Jump to content
Wednesday 12 May 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/03/2018 in all areas

  1. 3 points
    Tidigt i diskussionen ratades kapell pga nackdelarna med att sova under dem. Mmm jo, så är det väl, att sova i en hytt eller ruff jämfört med under kapell är ju lite som att välja mellan tält eller stuga. Men, det ska också nämnas att kapell "på rätt ställe" ger en båt väldigt trevliga egenskaper. Min båt är betydligt billigare (winga 25). Men den har en kapellösning som förekommer även på större och dyrare båtar. Man sover inne, med värme om man vill. Man kör "halvute", under sk doghouse med riktiga rutor och typ targatak. "Umgängesytan", sittbrunnen, är under kapell direkt bakom styrplatsen. Det ger en bra flexibilitet. En varm sommardag kabbar man ner hela kapellet, öppnar "targataket" och åker öppen båt, otroligt mycket skönare känsla att stryka omkring runt öarna så, än i en stängd hytt. En halvrisig dag har man hela kapelltaket uppfällt, men rullar upp valfritt antal rutor, ibland bara en för att sticka ut fiskespöt. Stäng helt och på med värmen vid kyla. En regnig dag i hamn är det ju även skönt att har dörrarna öppna både i för och akterruff, men kapellet uppe som regnskydd däremellan. Så avstå inte alla båtar med kapell, rätt utformade ger de dig flera båtar i en. Men ett risigt kapell ger en risig båt, nytt kostar ca 15-25000kr, tänkvärt när du väljer båt. Att du nämnde bayliner skvallrar om att du kikar på en snabbare båt. Men ta en funderare på deplacerande båt också! Jag är förespråkare av dessa av flera orsaker. (deplacerande är att de ej kan plana/halvplana, istället är båtlängden i meter = toppfarten i knop ungefär, alltså 9m båt går ca 8-9knop eller 15km/h ish.) Detta sker då till en bråkdel av bränsleförbrukningen jämfört med en halvplanande båt som ju lägger enorm energi på att skapa svall! Deplacerande skrov är i regel sjödugligare/säkrare och rör sig lugnt i sjön istället för att stampa. I kanaler slingrar de ej, i hamn är de inte så sidvinskänsliga, vid bottenkontakt är de i regel inte så sköra (rättare sagt går de inte så fort att skadorna blir speciellt stora, med undantag för vissa segelbåtar med fenköl/svärd). Ja, allt sammantaget är de bättre på allt, priset man betalar är farten. Men har du bråttom? Spelar det nån roll hur långt du kommer eller är det tiden till sjöss en ledig dag som räknas? Det är mysigt att puffa runt i 6knop med en lågvarvig dieselmotor som tyst å fint dunkar på i bakgrunden. Att serva, tanka å byta en 20-50hk motor är nåt helt annat än att serva, tanka eller byta 1 eller 2 x 200-500hk också! Att plana kräver hästkrafter i massor. Miljösamvetet är ett kapitel för sig. Mellanting är tyvärr omöjliga än så länge (läs mer om deplacerande vs planande skrov så förstår du). Även inköpspriset brukar skilja stort. En styrpuppa kostar ju nästan som ett mindre skepp!
  2. 2 points
    Ny månad nya resultat. Eller egentligen inte, samma vikt som förra månaden. Bara en månad kvar av testtiden nu.
  3. 2 points
    Trasiga batterier kan naturligtvis ge oönskade överraskningar liksom när man blandar 6, 12 och 24 V. Gamla folkabubblan var man ju tvungen att starta med kablar och 12 V eftersom utbudet på 6 V system var begränsat. Jag förtydligar: Strömrusning mellan hela laddade och hela oladdade batterier av liknande typ och med samma antal celler (samma tänkta spänning) är för mig en skröna till dess jag ser någon som visar att det kan ske med hela batterier. Mackey
  4. 1 point
    jag beställde en via ebay nu från england. Den kostade 180kr ink frakt och ska ha en noggranhet på 5 meter vilket känns ok. Drivs på 12V och har nått backup batteri. Spårning görs via google maps stog de via en länk. Återkommer med hur den är om nån är intresserad.
  5. 1 point
    Efter lite googlande är jag rätt säker på att det är som jag trodde, att Konsumentköplagen gäller vid båtköp via mäklare. Det är ju bra för köparen och rimligt med tanke på att mäklaren är en yrkesman som bör kunna sin sak. För mäklaren är det en risk som mäklaren passar på att föra över till den svagare parten, säljaren, som dessutom får betala till mäklaren för uppdraget. Precis så är det vilket framgår av ett "förmedlingskontrakt" Sweboat har utformat. Förmedlinguppdrag Mackey
  6. 1 point
    Jag har en Buster M för detta ändamål och är mycket nöjd. Underhållsbehovet är nära noll... Vill man ha lite mer ombonat är Yamarin Cross en mycket bra variant som du redan är inne på.
  7. 1 point
    Jag har brytare på både start och förbrukningsbatteri. Varav den på startbatteriet alltså även bryter batteriminus. Startbatteriet har (förhoppningsvis) endast elektrisk kontakt med maskinens elsystem/originalkabelhärva. Det vill säga startmotor/generator/mätare. Förbrukningsbatteriet servar allt annat. Detta är inte någonstans anslutet till jord (maskin) eller startbatteriets minus. Vitsen är att elliminera risken för potentialskillnader mellan batteriminus och jord. Vilket skulle främja galvanisk korrosion. Jag kan vara helt ute och cykla på djupt vatten. Men när jag nu ändå byggde nytt elsystem var det ju inget extra jobb att försöka. Båten ligger i bräckvatten uppåt 9 månader om året, har aluminiumdrev och rostfri propeller. Med det gamla, illa separerade elsystemet, var aluminiumanoderna sopslut efter en säsong. Hoppas det blev begripligt.
  8. 1 point
    Ja även andrahandsvärdet, så man kan säga att man ligger ute med mer pengar, som man får igen då man säljer, propotionerligt.
  9. 1 point
    Strängt taget innehåller ju dieselbränslet mer energi per liter än vad bensinen gör. Jag kör exempelvis min lilla dieselbil med en 1600 turbomotor på 0,3-0,4 liter per mil i motorvägsfart, och då kör jag ändå inte så himla ekonomiskt. Nej, som jag skrev om ömma tår, så skall man nog inte ge sig in i diskussioner här om bensin kontra diesel, eller om US-båtar, det är känsligt. Men vi har tyckandefrihet i vårt land, och den utnyttjar jag, och får då räkna med att få mothåll. Alltså köp vad du vill, men köp en nordisk eller i alla fall en europeisk båt med en dieselmotor i!
  10. 1 point
    Blir lite osäker på hur du menar. Om den kontraktuella motparten är säljaren kan det ju aldrig bli KKL eftersom mäklaren som du skriver bara hjälper till. Däremot gäller KKL mellan mäklaren och säljaren men då enbart försäljningsuppdraget som sådant. Jämför husköp. Min uppfattning är att i praktiken gäller bara köplagen (inte konsumentköplagen) eftersom köpet sker mellan säljare och köpare. Mäklaren förmedlar som sagt endast och tar provision (av det säljaren får), men inte sällan vill de väl gärna få det att se ut som att det är mäklarfirman som är mer juridiskt inblandade än vad de är, kanske för att skapa någon extra inbillad trygghet hos köparen. "..jag sålde båten till en båtköpare , via en mäklare.." I det här fallet verkar det i mina ögon vara ganska tydligt att det just "bara" är ett förmedlingsuppdrag. Då har (normalt) mäklaren inga skyldigheter mot köparen efteråt, utan det är helt mot kontraktsmotparten - säljaren.
  11. 1 point
  12. 1 point
    Min käre Ruskprick Det där att gummibåtar inte kantrar har du fått om bakfoten. Jag är ju en man med fasta principer. Har jag en gång bestämt mig för en sak så står jag orubbligt fast vid det. Vi var en gång på Måseskär och när vi gick därifrån var vi helt överens hustrun och jag. Till Måseskär skulle v aldrig någonsin, under några som helst omständigheter gå nån mer gång. För några somrar sen var vi på väg förutsättningslöst söderut. Strax söder om Gullholmen säger frugan plötsligt; "Vi kanske skulle gå till Måseskär!?" Med den orubbligt fasta beslutsamheten som jag har svara jag naturligtvis; "Jaa - det kan vi väl göra" Det blåste en nordostlig vind - lite väl mycket. Det finns ju ett slälle i Nordost där man skulle kunna landförtöja, men vi valde att svajankra utanför i stället. I sjögången var det ett elände att komma ner i gummibåten. Att komma in i den lilla lugna hamnen var underbart. La till med aktern på gummibåten så frugan kunde komma iland. Vände sen båten och bad frugan hålla i förtöjnings/släplinan - och det gjorde hon. Nu är det en väldig skillnad på att hålla i en förtöjningslina och hålla in en båt mot berget. När jag reser mig upp åker ju båten ut, eftersom frugan höll i linan, men inte höll in båten mot stranden.Jag tappar balansen och sätter mig ner. hamnar i akterkant på babords ponton. Du min käre Ruskprick kan inte ana hur snabbt en gummibåt kan slå runt - men det vet jag. Dessutom undra jag om man släpper ut orenat avlopp i hamnen eller om botten är totalt rutten. Du kan väl nästan förstå hur snabbt jag kom upp på land.
  13. 1 point
    Jag tror inte att ett gammalt batteri kan ha en vilospänning på 12,7 volt om en cell är kortsluten. Däremot är batteriet kass om det inte kan driva en liten kompressor, men då beror det på, tror jag, att batteriet inte har någon nämnvärd kapacitet kvar. Kapaciteten i ett batteri kan mätas med en enkel och billig (ca 300:-) mätare som belastar batteriet med 100 ampere under 10 sekunder. Efter testet ser man slutspänningen och ställer den mot batteriets storlek och kan då bedöma batteriet kvarvarande kapacitet. Detta är ingenting man gör regelbundet då det är lite knöligt om man har många batterier som måste koppla isär osv. Men är bra att göra om man tycker att batteribanken tappat kapacitet. Löpande under säsongen följer jag mina batteribanker genom att kolla att spänningen aldrig får sjunka under 12 volt vid "normal" belastning. Denna enkla regler har gjort att mina enkla batterier brukar räcka i 6-7 år innan de behöver bytas. Kapacitetsproven gör jag normalt bara innan sjösättningen och efter upptagningen.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy