Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-26 på alla områden

  1. 2 poäng
  2. 2 poäng
    Ja och nej. För en snipa tex, absolut. Men en snabbgående motorbåt, troligen inte om inte miljömupparna förser hela skärgården med laddstolpar. Och troligen lite mer kärnkraft. Hybrid kommer nog vara det som kommer mest. Kortare utflykter i låga fart med 100% el men längre/snabbare då behövs en diesel, Stirling eller annat. En diesel i en hybrid kan fås att jobba betydligt mer "rent" än idag. Men man måste se till helheten, en båt som går några timmar per år är inte det stora problemet, onödig bilkörning är ett mycket större problem. En bra början kan ju vara tåg som går. Tittar man bara på CO2 halten så sägs 40% av jordens utsläpp komma från skogsbränder. Men i Sverige har vi ingen övergripande organisation och inga brandflyg (efter att ha läst "Brandvakten").
  3. 2 poäng
    Jo men är det inte "bilmotståndarna" som styr debatten mot dieselmotorerna? Dieselns farlighet beror på vilken forskare du frågar. Bensinen är väl inte helt ofarlig den heller.
  4. 1 poäng
    Tur 80 är väl närmast en Vega med hemgjord inredning?
  5. 1 poäng
    Mackey 👍 Det har gått inflation i miljövänliga produkter; Har ni provat miljövänlig avfettning på bilen efter vintern? En 4 liters dunk går lätt åt utan att det blir ett bra resultat, däremot med mindre miljövänlig produkt klarar man sig gott med en halvliter. Jag frågar vilket är bäst en halvliter bra avfettning eller fyra liter halvdålig? Eller ska vi åka 25 kilometer till miljotvätten?
  6. 1 poäng
    Dyvikan var det som satt där den skulle. Men utan dyvika... Hålet var igenkittat. Nu med Ø10mm genomgående hål. 😱 ...och utforsande vatten.
  7. 1 poäng
    Det verkar finnas många "åsikter" om olika motorer, bränslen och koldioxidutsläpp. Dieselmotorn är bättre än bensinmotorn för den globala miljön (lägre CO2-utsläpp och mindre slöseri med råolja), men betydligt sämre för den lokala miljön (farliga utsläpp av partiklar och kväveoxid från diselmotorn, men nästan inget farligt från bensinmotorn). Det finns teknik (de-NOx-vätska (Ad blue) och bättre partikelfilter) för att få dieselmotorns avgaser nästan lika ren som bensinmotorns, men detta kostar cirka 10 000:- kr för tillverkaren och det anses vara för dyrt. Sedan är det vanligt att blanda ihop CO2-utsläpp som ingår i ett kretslopp med samma typ av utsläpp som kommer från lagrad råolja. Om en skog brinner upp på ett eller annat vis bildas naturligtvis koldioxid, men denna kpldioxid binds ganska snart i ny biomassa när skogen växer upp igen. När råolja raffineras och energon i oljan används tillförs koldioxid till atmosfären som inte binds i ny skog. Hittills har en hel del koldioxid (kolsyra) bundits i haven som därmed blivit lite surare, men det är dåligt bla. för alla organismer som har skal eller annat hårt som kommer från kalk. Det lite surare vattnet gör skalen mjukare och löser upp kalk. Sedan har vi elbilar som ofta i själva verket går på el som produceras i kolkraft ute i Europa. Elbil låter miljösmart, men frågan är om det är det. Om alla perspnbilar i Sverige ska köras på el behövs ett par kärnkraftverk till, eller annan motsvarande mängd el. Det är inte motortyper och bränslen som bör förbjudas eller beskattas utan kraven bör ställas på utsläppen. Förbud mot smutsiga fordom där belastningen är hård är en typ av sådant beslut, men det måste bli flera långsiktiga och tydliga krav. Låga CO2-utsläpp får man med syntetisk och/eller biologiskt framställd diesel eller bensin. Här ligger dieseln bäst till att utvecklas på kort sikt. Sedan finns som sagt möjligheten att använda bättre partikelfilter och tillsatser för att minska utsläpp av partiklar och skadliga ämnen från dieseln. En dieselmotor i båten är nog ett klokare val än en bensinmotor. Mackey
  8. 1 poäng
    jo, det var därför jag poängterade "när tekniken är mogen" och att det förmodligen krävs en bil som kan gå minst 300 mil på en laddning. Kort sagt - en batterikapacitet som inte ens finns i de vildaste drömmarna än. Batterier som kan fösa fram båtar i 25 knop och en laddning som håller i minst 100 distans och batterier som kan snabbladdas fullt på 15 minuter. Framtiden som sagt...
  9. 1 poäng
    Safari heter den, jaså man kan installera andra...?
  10. 1 poäng
    Måste justera mig lite. När jag granskar källkoden för den "avbrutna" sidan så verkar källkoden ändå ha laddats, i vart fall finns mycket mer än vad som visas på webbläsaren. Jag ser HTML-kod för inläggstext o.s.v. men på skärmen syns bara Maringuidenrubriken (utan reklamen ovanför). Det verkar mer vara exekveringen som avbrutits på något sätt av brandväggen, och som kräver omladdning 1-3 ggr innan hela sidan ser ut som den skall. Kör samma Firefox och OP på jobbet som hemma (där jag inte behöver ladda om en massa), men skillnaden är som sagt brandväggsprogram m.m.
  11. 1 poäng
    Det där ser mycket skumt ut. Ser nästan ut som om det är skrivborsversionen som du ser/får. Skall undersöka detta. //stavhammar
  12. 1 poäng
    Då får vi se då om allt fungerar motor på plats, vid försök i lördags så blev de upp igen då tre spridare läckte kompression. Berntsen kom omgående och vi plockade ur de läckande enheterna. Bytte plats på dem samt noggrann rengöring i hylsorna. Vid körning på garagebacken såg allt bra ut, nytt försök idag och man får hålla tummarna för allt funkar nu.
  13. 1 poäng
    Allt är inte svart eller vitt! Dieselförbudet är ett resultat av okunniga "försigpåares" antagande! Dessa bor till största delen i våra största städer med utbyggd kollektivtrafik, dom behöver aldrig vänta på något fordon som tar dom någonstans mer än 5 minuter, detta ska ses mot att större delen av landets befolkning i bästa fall har en buss på morronen och en på eftermiddagen som hämtar skolbarnen, på loven går i de flesta fall ingen buss. Jag har rört mig runt runt större och mindre dieselmaskiner stora delar av mitt liv under den tiden har dessa maskiner med viss regelbundenhet varit riktiga miljöbovar till att vara det bästa som hänt. Man har ålagt dieselbilar kilometerskatt under en period, under en annan har man fått miljöbidrag. 🤐
  14. 1 poäng
    Ett bra alternativ är ju segelbåt med elmotor.
  15. 1 poäng
    Annars törs jag påstå att problemet med reklam som täcker forumtext är löst. Snyggt jobbat Stavhammar!
  16. 1 poäng
    Inte vrida fullt på ratt och gasreglage samtidigt?
  17. 1 poäng
    Det skall bli mycket bättre det med i fortsättningen har vi tänkt. Det vi gör och har gjort med laddning är att göra dom asynkrona och defered. Dom laddas typ när och om dom behövs och efter att innehållet (content) är laddat.. Detta bör skapa en bättre upplevelse för alla som surfar på maringuiden. Framförallt på mobila enheter. Men som någon skrivit så behövs intäkter och det är en balansgång hur/var och varför reklamen skall visas. Håller på med översyn av vad som är lämpligast och det var ett sådant experiment som skapade starten för denna tråden. Och att jag firat midsommar 🙂 //stavhammar
  18. 1 poäng
    Detta var ju inte bra. Jag har varit midsommarledig men skall försöka lista ut detta. Jag har inte detta problem på någon av mina enheter men få logga in på ett testkonto för att se om det går att återskapa. Problemet är ju att dom flesta annonser är "individuella" men däremot så skall ju inte placeringen vara det. Framförallt så skall dom inte uppta plats som dom inte skall uppta. Mne måste lista ut vilken placering eller vad som ger felet Jag kommer strax att uppdatera grundkoden och sedan se över placement. Om det är någonting som google hittat på eller om det är något galet med vår CSS eller strukturkod. Tack alla som rapporterat och kommenterat- Flyttar tråden till bättre plats.
  19. 1 poäng
    Spikens fiskehamn! Jag har liksom Tommy inte så stora krav, roas av det lilla. 👍
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...