Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-13 på alla områden

  1. 3 poäng
    Fast det där kan du ta med en nypa salt. De som gillar att tävla brukar ha ganska svag förståelse för att alla inte har samma inställning som dem. Det är inte så att alla seglare förr eller senare landar i att de vill ha en sportig båt. Man kan lika gärna tycka att det är pest och pina med snabba, ranka, vingliga båtar och drömma efter långkölade, stabila, långsamma båtar. Det förstår man med tiden, vad för slags seglare man är. Det viktiga i början är att ta sig ut, och då duger nästan vilken båt som helst 😊
  2. 2 poäng
    Nja... närmaste dagarna är det inte, snarare så länge det finns minsta rester kvar av silikon. Men annars håller jag med; det funkar såklart att ha silikon om du inte har ytor som skall lackas i närheten.
  3. 1 poäng
    Som sagt släpp det, kan bli en dyrbar erfarenhet, grejerna är urgamla och som flinken skriver ovan börjar bli rätt segt med delar till 50 åriga drev och motorer. Titta på utombordare istället flipper 575 och liknande båtar du får dem för den budget du har, de är också övernattningsbara med litet kök i de nyare, samt kapell och hardtop. Sen gör du naturligtvis som du själv vill. Men är du inte intresserad av att skruva eller inte har kunskaper så nej. Då ska du ha utombordare mindre krångel lättare serva mm mm. Lycka till hur du än gör.😉
  4. 1 poäng
    Skulle inte rekommendera det. Vatten kan inte komprimeras, får du in tillräckligt i en cylinder så går en vevstake, dvs motorhaveri/ras.
  5. 1 poäng
    Hej! Jag köpte ett grillskydd från biltema till min pulpet, det har funkat perfekt i 3 år!
  6. 1 poäng
    Missade att den hade 100 drev, då blev det max 10000kr om nu drevet är bra. Dessa drev låter mycket och är verkligen stenåldern med resultatet svårt att hitta reservdelar till.
  7. 1 poäng
    Smaken är ju som baken, i min värld så max 30000kr. Jag dumpade priset på min båt med 50000kr (utgångspris 190000kr), en annan klass dock men kanske en riktlinje. Lycka till.
  8. 1 poäng
    Så är det verkligen:) gått i vågor hos mig då jag haft bägge. Ville bara visa på alternativ.
  9. 1 poäng
    Håller med dig kossor Nimbus 26 Epoca har en grym planlösning men om man som TS kanske har en tajtare budget så är Windy 23 fc en grymt, grymt bra val. Finns två ute på blocket för ca 170 000 oprutat med nyare Volvo Penta original och drev och det får man ju pynta ut MINST 400 000-500 000 för om man ska ha en 26 Epoca. Hyggligt med bra med stuvutrymmen i en 23 fc också, lättåtkomligt. Fantastisk i sjön. Öppen planlösning på något sätt som gör att den upplevs som rymlig. Har själv funderat på att uppgradera mig till 26 Epoca några gånger men tycker att jag inte får så mkt mer funktion och plats att det är värt mellanskillnaden för mig. Även om jag varit där och fingrat på köpknappen några gånger då 26 Epoca är sååå fin. Sen ja, toaletten ligger mitt emot köket men det har faktiskt aldrig stört varken mig eller min mer noggranna fru. Köket/pentryt är litet men vi lagar ganska enkel mat på sjön om inte vi tar fram grillen på någon klippa och då tar jag ofta fram det portabla gasolköket ut på klippan.
  10. 1 poäng
    Har en plotter med knappar och, oftast, bredvid en padda med touch. Trots att jag har en stabil båt blir det oftast plottern som jag justerar ffa zoomen på eftersom det ör svårt att komma rätt på toch-skärmen när det gungar eller stampar. Många gånger hittar jag zoom-knappen på känn utan att titta på plottern. Skulle inte funka med en med bara touch. För rutt-planering är paddan med sin touch oöverträffad men i dagligt bruk är plottern med knapparna bäst.
  11. 1 poäng
    Jag ger mig in i debatten: Epocan är mkt fin båt. Jag tror nog utan någon större erfarenhet att en V8 borde räcka även om det kommer innebära högre bränsleförbrukning. Utan att vara expert så borde en V8 iaf ge mer knuff än en AD41:a. Kan även tipsa om en annat märke och det är Windy. Har själv en Windy 23 FC och det funkar att vara ute en familj på 2 vuxna och 2-3 barn i denna modell. Länge. Visst det blir lite trångt men det kommer det bli i en 26 Epoca också. Har sett att det finns några fina ex av dessa Windy pärlor ute på blocket med relativt nya motorer - V8 or som denna båt ska/bör ha. Ingen av dessa på blocket är mina så jag försöker inte pusha nån annons här. I mina ögon är dessa båtar med nyare v8 ett kap. Du kommer få fart så att det räcker och blir över, kan lätt åka två familjer på dagsturer, dra ringar, vattenskidor mm. Lätt att manövrera, hyggligt mycket båt att ta hand om. Byggd i absolut högsta kvalitet. Vi har sovit som mest två vuxna och fyra barn i vår Windy 23 (en vuxen + två barn i fören och en vuxen + två barn på solbädden i aktern) och vi har varit ute i över en vecka på semester 2 vuxna och 2 barn. Om man ändå vill gå upp i storlek så kan man titta på Windy 8000 och 8800 också.
  12. 1 poäng
    Ryker det kraftigt vitt så är det vatten i förbränningen. Går den också varm vid lite hårdare belastning så blir nog tyvärr svaret att du har en genomrostning i topp alt. avgaslimpa. Har du tur är det enbart topplockspackningen. Men då motorn är ,vad jag förstår, sjövattenkyld så är nog risken uppenbar med felen enl ovan. Ur med stiften och dra runt motorn med starten och kolla om det stänker vatten ur någon av cylindrarna. Om inget vatten syns så ta ett komp.prov. Kolla också så inte oljan är oboyfärgad av vatten
  13. 1 poäng
    Varför inte två st. sådana här: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-000640/
  14. 1 poäng
    Är inte direkt opartisk eftersom vi - precis som Peter - har en 26 Epoca. Men kan skriva några rader ändå. Håller med om att diesel är att föredra. Epoca är en förhållandevis tung båt för sin storlek och tillsammans med tyngden från en dieselmotor så får båten en fin gång, och den är samtidigt ganska sparsam med dieseldropparna. Vi har en KAD44 i vår och den sticker upp i planing väldigt smärtfritt - även med ganska mycket folk ombord. Tror inte en bensin-V8 har samma umpfh där...   Håller med Peter ang färgat skrov. Det kan bli fel om det inte är skött, men om ägaren varit noga med att hålla oxiden borta år efter år så kan det vara väldigt elegant. Men då gäller det att att fortsätta med samma underhåll. En del har inga problem med det (själv tycker jag det är kul) men många orkar inte till slut. Och då går det fort utför.   Det enda som vi ser som negativt är att toaletten är ganska liten - en normalstor vuxen får i princip backa in :-) och huka sig. Men det funkar ju om man inte är så petig. Sen så hade det gärna fått vara lite bättre stuv-möjligheter i förpiken. Men det är ju å andra sidan tänkt som en day-cruiser med "helgövernattning" även om vi har varit ute en vecka utan problem (dock bara 2 personer).   Kan man leva med det så har man en osedvanligt välbalanserad båt som täcker det mesta. Sedan så skadar det ju inte att den är vacker att vila ögonen på. Vissa båtar har "det" och detta är en av dom, med sina tidlösa linjer och rätt proportioner.
  15. 1 poäng
    Nu är propellern lagad och monterad på båten. Provturen var lyckad med det vanliga drivet utan rassel Bild efter reparationen.
  16. 1 poäng
    Vad har du för båt? är det en mindre lätt sak så är troligtvis propellern för liten om det övervarvar och inte ger fart. 280 drevet gör ingen skillnad i sig med farten mot 100:a drevet, däremot finns det ett utbud av propellrar i olika storlekar.
  17. 1 poäng
    Eftersom ett 280-drev kan använda större propeller blir det effektivare än ett 100-drev. Om man ska byta från 100-drev, behöver man Sköld, drev , avgasrör till skölden, primäraxelkåpa och en passande propeller. Man får såga upp hålet i akterspegeln, och lägga igen hålet för det gamla avgasutsläppet. Man kan hänga motorn i akterspegeln, som den är med 100-drevet, men det blir mycket tystare om man använder främre fästen. Då måste man bygga en bädd för dessa. Om man använder främre fästen, ska man använda mjuka gummiringar till klämringen, och även distansringen mellan primäraxelkåpa och klämring.
  18. 1 poäng
    Det närmar sig en lösning på problemet... Lyckades få av propellern med båten i vattnet, och visst var det gummit som gått. Bilden visar tydligt hur räfflorna är helt bortnötta. Lämnade in den på Propellertrim på Långholmen i morse och fick ett sms om att den var fixad redan vid 17-tiden samma dag. Trevligt bemötande dessutom
  19. 1 poäng
    Jag gjorde som så att jag skar loss alt material som var löst på den gamla hållaren och limmade sedan den nya tofthållaren ovanpå den gamla. Blev kanonbra!
  20. 1 poäng
    Nåväl alla forumvänner, Hällde 5 liter Biltemas "Rengöring för avfallstank" : http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Rengoring-for-avfallstank-2000034584/ Fyllde därpå tanken med sött vatten tills den var full. Efter tre dygn seglade jag ut till öppet vatten och öppnade bottenventilen. Ut kom en massiv vit smörja som närmast liknade mjöl utspätt i vatten. Efter två spolningar med saltvatten klarnade vattnet och efter femte spolningen var ingenting mera skönjbart vid tömning. Några större partiklar kunde aldrig upptäckas varför min gissning är att all urinsten upplösts. Flödet vid tömning via bottenventilen samt vid septisug är återställd. Tack för alla era inlägg…
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...