Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-02 på alla områden

  1. 3 poäng
    Hejsan återigen! Nu är båten hämtad ifrån varvet, kölskadan åtgärdad och passade på att be varvet montera i en extra vagga också medans dom hade båten avlyft. Lagningen ser mäkta proffsig ut tycker jag, och nu har bättre tryckfördelning med 3 vaggor som har totalt 9 kölrullar på en 7,2 m lång båt. Kostnaden täckte försäkringen, 2500 kr i självrisk. Vi testade lägga i båten ifrån ramp i lördags och tog en premiärtur. Allt fungerar superbra, och det gick utmärkt att både lägga i och ta upp den med min framhjulsdrivna bil. Väldigt skönt, nu ser vi fram emot semestern!
  2. 2 poäng
  3. 2 poäng
    Jodå, visst går det. T.o.m. rätt bra, särskilt om det är en akutreparation. Hade en bensintank på en veteranbil som var hemmatillverkad av "kemikalieresistent polyester". Kvällen innan en kollega skulle låna bilen kände jag att det luktade bensin i garaget. Efter lite felsökning visade det sig att ett hörn på tanken läckte och allt kändes "mjukt". Senare skulle jag få reda på att dagens tillsatser i bensin inte alltid är de snällaste och även kan vara aggressivt mot det som förr angavs som "kemikalieresistent", dvs funkade för bränsletank. Tanken tömdes och vid tvåtiden på natten var den tillplastad - en fullagning lappad utifrån. Vid tiotiden nästa dag återfylldes bensinen och bilen var på bröllop efter lunch. Lagningen höll hela sommaren, medan en ny kopia i rostfritt stål fixades till. Men nu hade ju TS redan löst problemet, på ett tämligen permanent sätt dessutom :-).
  4. 2 poäng
    Jaha då var det dags för en sammanfattning och summering av detta projekt, det är alldeles för få avslut på trådar i forum världen. en del sa att det inte går att ha bogpropeller på orrskären och väldigt få har det. MEN det gick 😂 andra varnade för detta projekt och sa att man inte ska ge sig på detta om man inte ör van att plasta, men hur ska man bli van om man inte övar? 😂 jag har nu haft båten i sjön sen andra helgen i juni och allt fungerar bra, inga läckage eller andra otrevliga överraskningar. 24 oktober startade jag tråden, 3 januari tog jag hålet sen var det bara att vänta in rätt väder vilket aldrig kom så jag byggde ett tält med en 10kw byggfläkt och en hemmagjord timerfunktion för 8tim drift. Under den långa vintern drog jag allt kablage, matning 95mm2 från startbatteriet samt styrkabel till redan befintlig box för ankarspelet. Tänkte först använda den befintliga fjärrkontrollen till ankarspelet då den hade funktionen bogpropp över , men pryltokig som man är trillade jag dit på en joystick efter att ha torrkört en del på båtmässan och så här i efterhand är det rätt trevligt att kunna stå på båten och manövrera både ankare och korrigera bogen med kontrollen 👍 Plastningen tog lååång tid då jag var helt grön på detta område samt att jag var tvungen att laminera igen lite som blev mindre bra eftersom jag tog hålet med sticksåg (hyr rätt verktyg är slutsatsen av det!!!) jag byggde även en liten test installation hemma i källaren för att öva plastning. jag hade verkligen trångt under röret och detta ställde till det en del, hade plats funnits hade plastjobbet varit gjort på några helger, samt att man lägger säkert på tok för mycket när man är novis och grön. Totalt lade jag invändigt 8lager 450gr biax matta samt byggde in förstärkningar (säker helt onödigt, men det kändes bra:) utvändigt blev det 2lager 450gr + 1 lager 200gr matta, fick slipa en del av detta då inte proppen gick in (ännu en lärdom 😀) under hela resans gång har jag varit nervös för hur den hamnade i förhållande till vattenytan, ett tag kändes det som den skulle hamn över men det var nog bara spöken i huvudet. Minst 7cm vatten ska det vara över röret enligt tillverkaren och jag har ifs inte tagit måttet än men den funkar faktiskt över förväntan, Jag är i alla fall supernöjd! hade jag då gjort om detta? Hm ja definitivt nu när jag har erfarenheten, klart det fanns tillfällen då jag undrade vad i helvete jag gett mig in på men i det stora hela har det varit kul och extremt lärorikt. skulle jag rekommendera någon annan att ge sig på detta projekt? ja är man inte helt tappad i golvet och vet hur en slipmaskin fungerar samt har tillgång till ett bra forum som maringuiden 😍 och youtube kan man utföra en sådan installation. Tänk bara efter ordentligt innan, mät ordentligt, ordna rätt verktyg och jobba lugnt och metodiskt. se även till att ha godkänt hemma 😂 för det tar tid, någon skrev ca 40timmar och det stämmer nog bra om man inte är överambitiös och lite feg som jag. Slutade räkna timmar efter ett tag men skulle jag gissa så hamnade jag på ca 80timmar totalt. Lite materialptgångs kuriosa: 323par engångshandskar från Clas Olsson, körde med ett par riktiga under som var godkända för epoxi och dessa billiga i flera lager utanpå. 3 liter aceton nästan 4.8kg plast (west epoxi) använde deras mini pumpar och kan starkt rekommendera dessa! ca 75 engångspenslar (biltema har billiga i 4pack) 15,5 meter 95mm2 kabel en bra mask från 3M och en engångsoverall. En fingerslip kan jag oxå varmt rekommendera för slipning i trånga utrymmen! ja det var väl lite av huvudingredienserna 😂 Varför skriver jag nu detta marathon inlägg? Hoppas detta hjälper någon Som kanske går i tankarna att utföra något liknande. Tack till alla som hjälpt till med svar på mina frågor, helt ovärderligt! Tack för mig, hej!
  5. 2 poäng
    Det är alltid som första gången 😃 När man lägger ut från kajen och man känner friheten lukten av sjö och en svag diesel rök känna båten leva morra till lite resa sig ur vattnet, ja det är en härlig känsla när man lägger ut. Har alltid kännt lika när damen precis kommit i, det är otroligt att båt ger en sådan kick.
  6. 2 poäng
    Tack för de orden, man blir glad när man får sådana uppskattningar från er allihop här på Mg, jag tackar allra ödmjukast allihop som skrivit i tråden, kul att det finns följare som läser den. Tack för all fin input från er. 👍
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Tråkigt att höra att det strular. Roligt att se bilderna på båten. Den ser jättefin ut, men vad hjälper det när den inte funkar... Hoppa, hoppas, hoppas att du får möjlighet att ha någon båtsemester i alla fall. Mackey
  9. 1 poäng
    Tydligen så rankas KBV högst av den svenska allmänheten i en färsk SIFO-mätning av myndigheters anseende. Det måste vara oerhört kränkande för alla rättshaverister och konspirationsteoretiker i det s.k. båtfolket som brukar få det till att KBV (eller åtminstone myndighetens anslag) är den direkta orsaken till no-go-zoner, våldtäkter, att folk dör på sjukhus och elände i största allmänhet. https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/resultat_anseende_myndigheter_2018_kantar_sifo.pdf
  10. 1 poäng
    På norska, ja. Svenska: Kabelarieskiva eller kabelarie. Om säkringen har en normal karaktäristik så tar det 10 sek med 210A , med 350A ska den lösa ut på mindre än en sekund.
  11. 1 poäng
    Jag skall titta närmare dessa. Jag vet inte om det stämmer, men någon sade att blyad lina inte längre får säljas pga miljöskäl...? Jag räknade på det också, men på en längre kabel jag har.... Alltid bra att ha med sig kablar... Men synd att riskera att smälta isoleringen på den och så sitter automatsäkringen litet illa till så en del inredning måste demonteras, så jag lägger ned det nu. Ja i princip var som helst. Innanför akterspegeln finns på båda sidorna dieseltankarna, så en av dessa måste tas ur, och för att ta ur en sådan måste man ta ur motorn..... Njae, det blir för omfattande. Kanske inte direkt breddfyllt, men som vi säger på götebosska, knôfullt.
  12. 1 poäng
    Men ett bandankarspel går ju att montera i princip var somhelst i båten med lite kreativ banddragning till akterspegeln. Eller är det bräddfullt precis överallt?
  13. 1 poäng
    Sterndrive = drevet. Då du har en oljebehållare så är det ett Mercruiserdrev, troligtvis Alpha one. Du har väl två oljebehållare en till drevet och en till powertrimmet, men där sitter det också en el pumpmotor Om drevet är otätt så oljan läcker ut så borde du se oljeringar i vattnet runt drevet vid stilla liggande. Och tyvärr om oljan läcker ut så kan också vatten komma in vilket är obra. Servicemanual finns här http://www.ta-group.at/dokus/service manual _14 alpha i gen ii outdrives 1991 to present.pdf
  14. 1 poäng
    ATT till gick åt många handskar och penslar beror på den extrema värme som kom till slut, hade vid flera tillfällen över 35 grader i båten när solen låg på och då blandade jag små satser, ibland bara 1 st pump (klarade som mest att blanda 4 pump) detta gjorde att blandningsbyttan (en gammal cremebrule form) behövde rengöras ofta med kladd som följd. Dessutom härdade penslarna ganska fort 😱
  15. 1 poäng
    Vi har nog missförstått varandra rejält, är ju alltid svårt med att skriva så allt blir rätt. 1 Pumpen testkörd i bänk helrenoverad alla värden den ger dokumenterade. 2 Tomgången på motorn ok 650 varv/ min. 3 Rusvarvet i friläge dvs när du varvar med växel ej inkopplad ska vara runt 4200 varv / minut. Sedan ska varvtalsregulatorn, dvs vikterna strypa bränsle tillförseln till pumpen så motorn ej varvar mer. 4 Rusvarvet är nu 5500 varv / minut och ännu mer vi kan ej mäta längre då visaren går i botten och motorn varvar ännu mer. 5 Vi har då konstaterat att något är fel i pumpen den ska ej låta motorn varva mer än maxvarv 4200 varv/ minut. Detta problem torde också vara åkomman att pumpen ej skickar ut mer bränsle när du gasar fullt med växel i, när kompressorn släpper ska turbon ta över och kalla på mera rökgaser dvs mer bränsle. 6 Pumpen ska nu upp mi bänk igen och ses över om den ger lika värden som den var inställd på i vintras, pumpen ska sedan gås igenom för att lokalisera var någonstans felet sitter, kanske kärvande stång till elementen. 7 Samtliga bränsleledningar bytta och pressade vps bajo anslutningar har använts, Samtliga filter bytta och är ok, Motorn är otroligt lättstartad räcker med att nudda nyckeln så slår den igång tyder på ett tätt bränslesystem utan luft. Matarpumpen bytt och är ny, bra flöde då du handpumpar till filtren. 8 Motorn går otroligt fint tyst och jämnt fantastiskt fin gång efter Berntsens renovering, turbon även den ompackad och renoverad. Men vid 1800 varv märks det att den tröttnar rejält, ingen avgaslukt finns inga svarta moln eller rökpuffar tyder på snål bränsle inblandning. Kompressorn trycksystem är tätt och kollat. Pumpen monterad med klocka och sitter i rätt tändläge. Motorn uppför sig helt ok bra oljetryck ligger på 4-5 kg och på tomgång 2kg tempkurva ok tomgång runt 78 - 80 grader vid belastning 82-84 grader. Jag uppfattade inte ditt inlägg som fientligt, men när jag gör något så gör jag det ordentligt och slarvar aldrig, fusk slarv och genvägar är bland det värsta jag vet ochdet leder ofta till senvägar istället, göra jobb två gånger för man slarvat avskyr jag. Jag följer de anvisningar som finns i instruktionsböckerna. Att renovera en pump utan att sätt upp den i en bänk är totalt omdömeslöst samt totalt omöjligt att genomföra då du inte vet värdena efter isärtagningen, det var det inlägget jag reagerade på. Tack för du kom med lite input, men vad gäller pumpens värden och att den varit i bänk de vet jag då jag deltagit i den delen. Hoppas du inte tog illa upp på mitt svar, det var absolut inte meningen att förarga dig flipperjanne. Bara en redogörelse vad jag gjort till ditt inlägg. Kom gärna med förslag var felet sitter och hur jag kommer till rätta med problemet om det inte sitter i pumpen. För finner Tomas inget fel ja då är jag på hal is var börjar jag då. Med vänlig hälsning Peter.
  16. 1 poäng
    Tiden på sjön avgörs knappast av typ av båt ...
  17. 1 poäng
    Vindö camping på Orust. Fungerade o tömde allt, men trycket var lägre än normalt.
  18. 1 poäng
    Törs man fråga hur det gått idag?
  19. 1 poäng
    Nord-Koster, Vettnet. På intilliggande ö, no om Vettnet, Saltholmen, finns det en manuellt pumpad sugtömning på den södra udden mot väst. Den har jag ännu inte testat.
  20. 1 poäng
    Såld. Gick på 2 dar.....
  21. 0 poäng
    Linhjul duger fint. Det är bra med ord som är "genomskinliga", som det heter.
  22. 0 poäng
    Ja idag har vi plockat bort pumpen och kört den till nästa by. Tomas ska kolla över den under helgen. Öppnade pumpen och kollade i den men såg inga fel skräckcenariot är ju om inga fel upptäcks. Sommaren har kommit till sin mitt två veckor till och den vänder till höst får se om det blir något båtåka av i år.😪 Och inte nog med motorjäveln igår när vi skulle köra igång pannan så la den av bortmontering och skickas till hufudstaden för genomgång och reparation, samt att ankarspelet gav upp det har jag dock lagat idag få se hur länge det håller då. Båtjävel säger jag bara trollen dansar på däck och i ruff känns det som aldrig varit med om sånt strul. Sen krocka jag nya bilen i förrgår, med en massa bulor till följd, han som köpte min press och pressar åt mig fick problem, pressen spydde ur sig en valsjävel för 42 000 :- sen föll regnet tungt på allt gräs som var torrt. Just nu är man i ett sånt där f.... stim känns det som. Så jävla less så ja kan spy, ( ursäkta vokabulären ) men just nu är jag skitless.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...