Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-09 på alla områden

  1. 2 poäng
    Håller med Peter_K. För signalspänningen till reläet behöver du bara klen kopplingstråd. Men det är ju inte bara reläet som behöver gemensam minusreferens, laddströmmen behöver den också. Sedan, nu när jag läser ditt första inlägg igen, funderar jag på hur du egentligen kopplat. Är det så att du har satt reläets minuskabel på förbrukarsidans minus ? För du skriver faktiskt i första inlägget att reläet inte drog, inte bara att det inte laddade. Egentligen borde även den sitta på den sida som skall kännas av och styra, dvs motorsidan, så du har avkänning - plus och minus - på samma sida och batteribank. Annars fungerar ju heller inte mitt förslag att sätta ett hjälprelä för att få 2-polig inkoppling av förbrukarbanken under laddning, då laddavkänningsrelät aldrig kommer dra då dess minusledning ju är inkopplad till den batteribank som är bortkopplad. Således: 1. Se till att minusreferensledningen till reläets avkänning är kopplat till motorsidan. Kan vara en klen kabel. 2. Koppla samman batteriminus på något sätt - antingen via en brytare eller hjälprelä som jag beskrev ovan. All minussammankoppling mellan batterierna bör du göra med kabel som klarar full laddström. 6mm² är lite klent, 10-16mm² är att föredra.
  2. 1 poäng
    Håller med så jag startar limtråden. Det blir nog mitt enda bidrag i denna tråd... Mackey
  3. 1 poäng
    Det ska jag göra men det kan ta ett tag. Ska semestra en vända med familjen och styra upp en båtplats, sen bär det iväg. Har haft span på Litorina länge jag också men nu blev det äntligen av. Detta exemplar är välskött och bra utrustat. Det känns som jag gjort ett klipp. Nu har jag "ankrat" på campingen i Ljusne med endast 15 mil hem. 145 mils körning på två dagar tar ut sin rätt. Rätt seg...
  4. 1 poäng
    I'm on my way...
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    En mycket god tanke. Att limma med rätt lim och teknik är fantastiskt.
  7. 1 poäng
    Tack..! Snackade med honom igår, seriös och kan renovera min under veckan.. (Jobbar dessutom i E-tuna) tack för tips..! /s
  8. 1 poäng
    Gelcoaten är lättlimmad, så vidhäftningen emot hållaren avgör. Det beror mao vad den är tillverkad av. Med 95% säkerhet kan du limma med lite trögflytande snabblim, cyanoakrylat. Med 100% säkerhet går det med modifierst MMA men då blir limningen dyrare än hållaren och kanske mobilen.
  9. 1 poäng
    Det närmar sig en lösning på problemet... Lyckades få av propellern med båten i vattnet, och visst var det gummit som gått. Bilden visar tydligt hur räfflorna är helt bortnötta. Lämnade in den på Propellertrim på Långholmen i morse och fick ett sms om att den var fixad redan vid 17-tiden samma dag. Trevligt bemötande dessutom
  10. 1 poäng
    Kanske är det för att ingen vill betala för att använda ramperna... Mackey
  11. 1 poäng
    Satsa du på en med singelmaskin, den dagen något går sönder och det kostar 100` så vet du att bredvid sitter en till som snart kostar lika. Finns för och nackdelar med allt precis allt, men i Sverige är sommaren fem veckor och saker och ting får inte kosta skjortan. Singelmontage är i en ekonomisk synvinkel vad gäller underhåll tveklöst att föredra. Och bensin verses diesel går på ett ut i regel, men dieseln kommer gå längre och med mindre krångel, då det inte finns moderna europeiska bensin motorer att tillgå längre. Blir det sedan om några år andra bränslen så är dieselmotorn vinnare även där. Dyrare i inköp ja lättare att sälja den dagen kommer ja. Om du satsar på en vp motor eller fpt , huyndai kvittar men se till så det står vp på drevet. Lycka till med ditt båtköp återkoppla gärna sedan då affären är ett faktum. 😃 // Peter. Fotnot vp = volvo penta Fpt = Fiat power train inkluderar Cummins.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...