Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hej! Ett nytt "extrabatteri förbrukning" som du tänker installera påverkar ju inte det befintliga batteriets strömkrets? (Rena separarerade förbrukningsbatterier behöver väl aldrig mata startmotorn så de extrema strömstyrkorna hos startmotorn - liksom batteriets CCA=Cold Cranking Ampere - bör knappast styra ditt val av kabeltjocklek/huvudsäkring för detta helt nya batteri.) Orsaken till att man numera ofta separerar "start/förbrukning" är ju i grunden omsorg om nödstart-möjlighet. (Förr kunde man nödveva/startrycka igång motorer ifall batteriet var helt slutkört. Knappast möjligt på 115-hästare även om moderna utbordare uppåt 90 hk fortfarande kan ha nödstart-snören?) Mitt råd; fundera på vad du vill uppnå med "extrabatteri förbrukning". Typ saker som ankarspel, kaffebryggare, superduperstereo eller kylskåp?? (Snåla inte, dimensionera gärna batterikablage/huvudsäkring litet XXL ifrån början så slipper du kanske framtida problem.) Fundera också litet på avståndet batteri/förbrukare, långa kablar ger ju mer spänningsfall. Angående handbok, finns en gratis läsbar i biblioteket hos boatinfo.no. OBS gäller visserligen en litet mindre motor Yamaha F100X men ändå. (Sidan 191=innehållsförteckning kapitlet el och 208=starting system.) [Hmm... förmodligen tänker du "engelskspråkig skitlänk" för mek-nördar, men vafasen gratis är gott? Försök gärna bläddra/läsa själv! (Orsaken till att jag ofta länkar denna småkrångliga sajt är annars mest riktad till övriga hjälpsamma forumsvarare, de är vana vid sajtens nycker och kan nog översätta eller förtydliga eventuella knepigheter.)]
  2. 1 poäng
    Va!? Har du med dig en hel tvättmaskin från -55? På den tiden vägde de säkert 250 kg
  3. 1 poäng
    Haver rostfri tank i båten sen 1980. Har aldrig gjort ren den. Tömmer innan vinterkylan kommer. På Våren spolar jag ur tanken i ca 15 min. Kör med "trädgårdslangar". Dricker direkt ur kran. På sent 50 tal gick vi in i Mollösund för att bla. fylla vatten. Då fanns inte vatten "på kajen". Men jag hittade en brandpost som var "kopplad". Kollade så att ingen såg me,j öppnade och "knyckte" mitt vatten. När vi på kvällen, i naturhamn, skulle laga mat upptäckte vi att det var saltvatten i brandposten.
  4. 1 poäng
    Jag mäter med mammas tvättmaskin från 1955
  5. 1 poäng
    Bra! Men du behöver fortfarande en multimeter/tångamperemeter
  6. 1 poäng
    Har samma spis, men i en annan båt. Bra batterier, är ett måste för mig. Alt att ha motorn igång. Både redan nämnt. Jag var även tvungen att byta till nytt färskt bränsle. camping paraffin på Statoil, (fanns förra sommaren) skall vara det ”bästa” enligt vissa som servar dessa spisar. Vidare så skall man gärna låta spisen gå ett tag, inte endast koka tevatten och sedan slå av spisen. Jag har grova kablar, men en lite sliten batteribank, så för mig gällare toppladdade batteriet eller motorn igång. Vidre så finns det servicekitt till spisen, de kan ”gro igen” av dåligt bränsle och korta körningstider.
  7. 1 poäng
    Standardfelet när spisar som bränner diesel eller fotogen inte startar är för låg spänning. Mät över inkommande kablar och se vilken spänning du har vid starten. Jag hade i en tidigare båt fotogenspis som bara startade om jag hade motorn på (= hög spänning). Vid stillaliggande "räckte inte alla V fram till spisen". Gick upp en grovlek på kablarna och hade sen aldrig några problem. Man skulle gissa att det kan räcka att göra om kontakterna men "better safe than sorry". Är man ändå där och fixar kan man lika gärna ta i lite. Nu är det ju inte säkert att det är felet i ditt fall. Men du kan ju alltid testa.
  8. 1 poäng
    Ser inte på bilderna att det läckt in vatten. Men det kan vara så ändå, även om det inte syns på bilderna. Att fixa med el i båten utan att ha en multimeter är som att cykla utan framhjul. Väldigt svårt! Köp en (eller varför inte två, jag tappar alltid bort den ena och då har jag den andra tills jag hittar den första!). Har du ekonomi att lägga någon/några hundralappar till så köp en tångamperemeter med vilken du kan mäta vilken ström som faktiskt går genom kabeln - utan att koppla bort kabeln. Denna kan man oftast använda som multimeter också. Se bara till att man kan mäta likström med den. Inte alla kan det. Det stora varuhuset för fattiga och smarta bilägare som tema (!) har bra såna.
  9. 1 poäng
    Det är tydligen stort tryck på vinterplatser inkl service. Det finns ett varv här som trots stort avstånd till tex Sthlm vinterförvarar en del båtar därifrån. De har fullt och kölista. Att ligga kvar i sjön är billigare. Man lyfter sen i juni och tar dit Mackey som tvättar/vaxar på någon timma . På sommaren är det lugnt på varvet så de lyfter gärna. På hösten kommer någon och konserverar. Det finns nog en affärside här, mobil båtvård, kanske inkl tillsyn under vintern.
  10. 1 poäng
    Mitt i högsommaren har de skjutövning mellan Galterö / Känsö - Trubaduren. Var på väg till Danmark och kör rätt igenom det avlysta området. En snabb patrullbåt sätter kurs mot mej. I fören står en "sprätt" i full uniform och med ett sjökort under armen. Innan sprätten hunnit säga något frågar jag honom. " Vill du veta din position" Jag får beundra att han kunde behärska sej, för det var längesen jag såg någon bli så arg. Att lägga skjutövningar under semestertider på starkt trafikerad led är inte så smart tycker jag. Undrar om de har otur när dom tänker.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...