Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-02 på alla områden

  1. 1 poäng
    Lade ut luckan på prov, trevligt att durken blir flushad. Återstår att fräsa kanterna mot undersidan samt limma på ljuddämpningsmatta.
  2. 1 poäng
    Åter har en månad förflutit och jag ligger efter med vårrustningen! Likväl fullföljer jag mitt åtagande och har ånyo vägt provbitarna. Förra månadens resultat var antagligen ett mätfel, det knsasade sig också när jag vägde härdare till lite spackel jag blandade. Rengjorde vågen och kontrollvägde sedan med en granskad vikt, nu stämmer det på 2 gram när åtminstone. Men ändå ser vi en trend med stigande vikt. De här gången 2913 gr mot ursprungliga torrvikten på 2893 gr. Bara två månader kvar av experimentet, skall bli intressant att se slutliga vikten.
  3. 1 poäng
    Killen som köpte min havsfidar, hade haf en segelbåt i trä innan. Enligt honom hade den förra båten flutit - på batterierna. Skall man ha en förbränningsmotor i "e pene sniba" ska det naturligtvis va en tändkulemotor.
  4. 1 poäng
    Jag är inte så himla bra på träbåtar och dess skötsel, men ovanstående tips ser väldigt relevanta ut. Kompisen har en stor träsnipa och den behandlar han invändigt varje år med terpentin/linoljeblandning som ovan, och har denna olja i en stor insektsspruta han bär på ryggen och handpumpar ut oljan i ett rör med munstycke. Men visst hade det varit snyggt med sisådär 17 lager båtlack på friborden! Motor, ja visst är det mysigt med någon lågvarvig förbränningsmotor. Men dagens miljötänk föll även min tanke åt elmotor och en juste batteribank. Kanske även ett snyggt tak/regnskydd över båten med en försvarlig mängd solcellspaneler!? Ja solcellspanelerna och batteribanken kan ju även behöva driva en överdimensionerad elektrisk länspump, eller länspumpar i pluralis.
  5. 1 poäng
    Jag skall tänka på det, varje gång jag navigerar in på grunt vatten.... Vi har ju sällan eller aldrig femhundra meter djupt som i vissa förkastningssjöar, eller där meteoriter slagt ned. Kosterfjorden är något grundare, så det är en paranoija och dubbla ekolod, samt fördäcksgast med polariserade solglasögon som gäller, så att jag undviker att skapa aluminiumskrot.
  6. 1 poäng
    Justerade ramen och fräste ur i motorrumsluckan.
  7. 1 poäng
    Yep. Snygga trianglar på plottern med fartygsinfo om jag markerar ett objekt.
  8. 1 poäng
    Är båten så skaplig som du säger och verkar som det ser ut på bilderna, så är det ju synd att plasta den. Du kan absolut lägga ett nåtat trädäck ovanpå plyfan. Elmotor. Fernissa - detär ju ett annat ord för lack/lacka
  9. 1 poäng
    Låter som ett rimligt pris, kanske lite för billigt för att vara ett riktigt bra kapell, särskilt med tanke på att det är högsäsong för kapellmakare. Mackey
  10. 1 poäng
    Du kan absolut lägga nåtat däck på plywooden. Låter bra. Jag hade varken fernissat eller plastat båten. Det är en bruksbåt, och jag hade köpt tio liter rå linolja och dränkt in båten med, låtit allt suga in lääänge, sedan hade jag strukit båten med ”roslagsmahogny” som är en blandning av trätjära, terpentin och linolja. Både in- och utsida. Snyggt, praktiskt och luktar gott.
  11. 1 poäng
    Igår kväll monterades det sista ihop på skölden, monterades efter det i ett fräscht motorrum, urtaget i aktern är likaså fixat. Kjelle la på 10 lager vit epoxy, blev riktigt bra, motorrummet fick ny topcoat det med. Gick fint att få dit skölden smet in som en smäck. Värre är moment dragningen skölden ska dras 8 kg, och igår stannade vi på 6 kg det knakar och knastrar så man får ont i magen när man drar. Tidigare var det en glipa mellan sköld och akter på cirka 5 mm, denna glipa är nu borta och skölden har smitit in mot plasten så det går nu inte att få emellan ett frimärke. Ska låta skölden sitta i 6 kg några dygn nu så den sätter sig i skivan sedan slutdragning till 8 kg.
  12. 1 poäng
    Högtryckstvättning kräver spolplatta med reningsutrustning. LeFants färgborttagning är effektiv, men dyr. Rolla på, täck med "matplast", vänta 24 timmar, skrapa bort massor av lager. En bra skrapa är A och O. Skrapar du torrt finns det en bra skrapa man kan ansluta till dammsugare. Hyr en industridammsugare så kommer det att funka. Glöm inte att du måste täcka så att inget damm far runt. Samma här, dammsugare och täckning. Vi la på lamineringsepoxi och då räcker det att avsluta med 60- eller 80-papper. Epoxin fyller ut reporna och blit slät. Gifterna är inte borta, särskilt inte gammal TBT så var noga med både täckning, andningsskydd och att deponera det miljöfarliga avfallet. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...