Hej! Ett nytt "extrabatteri förbrukning" som du tänker installera påverkar ju inte det befintliga batteriets strömkrets?
(Rena separarerade förbrukningsbatterier behöver väl aldrig mata startmotorn så de extrema strömstyrkorna hos startmotorn - liksom batteriets CCA=Cold Cranking Ampere - bör knappast styra ditt val av kabeltjocklek/huvudsäkring för detta helt nya batteri.)
Orsaken till att man numera ofta separerar "start/förbrukning" är ju i grunden omsorg om nödstart-möjlighet. (Förr kunde man nödveva/startrycka igång motorer ifall batteriet var helt slutkört. Knappast möjligt på 115-hästare även om moderna utbordare uppåt 90 hk fortfarande kan ha nödstart-snören?)
Mitt råd; fundera på vad du vill uppnå med "extrabatteri förbrukning". Typ saker som ankarspel, kaffebryggare, superduperstereo eller kylskåp?? (Snåla inte, dimensionera gärna batterikablage/huvudsäkring litet XXL ifrån början så slipper du kanske framtida problem.)
Fundera också litet på avståndet batteri/förbrukare, långa kablar ger ju mer spänningsfall.
Angående handbok, finns en gratis läsbar i biblioteket hos boatinfo.no.
OBS gäller visserligen en litet mindre motor Yamaha F100X men ändå. (Sidan 191=innehållsförteckning kapitlet el och 208=starting system.)
[Hmm... förmodligen tänker du "engelskspråkig skitlänk" för mek-nördar, men vafasen gratis är gott? Försök gärna bläddra/läsa själv!
(Orsaken till att jag ofta länkar denna småkrångliga sajt är annars mest riktad till övriga hjälpsamma forumsvarare, de är vana vid sajtens nycker
och kan nog översätta eller förtydliga eventuella knepigheter.)]