Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-22 på alla områden

  1. 2 poäng
    Gupp skapas ju automatiskt. Mackey
  2. 1 poäng
    Länge leve entusiasterna! Bra jobbat! Fick SMS från dottern förra helgen, minns inte om det är en Lohi eller en Theri HT-båt på 5,60m. Två övernattningar i skärgården utanför Norrtelje med två vuxna, två barn, en fyraåring och en sexveckors, dessutom en stor och långhårig tysk schäferhund! Här gnäller man litet för att det är så varmt i 30-fotsbåten och trångt i kojerna som är 200x90 cm när vår hund hoppar upp i dem... Och vi är bara två vuxna med en liten släthårig tysk schäferhund, på endast 31kg.
  3. 1 poäng
    Är din logg till salu - min har aldrig kommit över 9 knop. Tempgivaren i min ekolodsdel vill jag dock inte byta bort. Den visar +33 grader i vattnet - sommar som vinter.
  4. 1 poäng
    Nu är jag iofs bara 43 och skulle aldrig få för mig att peta dit Lasse Berghagen på stereon men jag kan få för mig att spela Taube när man blir lite nostalgiskt maritim och skärgårdsaktig efter några glas. Men då spelar jag inte för andra - i alla fall inte vad jag vet. Ljudet färdas som bekant extremt väl i en vik utan vind. Det lustiga är att jag lyssnar helst på metal i vanliga fall men slår om helt när tamparna hamnar på bryggan... Jag känner samma frustration som du när någon gör samma fast med Gyllene Tider eller Håkan Hellström.
  5. 1 poäng
    Vad gäller tilten har du högst troligt två tilt-relän. Reagerar den/ låter inte alls när du skall tilta upp så kan du testa att kasta om relääerna och se om effekten blir tvärtom. Se gärna till att du har huvudbrytaren avstängd när du kopplar.
  6. 1 poäng
    Pipet gissar jag på är en varning för att motortemperaturen är för hög. Du får helt enkelt för dålig kylning på tomgång. Kanske skit i vattenintaget eller dålig impeller. Lika bra att byta om du nyss köpt nytt och inte vet status på motorn. När det gäller tilten vet jag för lite för att uttala mig.
  7. 1 poäng
    Vattenskotrar är ett kapitel för sig. Rent svallmässigt föredrar jag också att dom kör i 30 knop, men det utgör ju en betydligt större fara för omgivningen. Särskilt då de flesta här i stockholms stad som kör vattenskoter helt verkar sakna marin bakgrund och ADHD-kör som en 15-åring som precis fått en trimmad moppe. Förbjud uthyrning eller i vart fall krav på förarintyg. Edit: Fan vad grinig jag låter ...men det är bara för att jag är grinig också Vore det inte för denna plåga så är ju båtlivet på topp just nu. Synd att klaga...
  8. 1 poäng
    Försämrat ryktet är nog svårt men dom har kanske befäst, styrkt det något..
  9. 1 poäng
    OBH 01 är registreringnummret från det gamla statliga båtregistret. Registret finns kvar och det förvaltas av Rixarkivet. Det är bara att ringa eller maila dit och be att få ett utdrag gällade just den båten. Jag brukar be dem maila uppgifterna i EXCEL-format. När de protesterar pga att det finns personummer i uppgifterna ber jag dem att ta bort personnummret. https://riksarkivet.se/
  10. 1 poäng
    laminerinsepoxy och mickroglasbalonger. Det finns säkert färdigt epoxyspackel. Fast det tar minst lika lång tid att spackla upp skadan som att sätta i en ny träbit. Dessutom Skulle jag spackla upp skadan, så skulle det inte bli reparerat ordentligt förrän det ruttnat så mycket att spackel lagningen ramlar loss.
  11. 1 poäng
    Det är inte bara en Stockholmsföreteelse - fast det är säkert värre där, med tanke på hur "Stockholmare" kör bil. (Jag har stuga nån mil norr om Åkersberga) Många av de som körfelkonstrerade båtar tittar aldrig bakåt och konstaterar va som händer i deras kölvatten. Jag har den sämsta platsen i min hamn - ur vind och vädersynpunkt och för passerande motorbåtar - Även om deflesta håller stipulerad hastighet, så river de upp en oproportionerlig stor sjö. En 6 ton tung segelbåt som passerar märks inte alls. medan en liten sketen styrpulpetsbåt som går i samma hastighet märks tydligt. Det finns en sjösättningsramp längst in i hamnen, där utsocknes sjösätter och tar upp sina båtar hela tiden. Jag håller ju ofta på att grejar med nåt ombord. Det har hänt att jag försökt att teckna åt förbipasserande att sänka hastigheten. De tittar bara dumt på en som om de undrar om jag är inte riktigt klok. Problemet är väl att det är lätt att köpa en båt oavsett vilken sjövana man har och sen kör man båt som man kör bil. Sen har man väl numera tagit bort ordet "hänsyn" ur det Sveska språket. Absolut - även jag har gjort tabbar vid vissa tillfälle. Paintbal - jag tror inte det är rätt väg.
  12. 1 poäng
    Funderar på att köpa ett paintball gevär
  13. 1 poäng
    we have a winner! Eller kopplad till en vågmaskin på bryggan som skjuter ut en brant svallvåg på 1.5 meter som slår i förbipasserande skrov snett framifrån...
  14. 1 poäng
    Precis före lunch idag anlände batterierna de står ännu så länge i en fin trälåda i garaget. De har tydligen åkt runt i landet med TNT. Innan de hamnar i båten så måste jag fästa VVBn. I det gamla batterirummet blev det plats för både VVB och LiFePO4 och totalvikten är lägre. Min EPsolar har inget färdig inställning för LiFePO4 så de närmaste dagarna ska utreda exakt hur jag ska ställa in. Men först ska jag ladda/balansera. Man skulle kunna använda Sterlingen, får den bara >13,5V så fixar den det men nu har jag EPsolar.
  15. 1 poäng
    Nej för sjutton låt inte folk få köpa vad dom vill ha, det blir en jäkla stor del kvar som ingen vill ha och det kostar pengar och arbete att bli av med! Och inte mycket pengar i fickan, mest besvär. En annons på blocket skänkes, någon kommer och hämtar, minimalt med besvär, allt är borta. Den sista idioten är inte född!
  16. 1 poäng
    Jag tror at du redan fått förslag på de flesta tänkbara felen och åtgärderna. Men bra att börja med att kolla alla anslutningar. Det behöver ju inte vara själva startmotorn, utan dess solenoid, det är en elektromagnet som har två funktioner, först trycka in det lilla bendixdrevvet i svänghjulets startkrans, sedan sluta två rätt så stora kontakter som ger ström till själva startmotorn, det är här som det välriktade slaget med en hammare skall sättas in. Men min erfarenhet av andra Utombordare, Johnson/Evinrude, är att tändningslåset förr eller senare ger upp, kan behöva bytas ut, men med litet finmekanik kan man ibland renovera dess, det kan ju vara oxid på kontaktytorna. Man kan ju också byta ut startfunktionen mot en återfjädrande tryckknapp.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...