Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-15 på alla områden

  1. 2 poäng
    Sjösatte i helgen. Hann bara vaxa upp till gummilisten, resten får göras vid bryggan. Första åkturen tog en timme från varvet till hamnen. Monterade det nya kapellet, bra passform!
  2. 1 poäng
    Det fick bli en svart 20-liters bensindunk precis som @raol sa. Det blir det enklaste sättet och det billigaste också, 100kr för en 20litare, istället för en till yamaha dunk som kostade 700kr ny. Man får bara vara smidig på att tajma in när man ska fylla på och hoppas på att det inte är för mycket vågor just där och då! Såhär ser det ut, gick att klämma in den på sidan så den sitter fast, så den inte ligger och skramlar där bak! Tack för alla svar!
  3. 1 poäng
    TS har ju ingen toa, inget pentry och inget varmvatten. Så då kan vi väl avskriva risken för färskvattenrelaterat fel om det inte är en bortglömd vattendunk som läcker. Jag skulle lägga all energi på att verifiera drevinstallationen.
  4. 1 poäng
    Ytterst ovanligt att cirkulationspumpen går sönder.. Möjligtvis axelbrott kan vara möjligt. Det finns jo inga slitagedelar i själva pumpfunktionen. Du har ett skvallerhål i framkant pump. Om det kommer ut vatten där, då är dax att byta, eller renovera pumpen.
  5. 1 poäng
    Stenskott? Jag var igår hos en glasmästare i Rimbo med en hardtopbåt, lämnades på där på förmiddagen (efter telefonsamtal samma morgon) och hämtades med nya rutor på eftermiddagen. (Då var det nya rutor och spränglist medskickade). Rimbo, i Norrtälje kommun ligger ju betydligt norr om Stockholm, och jag vet inte hur ni förhåller er till de geografiska begreppen där på "ostkanten" men Rimbo ligger väl omkring fem mil norr om Norrort, och 52 mil från Göteborg, varför man kan undra varför jag lämnade in en hartopbåt på 30-trailer just där...
  6. 1 poäng
    Tjena igen allihopa, jag har sjösatt och plötsligt glömdes allt med plastpest och därikring bort! Ha en fin sommar!
  7. 1 poäng
    Ja vem har inte gjort samma misstag...? Vet med mig att jag aldrig missat på utomborare, men väl för något år sedan på en flakmoped. Det blev ny cylinder och ny kolv med nya kolvringar. Dessutom ligger det en bensindriven röjsåg hemma med nypt motor... (nuvarande utombordare är en fyrtaktare, annars hade den säkerligen också nypt...) Man brukar kunna se hur det ser ut i cylindrarna om man lyfter på topplocket hur randigt eller repigt det är. Till skillnad från moppar har ju nutidens utombordare i allmänhet inte några lösa cylindrar eller foder... Biltema har ju honinsverktyg man kan fuska till det med. Men jag ger samma rekommendation som Gelis, överdosera med oljan ett tag och gå till kyrkan varje söndag och be till vår Herres motorassistent att det går bra, kanske du kan få byta ut nattvardsvinet mot tvåtaktsolja!? jag menar som bot och straff så du inte gör om samma misstag... Tag gärna med resten av kompisgänget/ besättningen till kyrkan, dom har ju så dålig besöksstatistik där..
  8. 1 poäng
    29.4 åkte jag ut till hamnen och besökte flytetyget för första gången i akt och mening att börja beta av en del på att-göra-listan. Innan dess hade jag bara varit ut en gång under senvintern/våren eftersom det slog mig att vinterns myckna snö antagligen kunde utgöra ett visst hot mot presenningen. Helt riktigt. Det var minst tusen ton snö och is som pressade ner allt till bristningsgränsen. Men det ordnade sig med ett par timmars arbete. Så den där dagen i slutet av april åkte jag ut för att riva presenning och göra skorven klar för transport hem. Jag behöver nämligen dra hem eländet för en del fix. Propellern åkte också av och fördes till propellerbyggarverkstaden för justering. Bort med lite stigning och bort med en gnutta diametermillimetrar. Teori och praktik gick inte ihop när ny propeller fixades förra året. Men tillverkarna fixar biffen. Några dagar senare kom båten hem. Nu har jag tvättat den nödtorftigt och konstaterat att båten varken sandblästrat eller epoxibehandlat sig själv under vintern. Begriper inte varför men det får vara. Sådant kan ordnas upp ett annat år - vilket år som helst. I år vill jag ha lite båtsäsong under försommaren också. Ny ratt ville jag ha. Bort med gamla kitchbåtratten och in med en riktig traktorratt så att jag har något rejält att hålla i medan jag ska pumpa alla kubikmeter olja som krävs för att den där cylindern i aktern ska vrida rodret. Elektrisk styrning av hydrauliken finns också men det vill för närvarande inte fungera. Är troligen bara något litet fel. Gamla ägaren styrde med hjälp av en traverskontroll på sladd så att han kunde vara lite varstans på däck och köra (dock inte gas). Traverskontrollen ska igång igen och så tänkte jag montera en joystick på instrumentbrädan för dagar då jag känner att armarna är trötta. Måste iofs inte vänta med sjösättandet för den sakens skull. Stoppknapp/vajer har också ordnats. Hittills har jag varit tvungen att dyka ner i motorn för att strypa bränsletillförseln och stanna Power Majoren. Det var ju lagom kul när hela härligheten kokade vid premiärturen för två år sedan. Två år har det alltså tagit mig att få tummen ur och montera den där vajern. Men planeringen har å andra sidan varit omfattande och detaljerad. Nu bör jag bara kolla några bränsleslangar, provstarta maskin och sedan...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...