Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-02 på alla områden

  1. 1 poäng
    Du kan lösa det med ett hjälprelä. Koppla reläet du har nu endast på motorsidan och med jorden dit. Sedan sätter du ett tvåpoligt/dubbelt relä (typ extraljusrelä, alt. två singelrelä)) med reläspolen kopplad till utgången till andra batteribanken och motorjord så det också drar när laddkontrollreläet drar. Det extra reläets båda separerade sektioner kan du sedan använda för att koppla ihop och isär både plus och minus.
  2. 1 poäng
    Håller med Kossor här. Jag har sett och varit ombord i några olika US-båtar, och ... nej, jag säger intet mer, de det finns fler ömma tår att trampa på.
  3. 1 poäng
    Nog har jag varit med om strömrusning alltid. Ett 12V system med 4 paralellkopplade BT batterier. Ett av dem fick innre kortslutning. Innan problemet uppdagades hade det felaktiga batteriet slängt ut en stor del av syran...
  4. 1 poäng
    Kolla bara om regulatorn reglerar på plus eller minus. Det senare är det vanligaste.
  5. 1 poäng
    Du kan ju skruva loss och ta med allt till en mekanisk verkstad och be dem om förslag.
  6. 1 poäng
    Ok ja men de e inte många nordiska som fyller ut hålrummen mellan skrov och insats med skum heller för att spara in på material. Och inskummade bränsle tankar blåsta i plast är heller inte vanligt i norden, pollare som är som en flagglinehållare, pulpit som är helsvetsad så man måste backa in kärran mm mm. Som jag skrev i början av tråden kvalitet kostar pengar finns en anledning nordiska båtar är lite dyrare än us import, därmed inte sagt att det finns kvalitet overside med. Men v6 or v8 or mercruiser drev nä, jag skulle inte råda en kompis köpa det. Och jag tycker som jag tycker 🙄
  7. 1 poäng
    Har följt dig ända sedan du köpte båten. Har inte kommenterat några inlägg tidigare men vart bara tvungen. Fy fan vilket jobb du lägger ner. Vet att du skrivit tidigare att du vill ha allt i perfekt skick osv. I mina ögon kommer denna båt att vara värd miljoner! Om du en dag får för dig att sälja den (som du har testat en gång), räknar du med vinst? Eller blir det sista och enda båten? Skulle vara kul och veta totalkostnaden som du säkert bokför. Inköp av båt med renovering mm. Återigen, MYCKET imponerande jobb, kämpar med dig mentalt om det är någon tröst.
  8. 1 poäng
    Jag är lite smådryg och citerar mitt eget inlägg eftersom Aquan26HT har liknande funderingar. Bojar är ännu inte så vanliga här uppe i norra Sverige, men börjar finnas bland annat vid kommunbryggor. Har noterat att boj blir vanligare desto längre söderut man kommer. När vi ligger vid boj brukar vi göra fast linan på samma sida som ankarspelet och då är det inga problem. Då vi lämnar båten fäller vi in gummibåten och i det läget är det gott om utrymme på den sida linan sitter. Ibland brukar vi låta gummibåten sitta kvar i fästena på badbryggan och lägga ned den på vattnet om vi vill ha bättre sikt när vi t.ex. käkar eller bogserar någon. Det skulle väl kunna gå att lämna gummibåten på det sättet i hemmahamnen, men då finns det väl risk för att den blir skitig eller får någon beväxning om du har båten söderut. I Bottenviken har vi ju inte dessa problem med havstulpaner och annat. Ett större problem är nog att grabben din säkert även vill ha en motor på gummibåten. Det är inte det lättaste att få med en sådan på Aquadoren... En elmotor kan man väl förvara i stickkojen och jag har för mig att det finns något inlägg långt tillbaka i tråden med någon som förvarat en vanlig båtmotor liggande på badbryggan. Jag försöker bifoga en rätt dålig bild som i alla fall visar hur gummibåten sitter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...