Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-06 på alla områden

  1. 3 poäng
    Indignationens vågor går nu höga bland rättshaveristerna på FB-gruppen "sjöfyllerilagen" sedan även Aftonbladet uppmärksammat KBV's ambition att öka antalet kontroller. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvMM5x/fler-kontroller-pa-sjon-i-det-varma-vadret Men fortfarande inte en kommentar kring observationen att fler nu är ute på sjön (tack vare det fina vädret). Båtlivet hade ju raderats ut i Sverige p.g.a. 02-lagen enligt kampanjmakarna, något de så vitt jag förstår bygger på minskad båtanvändning 2015, en skitsommar då det var kallare på midsommarafton än på julafton... Ja ja, man bygger väl sin verklighet utifrån hur stjärnorna faller i det egna kalejdoskopet. Och i slutändan verkar KBV's existens reta upp mer än lagens existens, en logik jag ännu inte lyckats begripa.
  2. 2 poäng
    Bakåtlutande mast; det är inte alls ovanligt eller konstigt med ett mastlut på 40 cm. Sätt an gejerna rätt och segla istället för att korta förstaget på en oseglad båt.
  3. 2 poäng
    Ä Hunden så väluppfostrad!?
  4. 2 poäng
    Hur förklarar du denna notering på ett av flera ärenden rörande dig på Svarta Listan, då ? "Augusti 2017 Efter att ärendet tagits upp av tingsrätten betalade företaget 30 584 kronor till kunden enligt ARNs rekommendation för trasiga motordelar." Eller gick du möjligen med på att betala innan domen föll (förlikning) och därmed tycker du är "ren" för att det blev uppgörelse istället för dom ? Dvs att bevisen var så övertygande mot dig att du tvingades inse att du hade fel och ARN rätt. Annars hade du ju lugnt kunnat avvakta den i så fall kommande friande domen i Tinget - om du nu visste att du hade rätt, eller hur ? ---------------- Det där är ju inte sant. Om man läser hela artikeln i Båtliv så framgår ju t.o.m. att de sökte dig för en kommentar, men att de inte fick kontakt - de heller. Så nog har du fått chansen att kommentera, men att du inte tog den är ju enbart ditt eget fel. Jag kanske går igång, jag vet det. Men som företagare själv är jag mer än lovligt trött på dessa pellejönsar som förstör för olika branscher, sätter privatpersoner i besvärliga situationer och lägger mer tid på dumheter än att göra ett bra jobb. Edit: På Blocket annonserar "Berntsen Maskin AB" friskt, även om bilderna ofta visar mest andra saker och motorer än det som annonseras. Just nu finns 30-40 annonser från företaget. Men du , Mr Bmarin, som är så intresserad av kundernas ekonomi - hur står det till med den egna ? Varför har företaget (556977-0125) inte inkommit med några årsredovisningar senaste åren ? Säljer du allt du annonserar på Blocket svart ? Dessutom kan vem som helst se att det både finns föreläggande av KFM samt konkursansökan: https://www.merinfo.se/foretag/Berntsen-Maskin-AB-5569770125/2k43i4t-1de7e Beror det också bara på alla rika kunder som är dumma mot dig ? Förhoppningsvis kommer historien snart ta slut. Eller också gör KK bara att bladet vänds och allt kan börja om på nytt igen. Ett tag.
  5. 1 poäng
    Nja, jag skulle nog vilja kalla det för "utgången" till en elektroniknovis. För egentligen är det ju katoden som är streckmärkt, den sidan med lägst potential och om man skall kalla något "plus" är det ju anoden - den andra änden. Men inkopplingsmässigt är det precis som bhemac säger - strecksidan mot regulatorn/ihopkopplingspunkten 👍
  6. 1 poäng
    Strecket markerar plus, mot regulatorn alltså.
  7. 1 poäng
    Ja det är väl fullt i Almedalen nu.
  8. 1 poäng
    Vi får starta en ny med bränslepriser på västkusten helt enkelt 🙂
  9. 1 poäng
    Ja - vi är som tur är olika. Köpte en L32 där skott mm var vitmålade. Ljust och snyggt. Den nuvarande båten har också vita skott och lister mm i teak. Däremellan har jag haft en båt med lackad teakinredning. Usch va mörkt och tråkigt den var djupt nere i "grottan". Föredrar alla gånger båtar med ljusmålade skott.
  10. 1 poäng
    Vår motståndsman häckar väl för myce här på MG och här pratar vi ju mycket skit. 😣
  11. 1 poäng
    Ok, ja det är en tvåtaktsmotor. Det du ska köpa är en marin tvåtaktsolja (typ här eftersom du bad om en länk till Biltema). Sedan exakt vilken bensin du blandar den i är inte så petigt, går bra med 95 eller 98 oktan. Eller om du vill vara miljövänlig och lukta lite mindre så köper du Aspen. När det gäller blandningen så är det lite olika från motor till motor. Jag kör med 2%. Det värsta som händer om du har för mycket olja är att det ryker och luktar mer, medan en för låg oljeinblandning kan göra att motorn skär. Så jag kör principen "better safe than sorry" 🙂 edit: Och där fick du två svar exakt samtidigt. Tur att vi skrev ungefär samma sak 😉
  12. 1 poäng
    George, hur orkar du producera "substans" för kunna prova alla sugstationer? Någon särskild kost?
  13. 1 poäng
    Nu anser jag mig inte vara normalfuntad utan betydligt bättre och klokare än alla andra, så då kan vi släppa detta. Med min enorma intelligens har jag nu kommit fram till att skarv som lever vid sjöar i Sveriges inland inte påverkar fisket längs Sveriges kust så mycket. Jag har också - mha. Peter_K - kommit fram till att det finns cirka 30 000 älgar som smyger omkring i Danmark. Vid enstaka tillfällen viar de sig, men det är väldigt ovanligt, så ovanligt att det brukar skrivas om det i både Danska och Svenska tidningar. Hoppas detta kloka inlägg kan sprida lite ljus över både skarvens och älgens utbredninig i Norden. Mackey
  14. 1 poäng
    Bra där att ta med Dieselpriset, ska tänka på det i fortsättningen. Sjömacken på Hönö tog 16.10 för blankdiesel för två veckor sedan.
  15. 1 poäng
    Nejdå, de har bara någon tiondels volt högre spänningsfall.
  16. 1 poäng
    Angående antal skarvar så kan du ju inte jämföra två länder rakt av så; det finns lite olika förutsättningar mellan Sverige och Danmark. Eller - kan man baserat på hur många fjällrävar, renar eller vargar det finns i Sverige räkna ut hur många sådana det finns i Danmark genom att titta på ländernas storlek också?
  17. 1 poäng
    Alldeles rätt, men detta är inte "licensjakt" Det finns ingen sjöfågel som man kan jaga på licens, det är allmän jakt efter jakttabellens anvisningar. För övrigt håller jag med dig om både säl och skarv, dom behöver hållas efter mycket hårt!
  18. 1 poäng
    Mr bmarin, Om ARN inte delar uppfattningen och man inte följer deras utslag hamnar man på Svarta Listan. Det är ju inte bara för att ARN inte håller med dig som du hamnar på listan, det är för att du sedan dessutom struntar i deras utslag. Eftersom de flesta branschorganisationer anser ARN vara en opartisk och bra instans så har man som policy att deras anslutna företag följer ARN:s utslag. Sedan finns de som aldrig kommer acceptera någon annan uppfattning än sin egna. De är sällan anslutna till en sådan branschorganisation just för att de ändå inte fäster någon större vikt vid vad andra anser, och ser inte nyttan. Det är dessa företag som uttalar sig som du gör, som inte följer utslagen och därmed ofta hamnar på Svarta Listan. Att påstå sig följa KKL när man är på Svarta listan är dessutom lite av självmål, som just bekräftar oförmågan jag nämner att ta till sig andra uppfattningar än sin egen. Du skriver att du gjort tre försök till reparation men att ARN inte håller med om det. Men om vi ponerar att du har rätt, är det inte så att om man inte lyckas efter tre (!) försök, är det då inte rimligt att t.o.m. själv reflektera över om man jobbar med rätt saker ? Istället för att göra ett bra jobb verkar du ägna dig åt att ta kreditupplysningar på kunderna och irriterar dig avundsjukt på kundernas inkomster. Jag har som sagt också haft med dig att göra, då jag skulle byta motor i min båt. Du hade en Yanmar som jag var riktigt intresserad av, men responsen, eller framförallt de uteblivna svaren om motorn (som jag kan ganska bra) gjorde att det som tur var inte blev någon affär. Kanske hade du tagit reda på en massa om mig också och då insåg att du inte ville ha mig som kund ? Idag är jag glad att du undvek att få mig som kund, då jag för bara lite extrapengar köpte samma motortyp fabriksny på ett annat varv, med alla fabriksgarantier. Och med fantastisk, genuin och kunnig service och support. Som dessutom inte ägnar sig åt att skriva om sina kunders inkomster och ekonomiska situation på offentliga forum...
  19. 1 poäng
    Det blev naturligtvis ett nytt stävlager. Här på bilden monterat (rodret fattas ännu). Båten är nu sjösatt, och fungerar till belåtenhet. Tack för hjälpen, IngemarE
  20. 1 poäng
    För enbart provstart har vevhusventilationen ingen betydelse. Om vevhusventilationen inte fungerar, så förstör det ingenting i motorn, det kan bara klotta litet som redan sagts. Så det är ingen fara, Kvinnornasman
  21. 1 poäng
    Det nya stävlagret är monterat, och båten är vid det här laget sjösatt. Tack för hjälpen! Här är nya lagret på plats.
  22. 1 poäng
    Betydligt enklare att släppa det där bak om det ändå är där all "infrastruktur" finns, och sen bara gå fram med linan. Alternativet är ju att vingla fram med 15 kg ankare och lina i famnen.
  23. 1 poäng
    Hiva i ankaret där bak, dra fram linan och fäst i fören. När ankaret ska upp lossar du linan fram, går bak med den och drar upp med ankarspelet. Så gör jag när jag svajankrar, ja förutom att jag drar upp ankaret för hand då.
  24. 1 poäng
    det viktiga är ju att batteriet skall vara som det skall, men det kan ju vara så att något tjuvdrar också. kan alltså varit så att det var korrekt från början batteriet men att något är stått på eller att det är något som drar ur allt ur batteriet. Men som sagt svårt att säga här ifrån datorn=)
  25. 1 poäng
    Spelar ingen roll men jag håller med föregående: "jag skulle vägra att ett nytt batteri har under 90% vid köp."
  26. 1 poäng
    Ah är storleken på batteriet, dvs hur mkt ström du har tillgång till i Amperetimmar räknat. Ett startbatteri behöver kunna leverera mkt kraft, CA och då kvittar det om det är 60 Ah eller 110 Ah. Förbrukningsbatterier brukar ligga på ca 450 CA, medan start batterier ligger på gärna det dubbla, men 800+ är vanligt. Mät upp ditt "nya" batteri, för det kan mkt väl vara dåligt laddat, eller helt enkelt slut. Minst 12.5 V ska du ha, då har du 80% kräm och ett fräscht batteri. Ligger du bara på 12.0 V, så är det bara 10% kräm kvar = lämna tillbaka batteriet och få ett nytt. Ladda det om du vill, men jag skulle vägra att ett nytt batteri har under 90% vid köp.
  27. 1 poäng
    Svarade i andra tråden, men min bild är att de ofta börjar läcka eller att motorn vill dö vid gaspådrag pga dåligt accmembran. Är det bränslebrist kan det också vara bränslepumpen. Den sitter direkt på blocket med 2 skruvar och byts enkelt bara man hittar en...
  28. 1 poäng
    Hej, Har själv lagt ut ett inlägg om lite hjälp med Solex 44 PAI. Jag har köpt 3 servicesatser främst då motorn är tjurig att starta, samt vill gärna dö då man drar på gasen. När den väl går så är det inga problem, men Penta-verkstaden tyckte att det vore värt att köpa en servicesats eftersom den fortfarande efter rengöring har samma problem. Dessutom har det nog inte gjorts något åt förgasarna på måååånga år. Men vet ju inte om servicesatsen kommer att hjälpa, kanske är andra problem. Men tycker det är prisvärt att starta med det. Köpte nedan servicesats hos Misab och tänkte med lite hjälp från forumet fixa det själv. Hjälper väl inte dig med din fråga kanske men andra kunniga här har säkert många bra svar https://www.misab.se/artikel.php?kid=4-544-550-914-916&sok=&id=2587&aid=2988
  29. 1 poäng
    Grebbestad. Har inte hittat denna station förut, men efter tips härifrån och en fråga till gubben på tappen. Innanför mackbryckan, vid kajakuthyrninhen, djup 1,4m. Men kan nås från mackbryggan också. Alltså inte en enda skult eller flagga som anonserar stationens existens. Då den är utför som en stör rosfri plåtlåda kan den tas för en diesel- eller bensinpump från sjösidan. Fungerar bra, samma modell som i Havtensund, med genomskinlig slang. Diesel 18,40kr.
  30. 1 poäng
    Jag har kört med Ecopar sedan jag bytte motor i vintras, det har enbart varit fördelar så här långt. * Luktlöst och trevligt bränsle vid hantering, påminner om paraffinolja. * Känns bra att välja ett så miljövänligt bränsle som möjligt, man vill ju gärna att kommande generationer kan njuta av skärgårdarna. * Ingen risk för dieselbakterier och igensättning av filter. * Jag betalade drygt 15 kr/l senast jag tankade, billigare än att tanka vanlig diesel på sjömack sålunda.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...