Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-08 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Båtmodellen jag hade innan finns med både singel och dubbelmontage. (windy 32 grand tornado) en dag pajade den ena motorn när vi var på Läsö, ca 30 sjömil rakt ut i Kattegatt. Jag är väldigt tacksam att det fanns en till motor ombord då. Det behöver inte kosta 100’ varje gång något går sönder. Även gott med två motorer alla gånger man ska lägga till och lägga loss. Där sparar man säkert en slant genom att man inte krockar med saker i hamnarna . Även om man ankrar med fören mot land så är det skönt att kunna stänga av motorn närmast ankarlinan och veta att det är bra avstånd mellan propeller och ankarlina när man ska lägga till och loss. Man vill inte dra in linan i drevet..! Drar kanske 20-30% mer diesel på marschfart med två jmf med en motor. I snigelfart samma då man kan köra på enbart en motor om man vill åka mer ekonomiskt. Vår förra båt på 32 fot drog 1.8l/nm med två d4-260 i 33 knop marshfart. Och knappt 0.5l/nm vid 5.5 knop. Min syster har en nimbus 30nova s med d6-370 och de ligger på 1.4-1.7 l/nm i 24-27 knop. reservdelar är såklart dubbelt och det blir givetvis mer jobb på höst och vår men långt ifrån dubbelt. När man gjort den ena motorn klar tar man den andra väldigt fort - då har man ju alla verktyg och reservdelar framme och man vet dessutom i färskt minne exakt vad och hur man ska göra. sett på det stora hela är reservdelskostnaden väldigt liten i jämförelse med ägandekostnaden av båten. en sak till värt att nämna att med två motorer så kör man på lägre varvtal än om man bara har en. Så ljudnivån blir lägre/behagligare. En d4/d6 har betydligt trevligare ljudkaraktär på 2500rpm vs 3000rpm. Men det är säkert väldigt beroende på båttyp och hur väl isolerat de sitter. Bättre toppfart, bättre acceleration. Bättre stabilitet, högre säkerhet, lägre belastning på drev och motorer med två, vilket borgar för högre driftsäkerhet och livslängd. Svårt val, långt ifrån självklart, men detta är mina erfarenheter. Idag är vår båt större och då finns det inga singelmontage att välja på. Men oaktat så hade jag fortsatt åka med dubbla motorer om valet fanns.
  2. 2 poäng
    Det finns olika sätt för båtägare att ta sig vatten över huvudet... Just nu känns det inte som riktigt rätt läge att äga en ubåt privat. "Hej, vill du hänga med ut i min ubåt." känns som en rätt dålig raggningsreplik. Mackey
  3. 1 poäng
    Absolut en bra poäng. MEN blåser det mycket så duger dessa enbart till att vispa runt lite vatten, båten flyttar sig dock inte... En kompis har samma lösning som du, och jag kan säga att lägga till som vi gjorde förra säsongen på Kärringön i 12-13 m/s var en mardröm. Båda el propparna slogs ut pga överhättningsskydd. Tog ca 3 timmar att lägga till då vi fick åka ur hamnen och vänta på att det kylde ner sig. Min båt med dubbla motorer tog ca 10 minuter att lägga till.
  4. 1 poäng
    Kanske är det för att ingen vill betala för att använda ramperna... Mackey
  5. 1 poäng
    För att slänga in annan ved i brasan: Jag har singelmontage (315hk diesel), rak axel, MEN både elektrisk bog och akterpropeller. Kan därför manövrera båten in och ut ur de mest konstiga platser i hamnen trots mitt singelmontage och axel/roder. Sidomaskinerna kostar noll i servicekostnad och synnerligen lite i anskaffning jämfört med en extra motor. Så var manöverproblemet löst... Ett Trossenmedlemsskap ger mig sedan tryggheten att kunna ta mig i säkerhet om motorn skulle haverera. För till skillnad från Sjöassistans ger Trossen/SSRS alltid assistans även om du inte ligger i farled eller illa till. Kostar runt 500:-/år. Ett annat sätt att lösa det som anförts som fördelar med dubbla motorer, men till en mycket lägre kostnad. Inte jämförbart ? Jo, varför inte ?
  6. 1 poäng
    Som jag skrev tidigare, servicesatserna till en kad är betydligt billigare än till en nyare motor. Jag servar två st kad42 med drev för ca 2500kr/år, och kör man lite så går det utan problem köra två år mellan varje service. Olja motorer: 700kr 20l Olja Drev: 500kr 20l/3 Servicesatser: 1300kr Sen tillkommer det ju lite anoder och remmar, men byts ju inte lika ofta.
  7. 1 poäng
    Det kan bara vara några procent som man kan ta ut i förbrukning av startbatteriet, däremot kan man få lite problem ihop med solpaneler. Så därför är ett signalstyrt relä bättre om man jämför. Det verkar som det är ett sådant som sitter där också. Det kan ju vara så att kabel från från D+ som försvinner går ju till detta relä. Jag brukar rekommendera Biltemas spänningsstyrda skiljerelä därför att det är enkelt att koppla in och det fungerar. Dessutom slipper jag en massa frågor....
  8. 1 poäng
    Det kan vara gummipackningarna till vattenavskiljaren som inte hamnat rätt. Då suger pumpen luft, och låter konstigt.
  9. 1 poäng
    Biltemareläet är robust, lättinstallerat och bra, men ger inte funktionen att startbatteriet fungerar som förbrukningsbatteri ned till en viss spänning som jag ev. trodde. Behåll det om du vill eller gör som bhemac föreslår, köp ett par 40 A bilreläer (ett i reserv). Pris 40:- kr/st på Biltema. Stift 85 och 86 kopplar du mellan D+ och "jord". Stift 30 och 87 kopplar du mellan + på startbatteriet och + på förbrukningsbatteriet. Jag antar att den gula kabeln är ansluten på B+ nu. Om du tar bort den från B+ och ansluter den på startbatteriets +pol så kommer laddnongsreläet att styra så att du får 14,05 V där istället för vid generatorn. 14,05 är ju lågt för laddning av vanliga batterier så kanske ska du ha en lämplig diod på senskabeln för att lura upp laddspänningen lite. Vilken typ av batterier har du? Någon annan får berätta mera. Mackey
  10. 1 poäng
    Det signalstyrda relät (matas från D+) är bättre därför att det är mindre grejer som kan krångla. Ett vanligt bilrelä funkar bra och man kan ha ett i reserv ombord. Men koppa det efter brytaren, den ska bryta allt. Antar att Skyllermark har en "senilbrytare" som bryter allt men att kylskåpet ändå kan gå. Känns onödigt om man är någorlunda klar i huvudet. Batterifrånskiljare ska alltid finns, det är en säkerhetsgrej som man kan stänga av vid arbetet eller om det börjar ryka. Huvudsäkring måste man inte ha men känns tryggt. Koppla efter brytaren så att det inte ligger spänning där när man ska byta.
  11. 1 poäng
    Nog är det en standardartikel alltid. Ser ut att vara ett sådant här, du har 35mm axel ? https://marinexpress.se/artikel.php?kid=642-775-1118&sok=&id=6252 https://www.volvopentashop.com/EPC/sv-SE/Details/AccessoriesCatalog/3860?path=1532%2F3667%2F3860 Inte gratis (3.000:-) och det kan finnas billigare om du modifierar en del. Men ovanstående med art. nr 827782 skall nog vara exakt vad du letar efter.
  12. 1 poäng
    Georg_Ohm - Här är vår vagn, rätt lik andra koncept som redan presenterats i tråden. Denna funkar bra även på ojämnt underlag, men kan exvis lägga en kragpall under den. Hängde senast häromveckan på ett dph drev hos en kompis vars båt står på grovt grus. jag bor i göteborg, PM gärna om du vill låna den och prova.
  13. 1 poäng
    Tittade på ritningen till rodergenomförningen (finns på digitala museet) det verkar vara en normal genomföring med mutter på insidan, montera av roder och dela på genomföringen rengör och nytt tätningsmedel under fläns och mutter lär åtgärda dina problem. Att som man gjort på din båt kletat på "smack" utanpå en läcka är bara i bästa fall konstgjord andning. 😉
  14. 1 poäng
    Ja, kanske hade haft större nytta av en svetskurs än en i att bygga och spela svensk säckpipa.
  15. 1 poäng
    Hahaha🙄 nä går snabbt över men ibland blir det bara för mycket, å andra sidan är ju hinder till för att kliva över. Men detta är ett ganska stort projekt och tar en otrolig tid timmarna försvinner snabbt. Och nu är denna del över iaf, hoppas nu bara att allt är tätt, gjort allt enl vps instruktioner, men de är ju en hel del oringar gäller att inte glömma någon. Tack för stödet man får här när läppen hänger ner någon dag.😎
  16. 1 poäng
    Såja, bra att du är tillbaka på banan igen. Tänkte väl inte annat iofs, du verkar inte vara typen som hänger läpp mer än kortare stunder.
  17. 0 poäng
    Jag skulle byta propelleraxel och hittade tydligen roten till allt ont (backslagsbyte, oljud och vibrationer). Båten har tydligen varit med om en grundstötning, och denna del är för sned för att rädda. Så nu söker jag ett sånt här axellager/fläns till min Nimbus 26: Förslag mottages med tacksmhet! Det här verkar vara en Nimbuspryl, jag har inte hittat standardgrejer med dessa mått. Ytterdiametern på själva gummilagret är 1-7/8 tum. Finns det någon Nimbuskyrkogård (båtskrot) i Sverige, eller kan man få tag på en ny del?
  18. 0 poäng
    8 dagar in på resan har han tagit sig 260 nm. Inte går det fort, men förhoppningsvis tryggt. Medelhastighet 1.35 knop, gäller sedan start antar jag. Han lämnar korta rapporter på sin webb via sin Inreach. /N.N
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...