Jump to content
Wednesday 12 May 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/04/2018 in all areas

  1. 2 points
    Både Yanmar och Penta har drev eller rak axel... snarare så att det är typen av båt och konstruktion som avgör vilken lösning du trillar på.... En rak axel har en axeltätning.. Denna kan ibland behöva lite fett eller andra åtgärder beroende på typ av tätning... Alla har dock ett backslag... detta behöver ibland få oljan bytt.. men i min värld så är en rak axel en enkel och bra konstruktion.. Drev kräver enligt mig lite mer underhåll... Dock så är ju ett S-drev inte fullt så underhållskrävande som ett styrande drev som du hittar på en motorbåt... Fair Winds S
  2. 2 points
    Ja efter undersökande så fick vi ur kolven var precis så vi fick ur tappen i skölden. Och konan sluter inte tätt i botten på kolven, har beställt en ny från vp idag, ska försöka reklamera den andra få se hur det går. Nytt försök med kolv och trimpump i morgon, sedan motor i ons nästa vecka.
  3. 1 point
    Förr använda jag Kronans vapenfett till sådant. Idag är det Biltemas Marinfett som gäller.
  4. 1 point
    Förmodligen gick det lätt förra året för att lagret var slitet. När jag monterar sådana här lager brukar jag rikta upp axeln så att den ligger mitt i röret i framkant, och sedan gjuta en "Sula" för flänsen med spackel, så att den inte spänner när man drar fast den med skruvarna. Om det är så där snett, utan att skruvarna är dragna måste gängan vara sned, eller röret krokigt.
  5. 1 point
    Tror denna kommentar är applicerar även i ditt fall raul. 😁 Skönt att det löste sig...
  6. 1 point
    Hur är skicket på motorn i övrigt? kompressionen? Får den tillräckligt med bränsle? får den tillräckligt med syre? är tändningsställningen och ventilspelet korrekta? Kan vajern till gasreglaget manövrera förgasarnas spjällarmar (trottelarmar) fullt ut? Om det hade varit senare på säsongen hade man också kunnat misstänka en massa påväxt på botten och propellern.
  7. 1 point
    Då tycker jag det låter som att bestyckningen av den nya förgasaren inte är optimal. Det är inte självklart att bestycka en Weber av denna typ helt rätt (vet sedan bygget av en "egen" motor till en entusiastbil) och bara för att motorn går är det inte säkert den går optimalt. Det är bl.a. olika munstyckesuppsättningar som dominerar beroende på vilken belastning/område motorn jobbar i. Alternativt är det något som inte är helt kurant med Webern. Var den ny eller begagnad, och är den anpassad/bestyckad efter denna motorn ?
  8. 1 point
    Nu fattas bara motor samt 1 st trimkolv återkommer med detta.
  9. 1 point
    Detta är gamla elskivan varje hål motsvarar en kabel, nästa bild är hur det blev med nya omdragningen.
  10. 1 point
  11. 1 point
    Ja nu går årets arbeten mot sitt slut, motorrummet är isolerat elen omdragen och fixad genomföringar bytta, all slang som är slang bränsleförande som vattenförande är utbytt. Lägger upp ett litet collage för de som är intresserade. Isoleringen stoppades ner i u rör i plast upptill såväl som nertill för att slippa se skummet samt för att skydda den från slitage. U profilen borrades i sidan och skruvades sedan fast på motsatt sida. Rostfri plåt valsades till stoser för tilluften till motorn, nya luftslangar monterades med.
  12. 1 point
    Efter lite googlande är jag rätt säker på att det är som jag trodde, att Konsumentköplagen gäller vid båtköp via mäklare. Det är ju bra för köparen och rimligt med tanke på att mäklaren är en yrkesman som bör kunna sin sak. För mäklaren är det en risk som mäklaren passar på att föra över till den svagare parten, säljaren, som dessutom får betala till mäklaren för uppdraget. Precis så är det vilket framgår av ett "förmedlingskontrakt" Sweboat har utformat. Förmedlinguppdrag Mackey
  13. 1 point
    Tidigt i diskussionen ratades kapell pga nackdelarna med att sova under dem. Mmm jo, så är det väl, att sova i en hytt eller ruff jämfört med under kapell är ju lite som att välja mellan tält eller stuga. Men, det ska också nämnas att kapell "på rätt ställe" ger en båt väldigt trevliga egenskaper. Min båt är betydligt billigare (winga 25). Men den har en kapellösning som förekommer även på större och dyrare båtar. Man sover inne, med värme om man vill. Man kör "halvute", under sk doghouse med riktiga rutor och typ targatak. "Umgängesytan", sittbrunnen, är under kapell direkt bakom styrplatsen. Det ger en bra flexibilitet. En varm sommardag kabbar man ner hela kapellet, öppnar "targataket" och åker öppen båt, otroligt mycket skönare känsla att stryka omkring runt öarna så, än i en stängd hytt. En halvrisig dag har man hela kapelltaket uppfällt, men rullar upp valfritt antal rutor, ibland bara en för att sticka ut fiskespöt. Stäng helt och på med värmen vid kyla. En regnig dag i hamn är det ju även skönt att har dörrarna öppna både i för och akterruff, men kapellet uppe som regnskydd däremellan. Så avstå inte alla båtar med kapell, rätt utformade ger de dig flera båtar i en. Men ett risigt kapell ger en risig båt, nytt kostar ca 15-25000kr, tänkvärt när du väljer båt. Att du nämnde bayliner skvallrar om att du kikar på en snabbare båt. Men ta en funderare på deplacerande båt också! Jag är förespråkare av dessa av flera orsaker. (deplacerande är att de ej kan plana/halvplana, istället är båtlängden i meter = toppfarten i knop ungefär, alltså 9m båt går ca 8-9knop eller 15km/h ish.) Detta sker då till en bråkdel av bränsleförbrukningen jämfört med en halvplanande båt som ju lägger enorm energi på att skapa svall! Deplacerande skrov är i regel sjödugligare/säkrare och rör sig lugnt i sjön istället för att stampa. I kanaler slingrar de ej, i hamn är de inte så sidvinskänsliga, vid bottenkontakt är de i regel inte så sköra (rättare sagt går de inte så fort att skadorna blir speciellt stora, med undantag för vissa segelbåtar med fenköl/svärd). Ja, allt sammantaget är de bättre på allt, priset man betalar är farten. Men har du bråttom? Spelar det nån roll hur långt du kommer eller är det tiden till sjöss en ledig dag som räknas? Det är mysigt att puffa runt i 6knop med en lågvarvig dieselmotor som tyst å fint dunkar på i bakgrunden. Att serva, tanka å byta en 20-50hk motor är nåt helt annat än att serva, tanka eller byta 1 eller 2 x 200-500hk också! Att plana kräver hästkrafter i massor. Miljösamvetet är ett kapitel för sig. Mellanting är tyvärr omöjliga än så länge (läs mer om deplacerande vs planande skrov så förstår du). Även inköpspriset brukar skilja stort. En styrpuppa kostar ju nästan som ett mindre skepp!
  14. 1 point
    Välkommen till forumet! Objektet i din bild är utan minsta tvekan ett släpkol, borste. På engelska "brush" enligt denna wikilänk. (Sådana sitter - vad gäller fritidsbåtar - inuti varje start- pump-motor etc, men också nästan alltid inuti generatorer.) Strunt samma ursprunget i ditt fall, det är omöjligt att sådana ramlar ut av sig självt och hamnar löst drällade nånstans! Så nån stressad mekaniker måste tappat den trasiga borsten i din bild, du kan lugnt slänga bort den! Och kanske surt muttra nåt om "dessa jäkla slarvpellar till mekaniker".
  15. 1 point
    En båt som kvalar in i storlek och djup är Bavaria 30 med grund köl. 9,45 lång, 3,29 bred, 1,40 djup, vikt 4,5 ton samt har akterkabin med ingång från salongen. Byggår 2005-2007. Trevlig båt med bra utrymmen för sin storlek, dock har jag ingen erfarenhet av versionen med grund köl och dess seglingsegenskaper. Men Bavaria bygger ju cruisingbåter och inte kappseglingsbåtar :-)
  16. 1 point
    El-uttagen på 230 (AC) kopplas oftast till el-centralen där även batteriladdaren sitter på ett sånt uttag. Visst finns det invertrar som klarar att driva VVB men det blir många A i kablarna och är inte så jättevanligt. Det börjar komma invertrar som är större nu och kanske blir det vanligare i framtiden? För att jämföra strömmen i kablarna kan man göra ett litet exempel. Säg att man har en VVB som drar 800 W. 800 W på 230 V = 3,5 A 800 W på 12 V = 67 A Det är stor skillnad.
  17. 0 points
    Varför går det inte ladda upp bilder, förminskar och förminskar till slut ser man dem inte ens, och de går fortfarande inte.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy