Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-04 på alla områden

  1. 2 poäng
    När det skjuts mitt under sommaren så är det ofta medlemmar i olika frivilligorganisationer som lägger sin semester på att vidareutbilda sig för att kunna hjälpa till på olika befattningar inom totalförsvaret. De yrkesanställda vill nog ha semester under sommaren så de vill nog helst slippa att hålla på med störande skjutövningar under sommaren. Medlemmar i frivilligorganisationerna har ju sina ordinarie jobb att sköta under de kulna höstdagarna så för dem återstår sommarövningar. Vi ska nog skänka en tacksamhetens tanke till dem för att de är beredda att lägga sin fritid på att utbilda sig för att stödja samhället i besvärliga situationer, istället för att dissa dem för att de behöver öva för att bli duktiga på sina uppgifter.....
  2. 2 poäng
    Det är ju också en åsikt. Tänk om läkaren som skall operera dig alldrig fick lov att träna på det han är att att göra!? Fast du behöver väl aldrig öva på nåt, utan kan allt perfekt från första dan du såg dagens ljus.
  3. 1 poäng
    Då är det väl bra att andra gör det så du slipper.
  4. 1 poäng
    Nu var det klart. Inga problem, tog 40 minuter att byta blev så snyggt !
  5. 1 poäng
    Det band som är insytt i seglet ska vara anpassat så att det inte rappar ur förstagsprofilen. Om du behöver ha seglet delvis inrullat för att det inte ska rappa ur så rekommenderar jag att byta ut bandet till ett som passar. Ett delvis inrullat segel får en form som inte är optimal för att seglet ska stå bra när du seglar. Att reva en rullfock genom att rulla in ett antal varv blir alltid en halvmesyr. Du får en mindre segelyta som kan göra att båten kränger mindre men samtidigt blir seglet bukigare så att draget framåt i seglet blir sämre.
  6. 1 poäng
    Det handlar lite om ambitionsnivån. Tveklöst blir det bäst om man värmer bort lacken, slipar, betsar (om det är mahogny!) och sen lackar. Men det är en del jobb och tar tid. Men, det förutsätter att övrig inredning håller samma klass. Vill man fuska så kan man slipa det grå och lite utanför. Sen provar man ett lacka en bit för att se hur det ser ut. Blir det bar, gör resten och avsluta med ett eller ett par lager lack på hela ytan. Det finns ett annat fusk, slipa det grå och lägg sen ett lager lackbet eller blanda bets i första lagret lack. Det blir inte Orustkvalitet men ganska hyggligt. Men det blir klart. Sen finns det en del som väljer att lacka en sådan här yta vit. Bets blandar man själv, det blir bättre och billigare. Biltemas lack fungerar utmärkt, underarbete och hur man lackar har större betydelse. Högblankt är traditionellt, så gjorde de på Orust förr. Sidenmatt är dock mer kostnadseffektivt i produktion.
  7. 1 poäng
    skippa johnsson motorn om du inte har problem så får du fullt upp.
  8. 1 poäng
    Startbatteriet får generatorns spänning. Där fungerar Sterling som vilket skiljerelä som helst. För husbatterierna ställs Sterling in för LiFePO4, jag har läst att det ska fungera bra. När jag började fundera på LiFePO4 så kändes Sterling lite överflödig men nu verkar den väldigt vettig, jag får olika laddspänning till hus och start. Laddningsstarten av LiFePO4 fördröjs lite, bra eftersom det batteriet kan ta emot mycket ström. Även att generatorns temperatur övervakas. Men också att Sterling ser till att inte batteriet får för hög spänning, om generatorns laddregulator går sönder så brukar den leverera överspänning och det är inte helt ovanligt.
  9. 1 poäng
    Satsa du på en tvåtakt, fyrtakt från dom åren var inte särskilt bra. Viktigaste är timmarna och skicket ,hur ägarna har servat och hur dom har kört.
  10. 1 poäng
    Berntsen Har gjort ett gediget arbete med min motor, nu är den ihop plockad och i morgon ska den bänkköras, och komma upp i arbetstemperatur så det syns om något läckage finns. Sedan blir det slutmålning. Arbetet börjar nu komma in i sin slutfas, montering i motorbrunn samt genomgång av all el vad gäller förbättringar osv fortgår. Förhoppningsvis så inom tre veckor ska pjäsen kunna återmonteras, och båten i sjön för provkörning. Turbon renoverad ser fin ut, nytt expansionskärl är även det monterat, det gamla svarta var totalt uttjänt. Avgasröret fick sig en genomgång de med idag.
  11. 1 poäng
    I stödbocken sitter ett cutlesslager och i stävröret RM-tätningen. Om du haft dålig linjering så kan cutlesslagret blivit slitet genom att axeln gått lite på sned igenom. Om du har tid så byt även lagret. Kila axeln så centrerat du kan i stävröret (jag använder halva klädnypor i trä som kilar) när du linjerar och montera tätningen efteråt, eller använd kilarna i stävrörets aktre (yttre) del då kan RM-tätningen vara monterad under linjeringen. Dettat förutsätter såklart att du har båten på land. RM-tätningen ska inte styra axeln utan enbart täta. Glöm inte pressa i lite av silikonfettet du fått med i en tub.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...