Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-30 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag har 2st KAD 44 i min båt. Ena när kompressorn kopplade in så lät det satan i maskinrummet. Trodde kompressorn skurit. Visade sig var 2 saker som jag till nästan 100% tror gäller i ditt fall också. Remspännarhjulet till innersta remmen hade lagret nästan skurit samt inre remmen helt slut. Nytt spännhjul och ny rem och allt funkar perfekt. Grejen är att när kompressorn går in så blir det trögt för innersta remmen att driva generator och kompressorhjulet och då slirar denna inre rem med följd att ljudet blir öronbedövande. Att lossa remspännare och remskiva är otroligt enkelt. Jag har tummen mitt i handen och klarade utan problem. Monterade sedan med helt nya remmar och spännarhjul. Har varit knäpptyst i flera år sedan dess. Jag spände remmspännarhjulen på känsla och har inte haft några problem sedan dess. Att det sedan skall vara massa exakta mätmetoder enligt Penta verkar inte påverka över huvud taget så länge man har viss känsla i handen när man spänner.
  2. 1 poäng
    Uppdatering: Var och kände på en 4hk idag, det visar sig att Yamaha 4,5,6 hk är exakt samma motor och alla väger 27kg. Lite väl om man ska lyfta av och på ofta via en vinglig badbrygga. Har man en dävert där man kan låta den vara på och hissa hela ekipaget spelar det ju ingen roll. Det blev en 2,5hk på 17kg istället, det får räcka...
  3. 1 poäng
    Jag tror att detta är den 900 cc gjutjärnsmotor , där König stod för själva motorn, ej att förväxla med 55 hk på 600 cc. Den fanns som 70 hk och en nedtrimmad version på 55 hk. Du har två förgasare varför jag gissar att detta är 55 hk varianten. Motorn var en sen konstruktion (sent 70-tal) med bl.a. CDI tändsystem och avgasutsläpp i propellercentrum.
  4. 1 poäng
    Hej - ja, det funkar. Men! Nu är det maj, högsommarvärme... stå inte och måla, utan sjösätt och använd båten så beslutar ni i höst om ni skall måla eller inte. Tankar om att måla vitt på teak... Ja. Det blir ljusare. Men samtidigt får du en yta där smuts, repor mm syns väldigt tydligt. Och - i mina ögon är en repig, smutsig vit yta fulare än en mörk teakyta.
  5. 1 poäng
    Du har väl inte förväxlat kablarna? Hjälpte en kompis i förra veckan som gjort det.
  6. 1 poäng
    Tror inte det, jag beställde direkt från "down-under". Jag köpte option för PS2 GPS, en billig GPS-puck som fungerar som backup.
  7. 1 poäng
    Vi har en 250 cm gummibåt, den gör 15 knop med en fyrahästare så 9 hp kan vara lite overkill!:) Jätteroligt för barnen att ro, lära sig köra motor, fiska, mm! Vi försöker visa hänsyn, i naturhamn ror vi oftast. (Om man inte åker ut och lägger nät exempelvis). Köp gummibåt - lyfter båtlivet ännu mer!
  8. 1 poäng
    En rejäl motor kommer ungarna inte tröttna på lika fort.. plus att tråden får fart av det.. 👍👍
  9. 1 poäng
    Pluggen sitter fast och kan inte få bort den men däremot fick jag loss hela dyvikan (googlade jag fram att det heter). Fick skrapa en del bottenfärg men fick fram de 4 små rostfria skruvarna som togs bort. Lite bändande så lossnade den. Tömde ur ca 45 liter vatten som var brunaktigt och luktade lite skumt. Kan dessa 45 kg påverka så mkt? Sedan kan man ju fundera på hur det kommit in och hur länge det varit där.
  10. 1 poäng
    Har undersökt lite och det sitter en bottenplugg längst ner på aktern. Har nog aldrig varit lossad och övermålad massa gånger så den kan jag nog glömma att få bort. Under sittplatsen längst bak i båten finns det en öppning mellan skroven och skickade ner en slang och använde en manuell pump. Har fått ur ca 15 liter vatten men tröttnat så skall fixa en elektrisk pump imorgon så får jag se hur mycket det är. Fortsättning följer... Men har i vilket fall som helst beslutat mig för att höja motorn ett hål.
  11. 1 poäng
    Köp inte massa saker som ytterligare proppar, trimtabs, speed rails, kilar eller annat trams förens du vet att motor mm är ok... Det är mycket lätt att börja spendera pengar på helt fel saker. En Yamaha 60hk har inte monterats på båten av en generalagent med maxvarv 4900 med standardpropp. Nåt har hänt på vägen...
  12. 1 poäng
    Du skall om något höja motorn ett hål. 2går nog det med, men då behöver du nog stålpropp... Känns som vissa blandar mellan motorhöjd och trimvikel. Max intrimmat utan kilar eller annat som inte skall behövas och motorn monterat på rätt höjd är det du skall ha när du skall upp i planing snabbt. Jag gillar att ha högt monterad motor för att båten går bättre i fart, men lagom är bäst. Är allt ok med motorn? Komptestat? Att behöva byta ner sig på propp på samma kombination som tidigare körts pekar på att nåt inte stämmer riktigt... Vi har pratat om motorn, men hur är det med båten? Inte massa vatten mellan dubbelskriv eller tung bak på annat sätt?
  13. 0 poäng
    Du kan mäta spänningsfallet på misstänkta ställen genom att sätta multimetern på båda polerna på till exempel en strömbrytare, då den är påslagen. Det som visas på voltmätaren är spänningsfallet, och det skall ju vara så nära noll som möjligt. Mätarens inställning kan ju var på till exempel två Volt, så får du med de flesta mätare resultat med två decimaler. Mät alltså från matningen på strömbrytaren, till utgången. från plus till plus, då får du spänningsfallet som resultat.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...