Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-29 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det sägs att värmare mår bra av att köras då och då vilket jag försöker göra, året om. Som jag kommer ihåg så bör man också köra värmaren minst en halvtimme varje gång så att sot och kondens bränns bort. Att du får vit rök tyder på att du har vatten (kondens?) i brännaren och det borde försvinna efter en stunds körning. Kommer det luft ur värmarrören, dvs det är inte stopp i dem, skulle jag köra igenom värmaren en timme eller så och hålla koll på att det inte kommer in rök eller avgaser.
  2. 1 poäng
    TS har nog gått och poppat popcorn i sin nya segelbåt och är glad att det inte var en cykel han skulle ha.
  3. 1 poäng
    Vindö camping på Orust. Fungerade o tömde allt, men trycket var lägre än normalt.
  4. 1 poäng
    Jag hoppas att TS nu förstår att det finns lika många åsikter som seglare och att inte ta för hårt på en enskild åsikt!
  5. 1 poäng
    Såklart många inte har råd med båt. Men tänker man att det inte bara är ett fritidsintresse utan en semesterbostad känns det billigare. Och jo - jag har seglat båtar med urblåsta segel och skit-botten. Även båtar med bra botten och okej segel. Både bra och mindre bra båttyper. Man tappar känslan för hur båten beter sig utan okej grejer; oavsett båttyp. Svårt att lära sig då hur man skall göra är min poäng. Så - satsa på en båt i okej skick; dvs okej segel, okej botten osv. IF eller annan båt. Behöver inte vara värsta-värsta, men att lära sig behöver man grejer som funkar.
  6. 1 poäng
    Ja men varför då ha shunten? Startmotorn förbrukar så få Ah att shunten kvittar.
  7. 1 poäng
    Min ovetenskapliga undersökning i vår hamn visar att de båtar som är ute mest är Vegor. Alla vet ju att dessa är fula, tråkiga och dåliga seglare. Ändå använder folk dem. Skillnaden mellan en bra och dålig seglare är ganska liten och ofta inget man märker så mycket av som nybörjare. Även dåliga seglare kommer fram, möjligen några minuter senare. En långkölad båt är lite svårare att backa med men de flesta normalintelligenta personer lär sig detta ganska bra. Långkölade är tåligare att gå på grund med. Inget argument tycker jag, man ska inte gå på grund. Däremot kan man fundera på hur bra en fenköl sitter när den börjar bli gammal. Partialrigg är enklare på kryss, visst. Hur jobbigt det blir beror ju på hur ofta man slår. Orkar man inte med en masthead kanske man borde börja träna? Oljiga inredningar pga inombordare? Har aldrig sett. En inombordare, diesel är alltid ett bättre val. Mycket bättre driftsäkerhet och bättre råstyrka. Snurror är till för de som inte har råd med en diesel. Skulle motorn bli för dyr att reparea så kan man alltid hänga på en snurra. Det finns så många andra faktorer som är viktiga. Praktisk sittbrunn, däck som känns bra att röra sig på. Kök, ståhöjd och avskild toalett tex. Lyssna på kvinnorna, de brukar ha vettigare krav och trivs inte de så blir det mycket ensamsegling (kan vara en fördel det också). Min gamla, numera upplagda båt, är en Bianca 27 (väldigt lik Amigo 27), Trygg båt med ståhöjd och mycket bra komfort.
  8. 1 poäng
    Jag skrev aldrig att det var fel att köpa t ex en IF för 15 000-30 000, bara att man får mer för varje krona om man köper en i uppdaterat skick för kanske 60 000 givet vad det kostar att rusta en dålig båt. TS köper ju vilken båt han vill, men det är nog bra att kolla även i en högre prisklass än man tänkt för att få en egen uppfattning. Sen är en rustad IF förmodligen lättare att senare sälja då det finns många aktiva tävlande. En i dåligt skick kan man få väldigt svårt att bli av med då det inte lönar sig att rusta den. Med detta drar jag mig ur diskussionen. Hoppas TS fått svar på sin fråga så att han kan gå vidare med köp. 😃
  9. 1 poäng
    Är det inte bättre att plugga hålet och montera en ekolodsgivare inne i båten. Då behöver man aldrig oroa sig för om givaren skulle gå sönder och vatten strömmar in i båten. Jag har ekolodsgivaren monterad inne i båten och det fungerar fint. Kommer nog även att ta bort givaren för loggen och plugga hålet. Loggen har jag inte så stor nytta av.
  10. 1 poäng
    Tack för alla svar och goda råd. Jag har lyckats hitta en ny givare som fanns i lager i en butik. Så nu blir det en liten road trip på 45 mil och sedan byta givare imorgon. Nu borde vi kunna komma iväg på lite båtsemester på måndag trots allt =)
  11. 1 poäng
    Jo, en botten som flagat flera gånger under åren och sedan övermålats år efter år är kass även helt oaktat vad båten är byggd i för material. Arbetet med att ta ner en sådan botten helt för att få den slät är ett hästjobb. Jag vet, för jag har gjort det på ett antal båtar genom åren. Skillnaden blir större än vad man tror om botten var väldigt ojämn innan. Trimfunktioner som är lätta att använda (inte minst p g a rätt utväxling) gör att du provar dem och lär dig att trimma på ett helt annat sätt än om inget händer när du drar i snörena. Det blir mycket roligare att segla vilket gör att du inte lika lätt tröttnar. Var och en gör ju som den vill förstås. Detta var bara välmenande råd från min sida som svar på din fråga men om budgeten inte tillåter mer så har man ju inte mycket val förstås. Titta i varje fall på flera för skicket varierar rätt mycket. Kolla på www.ifboat.se och ställ samma fråga där så kommer du att få en massa bra svar.
  12. 1 poäng
    Generatorn är permanent-magnetiserad, så du kan med stor säkerhet koppla bort laddningen om du vill. Men, bättre att lägga på en liten last som Gelis föreslår om du störs av den höga spänningen. Om du inte har väldigt gott om pengar till bensin, så är tiden som batterierna utsätts för denna höga spänning ytterst begränsad och har därför mycket liten betydelse för livslängden. Under överladdning sönderdelas vatten i batteriet så att vätgas frigörs. Det är därför bra med bra ventilation och att välja ett vanligt batteri öppen ventilation till cellerna. Gelis: Det är ett vanligt feltänk att överspänningen är oskadlig därför att strömmen är lite pga klen generator. Faktum är att det från batteriets synvinkel inte går att skilja på en 0,1 A och en 1000 A generator som båda ger 18 V polspänning på ett fulladdat batteri. Strömmen blir exakt densamma.
  13. 1 poäng
    Svar NEJ. Du kan pajja likriktaren om du stänger av kontakten med batteriet under drift. Då det inte finns någon riktig generator på äldre utombordare utan det funkar som på en gammal moped dvs en laddspole med låg laddström. Ju högre varv desto högre laddspänning. En del motorer har en regulator hur det är med Johnson vet jag inte, äldre Mercury har det inte utan där blir laddspänningen 16-18 volt vid fullvarv och full laddat batteri. Det man kan göra är att lägga på en liten belastning så sjunker laddspänningen, men batterierna brukar klara detta då det rör sig om små laddströmmar trots lite högre spänning
  14. 1 poäng
    Aha, det är en plunge pump (kolv och kolvstång har samma diameter, enkelt beskrivet). 904 ser ju ut som en O-ring men är troligen en talgfläta. Bor bytas minst var 50:e år.
  15. 1 poäng
    Det är få som råkat ut för det som skriver på forum.
  16. 1 poäng
    http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf Här finns instruktion till att justera backslaget, om det är denna modell av backslag du har. Vanlig motorolja brukar innebära SAE 15-40. Det ska vara SAE 30, brukar säljas som gräsklipparolja. 😉
  17. 1 poäng
    Hej och välkommen! Jag vill minnas att det finns justering till backen. Sen måste jag fråga vad du använder för olja? Många använder syntetisk olja och felaktigt tror att den alltid är bäst. 😉
  18. 1 poäng
    Jag har ju sett likadana Draco som din (vilket du säkert också gjort) där man har tillfälliga eller mer permanenta solcellspaneler innanför vindrutan. Men man kan misstänka ibland att det är båtägare som bara installerar saker utan att mäta vad det ger. Likväl som när man slåss om eluttagen på bryggorna utan att veta hur mycket kapacitet man har i sina ackumulatorer. Tron kan ju försätta berg. Vad jag vill ha sagt med det är väl att köpa två paneler, montera dem tillfälligt och med amperemeter mäta under olika förhållanden, eller under samma förhållanden med olika vinkel, innanför eller utanför vindrutan etc....
  19. 1 poäng
    Tror det var på detta forum någonstans jag läste om 3-fotssjukan. Vi är väldigt många som vill ha en båt ungefär 3 fot större än vi har. :-)-
  20. 1 poäng
    Om man ändå kunde hitta en sån här i fint skick.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...