Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-11-23 på alla områden

  1. 1 poäng
    Samma sak sades hos de jag pratat med. Klassningen säger inte riktigt allt...
  2. 1 poäng
    Tack alla goa människor för de tips ni lämnat. Klisterborttagare funkade sisådär. Provade på en yta och visst, det löste upp del av det gamla limmet men smetades ut när jag torkade av det. Provade en osilerande slipmaskin med utsug till dammsugaren och 40 papper men slippappret smetade igen ganska omgående. Till sist köpte jag Biltemas grovrengörare och det var som att komma till himlen, det tog inte så lång tid innan jobbet var klart. Avslutningsvis ska jag köra över med den isolerande slipmaskinen med grovt slippapper så får jag en jämn och fin yta. Beklädnaden kommer att bli självhäftande vinyl.
  3. 1 poäng
    Jag chansar aldrig på att dieseln är fri från vatten oberoende av var jag tankar. Efter att ha "köpt vatten" (i och för sig inte så hög inblandning som smoegen) på en båtmack så skaffade jag en tratt med vattenavskiljande filter. Det kommer inte en droppe vatten genom det filtret. Å inget annat skräp heller. Tratten (eller tillverkaren) heter SmartTech. Välj den stora modellen, den lilla har för liten genomströmning för att hinna svälja det som kommer ur pistolmunstycket på macken.
  4. 1 poäng
    Har man då inte en lång bog så tar man inte igen det man förlorade. Att man inte kan slå sig ut från en läkust med båtar under 30 fot är naturligtvis en sanning med modifikation. Men det krävs en god segelbåt för att klara det. Man brukar prata om det i samband med ström, där gäller att göra rätt. NC33 har jag inte kryssat med men väl seglat. 10m/s, fullt ställ och 3,5knop. Men en väldigt trevlig båt. Ska de kappsegla så blir i samma klass som en riggade Albin 25. Ja vi väntar, vill ha något trevligt att läsa i år med!
  5. 1 poäng
    Det är nog ren snålhet eller att det företag byggt båten (och skruvat dit knaparna) kört en snikvariant. Fyra knapar med två skruvar så sparas det kanske en hundring..... Det är ju alltid fuktigt i en ankarbox så det är inte så konstigt att skruven rostar, även om den är galvad. Sen är det ju inte helt bra att blanda rostfritt och galvat. De har olika potential och kommer att äta upp järnskruven. Styrkemässigt så påverkas inte styrkan i skruven inledningsvis av valet mellan stål/rostfritt så att det finns skäl att välja en stålskruv. Men efter några år när zinken är uppäten av korrosionen och rostangreppen i stålskruven ökar så minskar så klart styrkan i stålskruven. Jag skulle ha skaffat rostfria skruvar (och brickor) och bytt. Det är ett engångsjobb. Rostfri skruv i knapen kommer att hålla båtens livslängd. En liten pekpinne på slutet: Använd aldrig stålborste på rostfritt (nu var det ju stålskruvarna som borstades så det är mindre problem). Det fastnar mikroskopiska järnpartiklar i det rostfria och sedan börjar det uppstå rostprickar som är svåra att få bort. Av samma skäl så ska man inte använda verktyg av vanligt stål när man t.ex. drar vantskruvar.
  6. 1 poäng
    Märks det så tydligt? Små båtar - små bekymmer brukar det ju heta och det stämmer bra tycker jag. man har ju inte all tid i världen för att sköta om en större båt om man vill hålla grejerna i någorlunda trim. Med en liten trailerbåt kan man se mer av världen utan att för den skull segla hela vägen dit även om resan är målet för många. Nästa år är tanken att ta den på trailern ner till Kroatien och plaska runt där nere några veckor. Att hyra in sig på en charterbåt är inte riktigt min grej, att vistas på ganska trånga utrymmen där man får ta hänsyn till alla de andra 10-talet ombord passar inte alla. att tvingas lämna den hamn man just har kommit till och kanske vill stanna ytterligare några dagar för att båten måste vidare för att några kanske måste kliva av för att de har ett flyga att passa. Nej, på egen liten båt är man sin egen kapten och beslutar därefter vad som ska ske närmaste tiden. visst är den liten med sina 19 fot, men den är alldeles lagom stor att hantera själv och med trailern så blir det en husvagn på vägen, man stannar där det passar. På stormarknadens parkering eller en riktig camping med tillhörande servicehus för att tvätta kläder och kropp. Jag ser bara fördelar med en liten trailerbåt. Önskar att fler kunde se det istället för att visa upp den största båten i hamnen, en båt många inte ens kan hantera på ett säkert sätt, att hissa segel är något de oftast inte gör utan de går för motor därför att tanten inte gillar att det lutar lite. Här är några bilder från en tur för ett par år sedan då jag drog ner till Limhamn och sjösatte där för att sedan segla över till Köpenhamn, låg i Christianshavns canal ett par dygn och såg mig runt i stan med hjälp av cykelkraft, gjorde Öresund runt på två veckor med många stopp utefter vägen, även Hven landstegs. Jag gillar de här kortare turerna mer än att dar utefter kusten och ligga still i hamnar hela tiden. Jag får myror i kroppen av att ingenting göra. Det har hänt att jag har gått och handlat en tross med treslaget rep bara för att splitsa öglor i ändarna till nya förtöjningslinor istället för att köpa färdiga. https://quik.gopro.com/v/QILrIAlmff/
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...