Jump to content
Tuesday 18 May 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/07/2018 in all areas

  1. 2 points
    Det finns olika sätt för båtägare att ta sig vatten över huvudet... Just nu känns det inte som riktigt rätt läge att äga en ubåt privat. "Hej, vill du hänga med ut i min ubåt." känns som en rätt dålig raggningsreplik. Mackey
  2. 2 points
    Ok ja 42-43 är nog de bästa motorerna som någonsin tillverkats, 44 å 300 är ju lika men då har du all elektronik som jag avskyr, de mesta ska gå fixa med fordskruv och skiftnyckel 😃
  3. 2 points
    Om en maskin fallerar tar du dig i hamn med den andra, men underhållet blir dubbelt så dyrt, dubbel mängd olja, dubbla filter, dubbla impellrar, dubbla bälgar etc. Om jag får råda blir det inga V6 eller V8:or, utan gråa eller helst gröna sexcylindriga raka dieslar. Sedan tycker jag också att det är bättre med rak axel än med drev, men den åsikten efterfrågade du inte. Sedan kan jag ju tycka att det många andra kvaliteter på en båt man värdesätter mer än enkel eller dubblemontage av motorer. Exempelvis hur båten är att vistas på och röra sig ombord på, för att nämna några. Hur den uppför sig i sjön är en annan aspekt.
  4. 1 point
    Förra vintern så renoverade jag min gamla Selco 18 cabin och ett par dagar innan sjösättning så brann tyvärr den båten upp, efter chocken lagt sig så börjades det leta efter ett nytt projekt. Hittade fan inget roligt på nätet och tänkte att då va den här båtsommaren förstörd, men sen hittade jag denna här Nautico 740 med en AQD40 Diesel motor och 280 drev som verkade som ett bra projekt, Diesel och slippa kapell va ett stort plus, jag har dessutom hållt på mycket med dessa motorerna dock i lastbilar.. Jag åkte upp till och kollade på båteb och fick den till ett bra pris så det va bara att koppla på den och börja rulla 12 mil hem igen. Väl hemma så kom kompisen förbi och ett par timmar lades i båten för att snacka skit och inspektera båten. Vi gick igenom alla dokument och hade det trevligt. Barnen verkade tycka köpet va OK med 😃 Kompisen trampa i sönder trappan det första han gjorde så den fick han ta och piffa till 😋 Jag såg dock att bälgen som bara skulle vara ett halvår gammal va trasig så drevet demonterades för inspektion, där va lite sötvatten i bäkg och drev men allting ser fint ut och inga missljud så det blir att skölja drevet ett par gånger sen får man hopps det funkar. Håller på med drevet för fullt just nu så kommer en uppdatering ikväll
  5. 1 point
    .... beger jag mig de 80 milen söderut för att åter ta klivet in i de båtägandes skara. "Hemseglingen'" går i 45 knop längs de väl utstakade farlederna E22/E4 mot norr. (De saknar dock helt fyrbelysning, vilket förfall!) Båten? En tämligen fulfin Litorina. En båt jag sneglat på i många år men som varit ganska högt prissatt. Nu när marknaden gjort sitt slog jag till. Trailerbar, rymlig och förhållandevis snabb (lys 1.03). Spännande tider! Kpt Nils Nobbing
  6. 1 point
    För ca 15 år sedan var jag på Emmaus loppmarknad och hittade en lyft som används för att lyfta på gamlingar på muggen, och tänkte att den där skulle man kunna bygga en bra drevlyft av. Den är ganska lätt, och veven för höjdjustering sitter nära. När man transporterar drev på varvet kör man den som en pirra. När jag åker ut på jobb hänger jag den på cykelhållaren på dragkroken. Jag har provat en köpt drevlyft, men jag gillade den inte. På vårt varv står båtarna så tätt att den inte får plats, och spaken sitter för långt bort när man ska pass in hålen för tapparna.
  7. 1 point
    Satsa du på en med singelmaskin, den dagen något går sönder och det kostar 100` så vet du att bredvid sitter en till som snart kostar lika. Finns för och nackdelar med allt precis allt, men i Sverige är sommaren fem veckor och saker och ting får inte kosta skjortan. Singelmontage är i en ekonomisk synvinkel vad gäller underhåll tveklöst att föredra. Och bensin verses diesel går på ett ut i regel, men dieseln kommer gå längre och med mindre krångel, då det inte finns moderna europeiska bensin motorer att tillgå längre. Blir det sedan om några år andra bränslen så är dieselmotorn vinnare även där. Dyrare i inköp ja lättare att sälja den dagen kommer ja. Om du satsar på en vp motor eller fpt , huyndai kvittar men se till så det står vp på drevet. Lycka till med ditt båtköp återkoppla gärna sedan då affären är ett faktum. 😃 // Peter. Fotnot vp = volvo penta Fpt = Fiat power train inkluderar Cummins.
  8. 1 point
    Hur mycket arbete det blir är ju helt beroende av hur friskt/ruttet träet är. Om du hittar lite ruttet trä så kan du ju räkna medatt det är minst 10ggr så mycket ruttet som du hittar vid en snabb inspektion. Ska man börja laga skrovet så går det snabbt åt hundratals timmar. 4000 timmar... nää det är ju mer än två års heltidsarbete... på en så liten båt. Inte rimligt men knacka överallt och lyssna noga. Är den dålig så kan man ju köpa den för maskineriet och flytta detta till en bra båt med dålig maskin. Det finns många sådana.
  9. 1 point
    Kolla med dessa Herrar...https://www.rodahl.se/ De är ju visserligen på sätt och vis part i målet men jag har vid dom tillfällen jag varit i kontakt med dom upplevt som både ärliga och pålästa.... Fair Winds Stefan
  10. 1 point
    Klämma W används mest på dieselmaskiner, på en bensinare är det enklare att ta signalen från fördelaren.
  11. 1 point
    Låter helt klart vettigt det du säger..
  12. 1 point
    Det SKA finnas en batterifrånskiljare för varje batterigrupp. Ersätt inte med flerväljare. Förr eller sear hamnar den i fel läge. Behöver hjälpstarta så använd hjälpstartkabel. Flytta startbrytaren till plusledaren, det är mer logiskt.
  13. 1 point
    Kan bara säga stackars dig usch i början av säsongen, låter inte bra det.
  14. 1 point
    Det är väl en av dieselns fördelar tänker jag mig? Bensinaren har en annan förbrukningskurva och vinner inte lika mycket på låg fart som en motsvarande diesel? Jag vet ialla fall att vår båt med en KAD44 är ganska ´snål i marschfart och häpnandsväckande snål i 6-7 knop (dvs strax innan kompressorn slår till). Båten väger ändå 3.5 ton med diesel och lite packning.
  15. 1 point
    Ja, eller också båtar byggda i ett utomeuropeiskt land, på andra sidan Atlanten, och nu börjar vi komma in i minerade farvatten.
  16. 1 point
    Men det beror nog mer på hur vass V-botten båten har, i allmänhet har båtar med vassare botten enkelmontage, emedan båtar med dubbelmontage har en flackare bottenvinkel.
  17. 1 point
    Jag vred ju ur trasan ganska många gånger i en hink, skulle bedöma att det var en 2-3 dl jag sög upp totalt. Dock förmodar jag att det var ganska svag syra eftersom jag inte hade några handskar på mig men ändå har fingeravtrycken kvar. Hade dock lite "russinfingrar" efteråt, vilket brukar vara ett tecken på att man inte ska bada mer. Tror min plan just nu är att inte balta mer med batteriet eftersom det ändå verkar fungera som det ska. Däremot ska jag se till att spänna fast det mer ordentligt så det här inte händer igen.
  18. 1 point
    Båtmodellen ser fin ut och utan att veta något om den så tycker jag att den är värd att bevara. Den som tar hand om båten måste nog vara lite extra intresserad av just bevarandet för att orka få båten i fint skick igen. Magkänslan säger mig att det är minst 2000 timmars arbete att få båten i fint skick och då vet jag att verkligheten och Merphys brukar stöka till mina gissningar så räkna med 4000 timmars arbete. Om du bara är ute efter en båt så leta upp något annat objekt och be din kompis att sälja eller ge bort båten till någon som verkligen brinner för att bevara en träbåt. Om du vill ha en pärla i framtiden och älskar att lägga tid på detta tillsammans med likasinnade vänner och en. ev. familj så tror jag detta är ett bra objekt. Mackey
  19. 1 point
    Har jag otur när jag tänker? Varför ska det behövas en knapp som startar pumpen från duschen, sköter inte nivåbrytaren den funktionen med? Det normala på dylika pumpar brukar vara att de styrs endera från en nivåbrytare eller kan tvångsköras från en egen brytare. Det verkar ju oerhört korkat att ha en automatisk länspump som man måste slå på med en knapp/brytare för att automatiken ska funka.
  20. 1 point
    För att förtydliga så ser jag likheter med tidigare slöhetsfenomen: Det verkar vara värst första gången man är inne på en delsida på ett tag. Sannolikt för att den och dess innehåll/anrop m.m. inte är cachat eller redan genomarbetat av säkerhetsprogrammen. Återvänder jag t ex till en delsida eller tråd jag nyss var i upplever jag inte "omladdningsfenomenet" på samma sätt andra och tredje gången. Om det kan vara en ledtråd.
  21. 1 point
    Jag har inte upplevt några större problem på sistone. Använder Google Chrome på PC eller Samsung Android tablet för surfning på MG.
  22. 1 point
    Jag har ett annat problem, men säkerligen också beroende på alla externa reklam- och statistikanrop som sidan har: På jobbet så laddas ofta bara rubriken och loggan av forumet, sedan anses sidan färdigladdad. Efter 2-3 omladdningar (ladda om-i webbläsaren eller tryck på F5 t ex) får jag hela forumsidan. Blev mycket värre från härom veckan tror jag. Efter att ha fått göra det en gång av tio behöver jag nu "refresha" minst en, ibland tre ggr på varje ny delsida jag går in. I mitt fall vet jag att det är vår brandvägg och webbskydd som bryter in och stoppar vidare laddning av sidan (dock utan felmeddelande). Händer ibland på ett fåtal andra sidor utöver MG också. Enligt vår IT-avdelning beror det på hur sidan är uppbyggd och hur de externa anropen (främst reklam) görs. De rekommenderade mig att undvika sådana sidor....😕 Edit: Plattor nämndes. På mina halvgamla Androidplattor upplever jag ingen direkt seghet, inte heller "halva sidor" hemma på PC. De har dock andra säkerhetsprogram än på jobbet. Men att saker som säkerhetsprogrammen på jobbdatorn inte gillar som nämnts ovan känns inte riktigt bra. Även om det kanske bara är p.g.a. långa svarstider som den bryter - vad vet jag ? Vår IT-avdelning trodde dock att det var mer innehållet än timing.
  23. 1 point
    De jag har öppnat har haft en metallrulle som har påverkat en mikrobrytare via ett metallbleck. Jag har två ggr varit med om att microbrytaren fastnat i slutet läge trots att övrig mekanik har fungerat och det har varit helt torrt inne i flottören.
  24. 1 point
    Jag kan bara hålla med. MG har nog alltid varit segt jämfört med mera reklamfria sidor, men nu är det srgt tom. på datorn. Det är faktiskt rätt tröstlöst att använda MG så hoppas det blir bätte snart. Msckey
  25. 1 point
    Tack för tipset, uppskattas. Men jag har ju bytt allt på varv så det bör åtgärdas genom dem.
  26. 1 point
    Ny månad nya resultat. Eller egentligen inte, samma vikt som förra månaden. Bara en månad kvar av testtiden nu.
  27. 1 point
    Det finns en hysterisk skräck för att alla bottenkranar o genomföringar som har några år på nacken ska trilla i bitar så fort man rör vid dem. Denna uppfattning delges utan att fundera över vilket material kranen/genomföringen är tillverkad av. Allt som har en gulbrunaktig färg är inte mässing. Framförallt så är äldre kranar (som ofta sitter i äldre båtar) ofta tillverkade av brons som är ett evighetsmaterial. Det är nog ett stort antal bronskranar/genomföringar som bytts ut till sämre mässingskranar p.g.a. denna materialokunskap. På nya båtar så är det däremot ovanligare att det sitter bronskranar eftersom de är dyrare. Där är det oftast mässing (kan vara av olika kvalitet men det är svårt att i efterhand avgöra mässingskvalitet) eller rostfritt. Mässingskranar av dålig kvalitet kan se ut som på bilden ovan. När båttidningar testat olika mässingskranar så har de oftast varit av avzinkningshärdig kvalitet även om materialkvaliteten sällan redovisas och då blir de inte så dåliga som på bilden ovan. Bronskranar blir aldrig så dåliga.
  28. 1 point
    skulle vilja säga till 99% att det kommer ifrån sjövatten pumparna, de är något de sämsta som finns på VP motorerna! se till att byt snabbt gör så att allt möjligt börjar rosta om du håller till på västkusten!
  29. 1 point
    Nja. Nästan rätt. Man brukar räkna med panelens uteffekt som ligger en del över de 12 V som du räknar med. Därför räcker en regulator på 8 A. Men jag håller helt med om att, om man funderar på fler paneler, det är bra att köpa större än nuvarande behov.
  30. 1 point
    Hej alla! Tack för era svar. Jag såg efter provkörning att mängden blir korrekt vid varm motor. Så allt är lugnt.
  31. 1 point
    Tänk om Sotenäskommun hade infört såna regler. Drar du upp svall när du kör i tre knop, så har du fel båt. Jag har min båt på den yttersta platsen i min hamn, som också ligger i en vik. Det finns i princip 6 st bryggor på insidan min plats och alla båtar som skall ut eller in i hamnen måste passera. Ur väder och vindsynpunkt och när det gäller passerande motorbåtar - som ju är flertalet - är det den sämsta platsen i hamnen. Ser man till tillgänglibheten är det den bästa.Jag har alltid kunnat segla in och ut från platsen oavsit vind och vindriktning. Väder och vind har aldrig berett några problem. Båten har legat på platsen under 5 eller 6 orkaner, ett antal stormar och otaliga kulingar. Problemet är när plastekor eller styrpullpetsbåtar åker förbi. Man ligger på ett trångt ställe och försöker få en mutter på gängor på en skruv som man egentligen inte kommer åt. Så kommer det en sketen plasteka och kör förbi. Min 4,5 ton tunga båt kastas åt sidan som en vante och man tappar muttren, som naturligtvis hamnar på ett ställe där man inte får tag på den. Det varnaturligtvis den sista muttern man hade och man får ta bilen och åka i det närmaste en halvmil till Norden på Smögen för attköpa ett antal muttrar och brickor. Det är alltid trevligt att komma till Smögen och speciellt Nordens skeppshandel och prata lite med personalen där en del andra kunder som man naturligtvis känner. När man efter en halvtimme är tillbaka ibåten och med sin väl yilltagna kroppshydda (både på längden och bredden) krupit in i ett utrymme jag egentligen inte borde komma in i, sträckt upp handen dit jag egentligen inte når och prcis skall få muttern på gängor, då kommer det en sån där sketen plasteka och river upp ett svall, så min 4,5 ton tunga båt kastas mot Y-bommen på insidan som en vante. Jag tappar naturligtvis mutter, som hamnar på ett ställe där jag inte kan få tag på den. Nu hade jag ju - vis av skadan - köpt 10 muttraroch lika många brickor, som jag dessutom har med mig in i utrymmet, dit jag har svårt att både ta mig in i och ut ur: Har jag nu rktigt tur, så går det inte förbi nån sketen plasteka på de närmaste fem minutrarna, så jag hinner få dit muttern. Det ligger några få 4-, 5-, 6- ton tunga segelbåtar i min hamn. När de går ut och in i hamnen påverkar de inte min båt med nått svall över huvud taget. Nu finns det ju förståss inte nån FinGal i hamnen. 😎
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy