Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-29 på alla områden

  1. 3 poäng
    Vi är i hamn, mer än 150 har beställt Hälsningar Ove
  2. 1 poäng
    Jag skulle säga att 0,3A går in i ditt batteri om du slagit av huvudströmbrytaren. Jag har samma fenomen med MT50-mätare, jag har provat koppla loss pluspolen och bara ha regulator inkopplad till 'fulladdat' batteri (enligt en CTEK), det gick enligt MT50 in 0,XA ström ändå så länge jag orkade vänta, vilket iofs bara var några timmar. Så antingen mätfel i instrumentet eller så fylls batteriet på sakta men säkert? Jag tror inte du har något som ligger och drar, säker kan jag inte vara såklart. Koppla loss pluspol som föreslaget alternativt roa dig med tångamperemätare om du vill bli helt säker. Att de visar olika är helt korrekt som flera innan skrivit. Effekt är P=U*I, dvs, Spänning*Strömstyrka, spänning på 'batterisidan' är inte samma som spänning på 'solcellssidan', därmed skiljer sig strömstyrkan alltså åt: http://faktabanken.nu/ohm.htm
  3. 1 poäng
    Actisense har många olika produkter. Fungerar bra enl vad som skrivs. Jag ville ha en NMEA0183 multiplexer och WiFi men då blev iMux billigare. Kan lite mer dessutom.
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Sprickor i gelcoat betyder oftast att glasfibern under har flexat, vilken den gör vid (högre) belastning. Gelcoat/toppcoat flexar inte i samma utsträckning .. Och du får små sprickor. Oftast helt ofarliga. Dock viktigt att kolla så flexet inte har varit så stort att även glasfibern har skadats. I så fall måste skadan repareras. Skulle du av kosmetiska skäl åtgärda sprickan, så ta en dremel och slipa ur ett V liknande spår som du sedan spacklar.
  6. 1 poäng
    Vi har Quicksilver 270 med 6hk fyrtaktare. Den planar med mig och dottern i. Uppskattar farten till 15knop och man kan hoppa på vågorna. Det är ett jävla elände att montera och lyfta ur motorn vid ankomst/avfärd, att jag inte tappat motorn än förvånar mig.
  7. 1 poäng
    Tror ingen sagt nåt annat...? Nej. Det finns faktiskt knappt någon mindre avancerad än bm-1, på den europeiska marknaden. Du har ju en helt tillräckligt batterimätare i din regulator.
  8. 1 poäng
    Det är fel på laddningen. Det bör vara minst ca 13,7 Volt över batteripolerna under körning på "normalvarv" alltså rejält över tomgång. max ca 15 V, idealet är 14,4 V. Det kan dock vara spänningsfall i kablaget, så kolla noggrant kabelskor, skarv, och kabelskor på generator, etc. Troligast är att det är generatorn som inte laddar. Kör du med 12,8 Volt som laddningsspänning, så startar det inte så många gånger...
  9. 1 poäng
    En rejäl motor kommer ungarna inte tröttna på lika fort.. plus att tråden får fart av det.. 👍👍
  10. 1 poäng
    Tolkningen är rätt, och även displayen som säger att det går större ström in i batteriet än vad solcellen ger! Displayen säger att solcellen ger 18,9V och 0,2 A vilket är 18,9*0,2 = 3,8 Watts effekt. Sedan laddas ditt batteri som har spänningen 13,8V med dessa 3,8W vilket betyder strömmen blir 3,8/13,8 = 0,27A vilket den visar som 0,3A. Det fina med just MPPT-regulatorerna är att dom kan leverera mer ström till batterierna än vad solpanelen ger. Men givetvis inte mer effekt. Alltså: man får ut högre ström men lägre spänning än vad solcellen lämnar.
  11. 1 poäng
    Tack för alla svar! Mycket riktigt är det när kompressorn slår till som det gnisslar, men de har gått igenom den och den ska vara okej. När motorn väl är varm kommer den upp i planing utan problem, om än lite trögare än när den var ny. Men det kanske är kompressorn som håller på att ge upp ändå... Jag misstänker att jag har den gamla varianten, båten är en nimbus 26 från 01. Det är riktigt trångt i motorutrymmet och ju mer jag läser om skruvar och sånt ju mer tvekar jag på att göra det själv.. har man tummarna mitt i händerna så har man.... tack för tipset! ska kolla med honom efter jag hittat någon som vill hjälpa mig
  12. 1 poäng
    I augusti 2006 startade jag en tråd om hur jag byggde en solcellsanläggning; Även om min MT-50 är litet annorlunda kan du kanske få en inblick hur den fungerar Siffrorna till vänster visar vad solcellspanelen ger i det avälsta ögonblicket, som du själv skriver. ja man kan tycka att dom borde visa samma värde, men 0,1A är rätt litet och med avsaknad av ytterligare decimaler, som också redan skrivits, så kan det skilja sig litet. Egenligen skulle man inte behöva den displayen, bättre att ha en bra batteritankmätare, som jag skrev tidigare har jag en NASA BM-1, den visar andra värden, den sitter monterad intill MT50, och jag litar mer på BM-1. Har stulit en bild från Bhmacks installation också:
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...