Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Skruva bort sjövattenpumpen och kolla om det hänger vattendroppar där axeln kommer in. I så fall är det nog där vattnet kommer in. Pumphuset har skvallerhål där vattnet ska komma ut om tätningsringarna läcker. Ofta är de igensatta, så att vattnet fortsätter längs axeln, och in i motoroljan. Jag skulle rekommendera att du byter till en ny kullagrad pump. Den du har är glidlagrad, och förmodligen glapp. Då håller inte tätningsringarna tätt, även om du byter till nya.
  2. 1 poäng
    Japp, men efter det ligger det fortfarande kvar en lika stor ruta som döljer texten, men där det bara står nåt i stil med att reklamen kommer från Google.
  3. 1 poäng
    Det var inte så att batterispänningen försvann? Därför motor och tankmätare försvann? Sitter batterierna fast? Batteripolerna dragna?
  4. 1 poäng
    Rita ett streck tvärs över proppen, så ser du om den slirar...
  5. 1 poäng
    Ett mekaniskt haveri ger dig inte 4 konop i ett nytt försök. Satsar en slant på Georg_Ohm:s förslag...
  6. 1 poäng
    Det kan vara propellernavet som släppt. Det smäller inte till när navet släpper, men det kanske var något du upplevde. Om drevet går utan oljud upp till 5 knop, är det nog navet. Men visst kan det vara skjuthylsan som slirar, men då borde det vara metallpartiklar i oljan.
  7. 1 poäng
    Om du har tur är det vulningen som släppt. Alltså det är så här, i propellercentrum sitter den en hylsa med splines som passar på propelleraxeln, utanpå denna en stor gummibussning, och på gummit sitter sedan propellern. Det hela är ihopvulkat på något vis. Detta är en skyddsgrej, det är meningen att det skall börja slira här om man kör på någonting eller trasslar in sig i något annat. Om du ger mycket gas snabbt slirar propellern, men om du accelererar långsamt håller det bättre, men börjar slira igen vid höga varv och mer belastning. Om du har otur, har du större problem än så... Men börja med att skruva loss propellern, det är gynnsam badtemperatur nu, och brännmanterna är inte så vältaliga, ännu... En propellerreparatör kan vulka ihop det hela igen, eller serva dig med en ny, eller renoverad begagnad propeller. Kolla med Propellerspecialisten i Surte, eller firman på Herkulesgatan vid Lundby Brandstation i Göteborg, förhoppningsvis har dom inte semesterstängt ännu. Edit: Jasså, du skapl ta upp båten, ja, ja, men det är ju ingen sport att byta propeller på land. Eventulellt, kanske, möjligtvis, kan du vrida rint propellern med växeln i, utan att den rör sig. Om du har tur då alltså....
  8. 1 poäng
    Jag gissar mig till att brun från GFS10 och + från mätaren kopplas ihop på anslutningen till nivågivaren. Grå kopplas till "jord" på nivågivaren. Sen mäter GFS10 skillnaden häremellan. Om du har en mätare som spänningssätter nivågivaren redan så ska du koppla den grå så gfs10 vet att det är så. Därmed spänningssätter inte GFS10 nivågivaren. Jag kan ha jättemycket fel, men det låter som det är så det fungerar. Någon får bekräfta eller dementera.
  9. 1 poäng
    Vad har du använt för typ av slang på sugsidan? Man måste ha en som inte sugs ihop!
  10. 1 poäng
    Är det inget som går att justera? Det mesta sånt är enklare att göra än att fara runt och byta/skaffa annat. Hur som, mitt enkelkök från Jula har funkat utan problem. Fördelen med att handla på varuhus i närheten är ju annars enkelheten att reklamera.
  11. 1 poäng
    Jeanneau Sun Odyssey 26, tror att det är liknande lösning på alla Jeanneauer
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Tänker inte lägga något bud, det är inte en potent krabbåt, men en mycket vackert fartyg, bra gjort👌 Nästa projekt? https://www.blocket.se/skaraborg/Ubat_Harren_SF3081_79768518.htm?ca=15&w=3&last=1 Harrar är väl nordiska?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...