Jump to content
Saturday 10 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/21/2018 in all areas

  1. 3 points
  2. 2 points
    En boj med en pinne upptill, som går genom ett bryggmonterat rör. En metallring runt pinnen, och sen två metallkontakter på röret. När våghöjden blir över en viss nivå sluts kretsen och aktiverar ett signalhorn på 120 dB, samt en blinkande skylt med "Sänk farten, båtdrulle!".
  3. 2 points
    Om du misstänker att strömmen tar en annan väg än genom dina sladdar kan du mäta båda kablarna samtidigt i tångamperemätaren, är det olika ström i kablarna kommer du då att få ett värde i instrumentet, som är skillnaden mellan + och - Normalt skall det vara noll när du mäter + och - samtidigt.
  4. 1 point
    I höstas när båten stod på land skulle jag öppna kulventilen under septitanken för att tömma det sista innan vintern. Ännu trögare än det brukar vara. Och vridstången på ventilen gick av. Oväntat var det väl inte, den röda spaken gick av redan för ett par år sedan. Hade inte tid eller lust att göra något åt detta i höstas, hade sugtömt efter sista utfärden, så tanken borde vara nästan tom och inte kunna frysa sönder... Men för ett par veckor sedan började jag. Kulventilen behöver bytas till en ny (se bild). De senaste 3-4 åren har vi använt den däckstömning som finns vid vår sjömack, men skulle det ta stopp i spolningen långt ute i skärgården behövs nödlösningen. Och på hösten vill jag kunna tömma ut även det sista. Fast att byta kulventilen under septitanken är nog den knepigaste reparation jag råkat ut för på min Aquador 26 HT, så jag tror att andra kan vara intresserade av det jag lärt mig och hur det går (blir det tätt?).
  5. 1 point
    Jo det är nog en bra lösning. Förr var det Televerket Radio som stod för examinerande. Några tillfällen per termin och ofta ficka man åka 20 mil. Jag kan försäkra att det var ett betydligt sämre system. Hade man kurs så gällde det att hitta ett lämpligt tillfälle och hoppas att alla kunde lägga en hel vardag på detta. Den stackare som inte kunde vara med fick ofta vänta ett halvår. Det finns gott om tillfällen att få avlägga prov, oftast på väldigt nära håll. Men man ska kanske satst på att göra provet när det är säsong. Det går ytterst få kurser nu och det kan lite svårare att få avlägga provet men inte omöjligt. Jag hör folk som fixr detta även mitt i semestern. Provförättaren får en summa som han/hon ska betala moms, social avgifter och skatt på. Kanske en hundralapp för ett jobb som totalt tar ca en timma, oftast på kvälls eller helgtid. Dessutom får denne ofta använda sitt hem som lokal. Skulle provet avläggas hos någon myndighet så skulle kosta 1700kr (enligt beräkningar som gjorts), väntetid 3-4 veckor och dessutom på ett fåtal platser i landet. Antagligen skulle antalet ny certifikat minska radikalt. Vilket knappast gagnar sjösäkerheten.
  6. 1 point
    Rosten är det som dödar motorer, leta alltså efter sötvattenkylda. Förslitning kan åtgärdas, även om det verkar råda renoveringshysteri bland båtägare med ett fåtal drifttimmar.
  7. 1 point
    Segelmatare TROR jag också, för förstagsprofil med dubbla likrännor.
  8. 1 point
    Nej för sjutton låt inte folk få köpa vad dom vill ha, det blir en jäkla stor del kvar som ingen vill ha och det kostar pengar och arbete att bli av med! Och inte mycket pengar i fickan, mest besvär. En annons på blocket skänkes, någon kommer och hämtar, minimalt med besvär, allt är borta. Den sista idioten är inte född!
  9. 1 point
    Vart är bilderna!??! =)
  10. 1 point
    Sitter nog ingen solenoid som slungar fram drevet på mindre u-bordare med elstart. Bara så TS inte letar ihjäl sig efter denna. Drevet åker fram eller upp med hjälp av centrifugalkraften när startmotorn drar igång. Däremot så sitter det nog ett startrelä.
  11. 1 point
    Slog av javascript som en del av felsökning på ett helt annat problem (inte här på MG) och vips blev MG blixtsnabbt. Så felet ligger i nåt eller några javascript på sidan.
  12. 1 point
    Samma fenomen för mig med min gamla iPad2. Forumet är ohanterbart. Med en ny androidplatta fungerar det bättre.
  13. 1 point
    Tack för feedback, Kirchoff känner jag till och det var därför jag reagerade. Jag skall mäta igen och kolla så att inte solcellens + kabeln är skadad och kanske läcker någon stans. Jag har haft galvanisk korrosion på propeller och även axeln och jag mistänker att det cirkulerar ström från solcellen via kölen och upp igenom propeller och axel.
  14. 1 point
    Min Penta-inombordare betedde sig ungefär så. Visade sig att tändningslåset hade förvandlats till en oxiderad klump invändigt...
  15. 1 point
    Nej, det kan inte vara rätt. Det var min gode vän Gustav Kirchhoff som räknade på detta och kom fram till att exakt samma ström som passerar ut skall också passera in, väldigt förenklat skrivet. Det finns mer att säga och att skriva om detta. Bäst att själv läsa på, exempelvis; Kirchhoffs lagar på Wikipedia. "Summan av alla elektriska strömmar som flyter till en nod är lika med summan av alla strömmar som flyter från noden" Jag skulle kunna tänka mig att instrålningen från stjärnan "Sol" inte var lika hög då du mätte på minuskabeln som när du mätte över pluskabeln. Kan ju också hända att du med din egen lekamen skuggade panelen litet under den ena mätningen så att du fick ett annat mätvärde. -För jag förutsätter att du bara har en plus- och en minuskabel från panelen till regulatorn? Risken att du har "jordat" dig själv med markjord eller med lägre potential i sjön/havet förutsätter jag som direkt osannolik, i ett 12 volts likspänningsystem. Om du greppar både plus och minuskabeln med strömtången, tångamperemetern, så skall det enligt Kirchhoff, bli exakt 0,0 A, oavsett hur mycket solstrålning som träffar panelen, då strömmarna tar ut varandra.
  16. 1 point
    Mätningen gav nog fel värde. Om inte minus hittar en annan väg till solpanelen men solpanelen borde vara isolerad så det tror jag inte på.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy