Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-30 på alla områden

  1. 1 poäng
    Vi limmade gummikork på toftena för fem, sex år sedan enligt de instruktioner jag klistrade in tidigare. Jag kan inte minnas att vi rengjorde gummikorken, vi slipade nogbara av korken och underlaget på enklaste vis innan vi limmade. Mackey
  2. 1 poäng
    Nähä - då är det väl inte samma sak, raol. För du vet - du har seglat två båtar som var i kraftigt bedagat skick, två båtar som är som jag beskriver, och utifrån det vet du hur det är jämfört med en båt i fint skick 👍 Gott så; då kan du tro det. Hoppas att andra - mindre tjurskalliga - lyssnar. Jag har nämligen gjort den besvärliga (och dyra) resan att fixa botten, bytt till folding, köpt segel, flyttat om skotpunkter osv osv för att det var kul, och själv upplevt skillnaden. F ö handlar det jag beskriver om inte om maxhastighet. Och en cykel som jag beskriver kan visst komma upp i de hastigheterna; bara nerförsbacken är tillräckligt brant. Raol; ett sista personligt råd. Ibland kan det vara förståndigt att lyssna på de med större erfarenhet än en själv, kanske ställa frågor osv. Prova det; det är bra. Jag gör det ofta. Man lär sig jävligt mycket väldigt snabbt 👍
  3. 1 poäng
    Jag har kört med Ecopar sedan jag bytte motor i vintras, det har enbart varit fördelar så här långt. * Luktlöst och trevligt bränsle vid hantering, påminner om paraffinolja. * Känns bra att välja ett så miljövänligt bränsle som möjligt, man vill ju gärna att kommande generationer kan njuta av skärgårdarna. * Ingen risk för dieselbakterier och igensättning av filter. * Jag betalade drygt 15 kr/l senast jag tankade, billigare än att tanka vanlig diesel på sjömack sålunda.
  4. 1 poäng
    Nu blev jag ju så triggad att jag inte kunde låta bli.... Jag lyckades ta ditt foto och läsa in det i mitt notskriftsprogram utan jättemycket att rätta (dock utan text). Bifogat har du den som bild. Har även som MP3 att lyssna på (ursäkta de dåliga ljuden, men jag orkade inte koppla in något utan tog några dåliga "defaultljud"). Tempo satte jag till fjärdedel = 80 tror jag. Men den går inte bifoga här, utan jag PM:ar dig den. Vill du ha den i annan tonart, förresten ? Edit: Det går ju inte att bifoga annat än bilder i PM heller, och att byta filtypsändelse på MP3-filen till.jpg accepterades inte. Har lagt den här: http://www.nbmarine.se/MG/EnTillSomJag.mp3
  5. 1 poäng
    Kolmonoxid kan skapas vid förbränning av etanol (C2H5OH) likväl som andra av andra alkoholer. Under ogynnsamma conditioner ökar mängden monoxid markant och etanolet är inget undantag. ArneRadar:s inlägg skall läsas med omsorg! Hemoglobinet är till för att transportera O2 men binder CO mycket ivrigare. Problemet är att CO inte vill lösgöra sig från hemoglobinet varpå syretransporten omöjliggörs. Om en dominerande del av offrets hemoglobin upptas av CO kvävs offret pga otillräcklig syretransport. ArneRadar:s inlägg skall läsas med omsorg! Att avleda förbränningsprodukten med wallasrör etc låter förnuftigt och enstaka erfarenheter om positiva resultat kan kanske få läsarna att tro att detta är en trygg lösning. Men det är de inte! En massa olika omständigheter bestämmer hur mycket CO2 och CO som skapas. Ökat drag kyler tex ner metallytorna kring brandhärden då även etanol börjar producera CO! Vad ni egentligen åstadkommer med olika lösningar kan inte direkt analyseras då faktorerna är otaliga... 100 ppm CO räcker för att utsätta offret för livsfara efter en 15 min exponering. Mycket låga halter leder till samma resultat om exponeringstiden förlängs. Detta då hemoglobinet som bundit CO , inte kan släppa det som det gör med O2. Pleas kära vänner, experimentera inte. Jag har under mitt verksamma liv förlorat för många offer som gjort detta! Den ända acceptabla regeln är: Ingen brandhärd får upprätthållas i ett litet utrymme där inte dess avgaser till 100% förs ut av en skorsten eller dylikt. En Webasto är en billig livförsäkring...
  6. 1 poäng
    Finns alltid Lakan vädrare som vill käcka sig med sina segel som är såååå fint inrullade för det mesta ändå.
  7. 1 poäng
    Många rekomenderar epoxi istället för polyester men de polyesterlagningar som jag jag har sett som inte hållit måttet vill jag påstå är lagningar gjorda av glada amatörer utan kunskap om materialet. Jag har lagat ett antal båtar med polyester och det har aldrig varit några problem med hållbarhet eller vidhäftning. Det som är grunden för att få det att hålla är att man slipar rent ordentligt så att man kommer ner i ren plast och det inte finns några gamla färgrester kvar då plasten inte biter på färg. Innan man slipar skall området vara rentvättat annars är det stor risk att man arbetar in oljerester och annat i plasten vilket kommer att försämra vidhäftningen. Slipa en större yta än vad ni tror kommer att behövas då det annars är stor risk att man plastar ut på målade ytor. Plastningen vill gärna bli större än vad man trodde från början. När allt är färdigslipat är det dags för acetonet. Många verkar ha uppfatttningen att man torkar bort fett mm med aceton men acetonet löser plast och om det finns oljerester på ytan så kommer denna att masseras ner i plasten och sen fäster ingenting där. Acetonet har man just för att lösa plasten innan man plastar och här tror jag att orsaken till många bristfälliga lagningar finns. Acetonet skall användas rikligt precis innan plastningen startar och då den dunstar fort kan man behöva lägga på den flera ggr för att ytan på plasten skall bli tillräckligt mjuk för att den nya plasten skall få ordentligt grepp. Om man känner försiktigt på plasten så märker man att den blir klibbig av acetonet. Sen kan det vara svårt att få färg att fästa på plast innan den har härdat klart och all styren har försvunnit ur plasten. Epoxi har som många konstaterat en mycket god vidhäftning på de flesta material men här är det extremt viktigt att ytorna är rena då epoxi inte biter alls om det finns olja från tex fingeravtryck på ytan som skall plastas. Om man sen ser på hälsoriskerna med epoxi så föredrar jag helt klart plast. Att slipa i epoxi som inte är helt uthärdad kräver ordentliga andningskydd/ friskluftsmasker om man inte vill riskera skador för livet. Sen tycker jag det är ett problem när man blandar material på en båt. Epoxin har ju som bekant inga problem att fästa på plast men att få plasten att fästa på epoxi kan vara svårt. Då det kan vara svårt att se skillnad på lagningar av plast och epoxi så håller jag mig alltid till plasten. /Björn
  8. 0 poäng
    Ja idag har vi plockat bort pumpen och kört den till nästa by. Tomas ska kolla över den under helgen. Öppnade pumpen och kollade i den men såg inga fel skräckcenariot är ju om inga fel upptäcks. Sommaren har kommit till sin mitt två veckor till och den vänder till höst får se om det blir något båtåka av i år.😪 Och inte nog med motorjäveln igår när vi skulle köra igång pannan så la den av bortmontering och skickas till hufudstaden för genomgång och reparation, samt att ankarspelet gav upp det har jag dock lagat idag få se hur länge det håller då. Båtjävel säger jag bara trollen dansar på däck och i ruff känns det som aldrig varit med om sånt strul. Sen krocka jag nya bilen i förrgår, med en massa bulor till följd, han som köpte min press och pressar åt mig fick problem, pressen spydde ur sig en valsjävel för 42 000 :- sen föll regnet tungt på allt gräs som var torrt. Just nu är man i ett sånt där f.... stim känns det som. Så jävla less så ja kan spy, ( ursäkta vokabulären ) men just nu är jag skitless.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...