Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Nej gå vidare finns betydligt fräschare och nyare båtar för de pengarna, B20 är urgammalt och drevet likaså, ska du inte använda båten till mer, köp en flipper typ 575 med utombordare istället.
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Nja, det allmänna intrycket. Två bilder och beskrivningen räcker långt. Äldre båt från 80-talet, "gör det själv", bensin-V8. Skicket på en båt skvallrar ju inte sällan om hur ägaren har skött den under åren. Att sminka med "möjligheter" eller "anpassningsbar" är ju inget annat än en omskrivning av en rätt sunkig båt. Det är inte bara kosmetiskt - om motor, drivlina och bränslesystem är i samma skick som båten så hade jag inte kört en meter utan en ordentlig genomgång. Men eftersom du är beredd på att renovera så är det ju av mindre betydelse. Bara man är införstådd med tid och framförallt kostnader.   Men nog måste det finnas gott om båtar som är körklara? Du skriver att du gett upp hoppet om att hitta något? Finns ju hur mycket som helst på blocket, och efter midsommar är det säkert läge att pruta. Vad söker du? Och budget? 
  4. 1 poäng
    Tror det sitter en Rochester 4 portsförgasare på den där. Så här ser Holley ut Och så här ser Rochester ut Chokespjället syns i öppet läge i nedersta portarna på bilden. dvs choken finns bara på primärportarna . På Holley förgasaren är spjället stängt. Hållaren för bimetallfjädern syns till vänster som en rund "klump". Den går att vrida på för att justera spjällets arbetsområde
  5. 1 poäng
    Nu får du förklara lite närmare vad du menar med "några sekunder med automatchoken" Vad är det för förgasare Rochester eller Holley? Oavsett vilket så kan du inte styra choken då det just är en automatchoke, den styrs av temperaturen runt förgasaren via en bimetallfjäder. Bimetallfjädern i sin tur hettas upp av att det läggs 12 volt på den när du sätter på tändningen vilket gör att chokespjället sakta men säkert öppnas. Läget (temperatur) som choken ska stänga och hur mycket den ska stänga går att ställa på förgasaren. Ta av flamskyddet på förgasaren när motorn är kall och kolla i vilket läge chokespjället står. och om det inte är öppet kolla det börjar öppna med tändning på. Jag skulle vilja påstå att du troligtvis gör "fel" när du ska starta. Ett ex. jag har justerat choken så den är öppen vid ca 15° och helt stängd vid 0° dvs anpassad till sommartemp. Onödigt med stängd choke på sommaren genererar bara svart rök och sotig akterspegel innan den öppnat. Så jag börjar med att köra runt starten några sekunder för att fylla förgasaren med soppa, sedan pumpa med gasen (fullt utslag) 3-4 ggr, sedan starta, motorn hoppar igång men dör så detta upprepas några gånger. I sista momentet ger jag ytterst lite gas och då startar motorn och lägger sig på runt 1800rpm efter några sekunder går det att sänka gasen till 1000 rpm och sedan tomgångsläge på ca 700 rpm.
  6. 1 poäng
    http://lasselundell.se/debutant.html Batteriet laddar jag fullt innan vinteruppläggningen, kopplar ur anslutningarna då klara det sej till våren. Batterierna trivs bäst i kylan Har seglat ensam några semesterveckor i Debutanten Trångt, campingliv, paddel och elsnurra
  7. 1 poäng
    Har du 1400Ah att förbruka eller total batteribank? Oavsett så lär det iaf räcka till kaffebryggare och mer därtill. Skaffa en rejäl inverter.
  8. 1 poäng
    Att koka vatten med hjälp av ett lågvoltssystem som från början är 12 volt är en rätt dåligt idé, rätt så ineffektivt. Men det går å andra sidan utmärkt, se bara till att du har en vattenkokare som inte har högre effekt än 1200W...(!) Jag kollade på vattenkokare på Clas Ohlsson alla modellerna dom har är på 2200W. Mindre än 2000W skall man nog inte ha, då tar det för lång tid. Så jag tror din inverter har för dålig kapacitet för den sortens övningar. jag hade en gång en 12V vattenkokare, ja "kokare" förresten, inte kokade den vattnet, det blev bara ljummet, drog massvis med ström. Det finns nog inga sådana kvar på marknaden. Men den dög utmärkt att värma barnens välling i, ja det var då för omkring 30 år sedan. Men Kjell har den här på 12V och 170W... tveksamt jag hade inte köpt en sådan, jag har ju gasol ombord och det tar bara någon minut att koka motsvarande mängd vatten till te och snabbkaffe.
  9. 1 poäng
    Det blir bara enklare och enklare det här. -En liten solpanel typ 10W och batteriet kan stå kvar. -Städa och ställ in fuktslukare så kan dynorna vara kvar. Har man lite mer solpanel så kan man ha en ozongenerator gående som dödar mögel och håller dålig lukt borta. Det viktigaste - titta till båten helst en gång i veckan. Man behöver inte gå ombord, bara se till att den inte ligger djupt i sjön eller att det ligger en massa snö på. Fast det gäller ju även om båten står på land.
  10. 1 poäng
    Då var ni i samma sits samtidigt eftersom inlägget är sex år gammalt 🙂
  11. 1 poäng
    1. Ja 2. Exakt 3. Måste och måste... men... om man börjar med hösten... - Serva motorn - Masta av - Tömma båten på grejer - Ta upp båten - Täcka den på uppställningsplatsen - Hålla koll under vintern - Täcka av - Tvätta inne och ute - Waxa - Bottenmåla - Smörja, täta, olja, lacka (div småfix) - Provstarta motorn - Sjösätta - Rigga - Stuva ...i grova drag, alltså... 🙂
  12. 1 poäng
    Impellern (vattenpumpen) går oftast sönder vid första start efter vintern då allt är torrt och går lite trögt. Det är mycket möjligt att allt fungerar som det ska efter fyra år på land men om du är seriös så lossar du på växelhuset, dvs nedre delen på riggen där propellern sitter. Sedan lossar du kåpan där impellern sitter och inspekterar den. Har den sprickor så byter du den. Har den inte sprickor så byter du den ändå. Då vet du att den delen av motorn är ok.
  13. 1 poäng
    Du bör få en skvallerstråle på styrbord sida av riggen, samt att en mindre del av avgaserna går ut tillsammans med kylvatten i övre delen av riggen.
  14. 1 poäng
    Gör inget som blir för permanent bara. Vid vinterkonserveringen (om man gör den på land) är det en smart idé att plocka ut termostaten för att glykolblandningen ska kunna gå genom hela motorblocket direkt utan varmkörning.
  15. 1 poäng
    Batteritestaren är jättebra - för starbatteriet. För husbatterier är det bättre att mäta med en "normal" last. Jag kör en gammal billampa, 55W (ca 4,6A). Fulladdat batteri köra jag 10 tim belastning, väntar 3 tim och sen läser jag batterispänningen. Numer har jag en timer på 10 tim. Startar kl 20 på kvällen och åker sen ner kl 9 och läser av. Gör man detta vår och höst så vet man ganska väl konditionen på sina batterier.
  16. 0 poäng
    Jag har bytt inpeller den var inte bra ett blad var krökt men det räker tydligen inte till till saken hör att det försvinner inget färskvatten och tempen håller sig runt 85-90 grader men däremot är utgående sjövatten mycket varmt så det måste vara förträngning någonstans i systemet jag misstänker värmeväxlaren hur varmt skall vattnet vara på kylsystemet vid normal belastning på sötvattensidan på en bilmotor ligger det på ca 85-90 grader?????
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...