Jump to content
Saturday 10 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/20/2018 in all areas

  1. 2 points
    Har ni verkligen tittat på TS bild? Läst hans text? Ligger man inkrupen där och lossar pluskabeln och råkar stöta till motorn med verktyget, vad händer? jag frågar de som hävdar att det inte spelar roll vilken som kopplas loss först. Lossar man minus (-) först är det i princip bara på startmotorn man kan ställa till någon kortslutning. Och naturligtvis på batteriets plus (+) pol. Sannolikheten för att det ska smälla kan man tyvärr inte bortse från, har vid ett par tillfällen spolat vatten i ansikte och ögon på kollegor i väntan på ambulans.
  2. 2 points
    Sjösatte min lilla bohusjulle för ett par veckor sen. Lyckade polera över skrovet och bottenmåla i den trånga boden där jag förvarar den på vintern. Har målat allt invändigt med Internationals däcksfärg. Grått på gångytorna och reling och sittbänkar vita. Egentligen är det det dummaste man kan göra att måla en yta med den vita däcksfärgen. Den blir oerhört skitig för nästan ingenting. Men det var ett medvetet val därjag prioriterade halkskyddet framför hur skitigt det kan bli. Efter ha används en sommar i sjön, legat en vinter i min bod och sen sjösatts och körts till min båtplats var det vita ganska skitigt. En flaska Vim. Jif eller vad det nu heter idag inköptes och en ganska hård skurborste. Skurade över hela båten invändigt. Det lossade väldigt mycket skit. Tog slangen med färskvatten och spolade över hela båten invändigt - den automatiska länspumpen pumpade ur det vattnet som hamnade på kölen. La Vimflaskan och skurborsten i en plastpåse och skulle lägga den i akterstuvet. När jag öppnade luckan var hela akterstufett fullt med nåt rött balongliknade som jag aldrig sett förut. Det var min uppblåsbara flytäst. När jag spolade vatten inne i båten kom det lite vatten som droppade på utlösningsmekanismen som löste ut och blåste upp flytvästen. Dessutom satt den uppblåsta flytvästen stenhårt fast. Kunde inte rubba den. Funderade ett tag på om jag skulle ta kniven och punktera flytvästen, men till slut fick jag tag på en rem och lyckades så småning om att dra fram den så mycket att den lossnade. Fick i alla fall konstaterat att uppblåsningsmekanismen fungerade. Nu har kah köpt ny utläsningsmekanism och gaspatron och packat om flytvästen. Alltid lär man sig nåt.
  3. 1 point
    Mackey: Orsaken är väl ändå uppenbar:) Jag vill peka på vikten av att skydda ögon och öron vid arbeten som dessa.
  4. 1 point
    Köp inte massa saker som ytterligare proppar, trimtabs, speed rails, kilar eller annat trams förens du vet att motor mm är ok... Det är mycket lätt att börja spendera pengar på helt fel saker. En Yamaha 60hk har inte monterats på båten av en generalagent med maxvarv 4900 med standardpropp. Nåt har hänt på vägen...
  5. 1 point
    Du skall om något höja motorn ett hål. 2går nog det med, men då behöver du nog stålpropp... Känns som vissa blandar mellan motorhöjd och trimvikel. Max intrimmat utan kilar eller annat som inte skall behövas och motorn monterat på rätt höjd är det du skall ha när du skall upp i planing snabbt. Jag gillar att ha högt monterad motor för att båten går bättre i fart, men lagom är bäst. Är allt ok med motorn? Komptestat? Att behöva byta ner sig på propp på samma kombination som tidigare körts pekar på att nåt inte stämmer riktigt... Vi har pratat om motorn, men hur är det med båten? Inte massa vatten mellan dubbelskriv eller tung bak på annat sätt?
  6. 1 point
    Visst kan det blivit något fel i förgasarna när du rengjorde dessa, tjuvluft tex. Men går det inte att labba lite med utväxlingen vid förgasaren. Om du tar bort vajern vid förgasarna och gasar för hand är den lika känslig då.
  7. 1 point
    Ungefär som en Nimbus 26, fast tyngre. Nimbusen som väger 2,5 ton har ursprungligen typ 65 hk och går 12 knop. Är det motorn som är slut eller vill du byta från bensin till diesel? Mackey
  8. 1 point
    Detta kanske har med saken att göra, drevet sitter tokfast....
  9. 1 point
    Jag brukar titta lite vad TS frågat om tidigare, för att få en uppfattning om frågeställaren, ser då att det är din första fråga här, Så jag och säkert övriga här säger, Hej och välkommen och hoppas att du ska trivas här!
  10. 1 point
    Nackdelen är att den är tråkig att rengöra. Penseln sköljer man bara lite med aceton. Men rollern är överlägsen. Jo jag har märkt det att en del väljer att göra ett dåligt jobb bara för att man tycker det är tråkigt att göra ett jobb bra. Penslar som jag använder när jag plastar gör jag aldrig rena. Efter avslutat plastjobb slänger jag dem. Rollerns brukar jag skölja ren med aceton, fast de är inte dyrare än att man skulle kunna slänga dem med. Aceton är ju inte gratis det heller.
  11. 1 point
    Peta med en tändsticka eller liknande i munstycket till skvallerstrålen. Ännu bättre är det att blåsa med tryckluft.
  12. 1 point
    Och sätt en kopplingsplint på ett av batterierna, det som du definierar som förbrukningsbatteri, och ta ström till förbrukarna den vägen.
  13. 1 point
    Om motorn tvekar vid gaspådrag kan det vara accelerationspumparna som inte funkar som de ska. Titta ner i förgasarna med motorn avstängd samtidigt som du hastigt ger full gas, det ska komma en ordentlig stråle ur acc.munstyckena. Att tändstiften blir sotiga kan bero på att blandningsskruvarna är påställda lite för mycket. Det kan också vara värt att kolla bränsletrycket, det är inte ovanligt att nya eftermarknadspumpar ger alldeles för högt tryck. Det ska inte vara mer än ca. 0,20 bar bränsletryck men jag har haft en ny pump som givit det dubbla. Med för högt tryck tätar inte nålventilerna och förgasarna flödar över, framför allt på tomgång och låga varv när det inte går åt så mycket bensin. Biltema har en enkel bränsletrycksmätare som man kan koppla in efter pumpen med en T-koppling och mäta trycket med motorn igång. Jag tror inte förgasarna behöver bestyckas med större munstycken bara för att bensinen idag innehåller 5 % etanol. Jag hade en gång en AQ130 som borrades upp till 2,1 l och den gick fint med förgasarna originalbestyckade.
  14. 1 point
    Jag har nog fått en förklaring någon gång... Som jag nu jag nu inte minns. Jag vet dock att det fungerar med ett större huvudmunstycke. Om tändstiften är torra får ju motorn iallafall inte för fet bränsleblandning, snarare tvärtom.
  15. 1 point
    Dagens soppa är ganska aggressiv mot förgasarna under vinteruppehållet. Har man soppa som står kvar i flottörhusen så bildas det lätt avlagringar. Ett tips, kör motorn på tvåtakts alkylatbensin under vinterkonserveringen så all vanlig soppa försvinner ur förgasarna.
  16. 1 point
    Nu var det ju ett antal år sedan jag meckade med detta...Jag bytte bara nålventiler (bytte nog faktiskt flottörerna oxå) så jag minns inte riktigt storleken... Men i mitt fall var det enkelt att felsöka då motorn drunknade i bensin och oljan stank av soppa. Jag hade faktiskt samma problem med min nuvvarande motor AQ145, men då rengjorde jag nålventilerna med bromsrengöringsspray och det gjorde susen!
  17. 1 point
    Jo det är så, om nålventilen inte sluter tätt blir det översvämning i förgasaren, motorn köver sig, och det värsta av allt du får en massa fri bensin rinnandes i motorrummet om du har otur.
  18. 1 point
    Ja du har förstått hur det funkar! Jag hade nog inte brytt mig om nålventilerna. Bara sett till att flottören verkligen stänger nålventilen när flotörenflyter upp. Blås i inloppet på locket till flottörkammaren, och peta till nålventilen, då skall det vara tätt! Här är en av akilleshälarna med Solex, nålventilerna sluter inte alltid tätt. Det brukar finnas en nålventil med i rep.satsen, ibland finns det gjutskägg inuti... Jag kopplade pinnen i min dremel och liksom slipade in en sådan, då blev den tät. Passa även på att se till att flottörena verkligen flyter och då är täta... låter ju självklart, men jag har stött på några som läcker och sjunker och då överflödar kammaren och förknasaren. Åh vad det är skönt med dieselmotor ombord... och kunna lämna alla bensinarna inklusive Hondan och Klippon i land.... Ja en liten utombordarhonda brukar ju få följa med...
  19. 1 point
    Just det, huvudmunstycken, gå upp en eller två storlekar, fråga Misab. Jag har renoverat många Solexförgasare åt flera "Vwänner" sådana som kör sådana där luftkylda bubblor... Samma sak där. Nåväl, de gamla munstycket är säkert dimensionerat för "den gamla sortens bensin" modern bensin innehåller etanol och då behöver huvudmusntycket vara en eller två dimensioner större. Symptomet er en kort stunds effektförlust under accelerationen, på bilarna inträffar det runt 2000rpm. Konsensatorn är förbrukningsvara, den byter du samtidigt som spole och brytarspetsar. Symptomen med dålig konding är att motorn går lika dåligt på alla varvtal, och tenderar till att misstända, en gammal sliten konding kan även kortsluta då den blir varm, och orsaka ett värmefel.
  20. 1 point
    Hejhej, Jag har haft precis samma problem, och då bytte jag nålventilerna (Från Misab): NÅLVENTIL SOLEX 1,20 mm Artnr: 59860712 Lycka till!
  21. 1 point
    Jag ser ingenstans att du kollat förtändningen med stroblampa, börja med det. Då får du koll på om vikterna och fjädrarna funkar. Tändningen ska ändra sig linjärt upp till ett visst varvtal (kommer inte ihåg vilket på aq130).
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy