt, När jag fick loss rören vid blandaren hahaha felgängade!! va fn,,, så sitter ju där packing och koppar svullo som gör att hålen är för små så det var i nedre ändan jag fick ta isär. Högre engreppsblandare skall nu inköpas och monteras före semesterstart fredag (semestern har ju inte ens börjat ännu!! det är lååångt kvar) och bild kommer på den senare.
  9. 1 poäng
    Hej, Man är impregnerad alltså,,, youtube o annat modernt hahah tur du har dottern som kan lösa såna knepiga saker, jag är lika kass så,,,, fn det lät ju och såg så bra ut o så får ankaret ett eget liv,,, jag har Engbo och man känner ju vad som kan hända om man råka trycka liiiite för länge på knappen, badbryggan lever farligt helt ´klart o nu när din fick tokspel kan jag tänka mig hur det gick:( Har tyvärr inga tips på detta, räknar iskallt med att få dom från dig när du rett ut även detta problem, Men om vi skall vara positiva så funkade nu då motor ink allt med drivlina osv klanderfritt vid senaste körningen och det var ju positivt, Hoppas nu bara inte skadorna i aktern är allt för grova utan att du och ditt team kan lösa detta, Intressant fråga hur försäkringsbolaget kan ställa sig till detta! finns ju mycket sådant som kan hända med gamla båtar menar jag och vad har man för hjälp att få?? jag håller tummar o tår på att ni löser skadorna fort o lätt,,,kanske inte lätt, men fort då.
  10. 1 poäng
    Hej och välkommen! Kolla under akterdäck , på roderaxeln sitter en kvadrant eller roderarm, som troligen vridit sig på axeln, kan vara en kil i bästa fall, eller stoppskruvar. Lossa vrid rätt och dra fast. Fullt roder och full gas bakåt brukar resultera i detta, om inte grejorna sitter särskillt bra ihop. Lite OT men när du ska backa max 10 / 15 graders roder och inte för mycket varv på maskinen, det är båten som ska röra sig,. inte sätta fart på en massa vatten. Du kommer snart att upptäcka att båten svänger bättre åt det ena hållet, beroende på propellerns rotation, utnyttja det. Skulle inte aktern vilja gå åt det hållet som du vill kan du lägga om rodret och ge en liten puff framåt, för att sedan styra åt det håll du avsett på backen igen. Öva gärna någon gång när det är lugnt väder och ingen ser. Jag kan köra slalom baklänges med min båt, en båtmodell som de flesta säger att den är omöjlig att backa med. 👍
  11. 1 poäng
    För många år sedan fanns det i familjerederiet många båtar, bland annat en liten 21" Gullholmensnipa. Styrarmen, eller kvadranten, satt inte så bra fast på hjärtstocken, det vill säga "roderaxeln" så nästan varje gång man hade backat kraftigt och svängt samtidigt fyttade sig styrarmen på axeln, och styrningen kom i otakt med rodret, man kunde bara svänga åt ena hållet beroende på vilket håll rodret hamnat. Det låter som om du har samma problem. Har din båt möjlighet till nödstyrning med rorkult? I så fall ser du nu lätt i vilken vinkel rodret pekar i förhållande till rattutslag. Jag löste iallafall problemet i vår snipa med att fixa justerbara stopp så att rodret inte kunde göra för stora utslag, samt modifierade styrarmen så att den inte kunde flytta sig på hjärtstocken, ett hål borrades genom styrarmens hylsa och hjärtstock, och i detta en genomgående M5 maskinskruv med låsmutter på andra sidan, möjligen försvagade jag hjärtstocken något, men den var tjock. Vet iallafall att det var ett helsikes jobb att borra detta hål i rotfritt stål, inunder akterdäcket' med dålig belysning och en glapp gammal Black & Decker borrmaskin, många borr gick också åt.
  12. 1 poäng
    Ok tackar ska höra med dottern hur man gör.
  13. 1 poäng
    Det är väl både overkill och svårjobbat. Bättre med ren lamineringsepoxi. Den effekten man vill uppnå är att man får tätat till glasfibertrådarna mot vatteninträngningoch det gör man med lamineringsepoxy. När man sen skall laga skadan permanent, måste man ändå slipa bort allt. Nu gäller väl bara att minimerar möjligheterna till att glasfibern suger t sig vatten under sommaren. Personligen, så kanske jag inte gjort nåt. Seglade meden relativt kraftig grundstötningskada i tre år innan jag lagad provisoriskt, och då har jag båten i sjön hela året. Sen tog det ytterligare ett par år innan jag lagade skadan permanent och återställdekölens profil. Alla vänner av ordning förfasar sig naturligtvis över mitt sätt att tänka, men det handlar ju bara om gamla båtar - egentligen av ganska ringa värde. En intresant fråga är däremot; Varför drabbas din båt av dessa skador. Det beror inte på båtvagnen, utan är nåt grundläggande problem runt kölkonstruktionen. Frågan är bara vad!?
  14. 1 poäng
    Betydligt enklare att släppa det där bak om det ändå är där all "infrastruktur" finns, och sen bara gå fram med linan. Alternativet är ju att vingla fram med 15 kg ankare och lina i famnen.
  15. 1 poäng
    Hiva i ankaret där bak, dra fram linan och fäst i fören. När ankaret ska upp lossar du linan fram, går bak med den och drar upp med ankarspelet. Så gör jag när jag svajankrar, ja förutom att jag drar upp ankaret för hand då.
  16. 1 poäng
    Tråkigt att höra att det strular. Roligt att se bilderna på båten. Den ser jättefin ut, men vad hjälper det när den inte funkar... Hoppa, hoppas, hoppas att du får möjlighet att ha någon båtsemester i alla fall. Mackey
  17. 1 poäng
    Som jag skrev tidigare i tråden, lutar inte mer än andra båtar jämförbara båtar:
  18. 1 poäng
    Med tanke på att kostnaden för en tre meter bred plats hos kommunala bolaget i Göteborg, Grefab, kostar från strax över 4.000 kr, samt att platserna är väldigt centrala känns det mer som en korrigering till en mer rimlig kostnad. Såklart surt för de som hyr, men ändå inte orimligt att man betalar för sig när man ägnar sig åt ett särintresse så som vi gör. Prislista, GREFAB. http://www.grefab.se/files/160921-004-009 GREFAB Prislista 2017_web.pdf
  19. 0 poäng
    Du får nog lägga den på Youtube och sedan lägga in länken här.
  20. 0 poäng
    Någon som vet hur man laddar upp en video här??? Går absolut inte lägga in som med bilder, tacksam för råd och rön.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...