Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-11-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det finns så många parametrar att ta hänsyn till, enligt en av kalkylatorerna skulle man behöva 112 hk för att nå 35 knop i en båt som var 12 meter och vägde 12 ton.. Variablar som: Backslag, vridmoment osv var inte med i beräkningen jag gjorde baserat på ett av de sökta resultaten ovan. Erfarenheten av vad handra gjort säger: Upp till 45 knop är det ganska lätt att plocka ut ur en båt, sen blir det rejält mycket stökigare ju fortare du vill gå, speciellt i en kort båt som ovan.
  2. 1 poäng
    Denna V70:n är definitivt unik. http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171105/en-volvo-eller-tank-eller-bada/
  3. 1 poäng
  4. 1 poäng
    Det var ju lite av min poäng, att när du ändå byter fundera till att byta till något mer gångbart när det ska säljas. Nu har du ju iofs fått tag på en sköld men annars tror jag ändå att merkostnaden hade tjänats in vid en senare försäljning då 9 av 10 båtköpare kommer att välja en Mercruiser/Penta-bestyckad båt framför motsvarande med OMC.
  5. 1 poäng
    En så liten och billig som möjligt. Eller happymeal på MD då fick man små leksaksbåtar på köpet..
  6. 1 poäng
    Både ja och nej - på begagnatmarknaden kan ju dessa få nysålda segelbåtar vara rätt eftertraktade, precis på samma sätt som flera nyare motorbåtar.
  7. 1 poäng
    Du blandar ihop pwm och pulsladdning här. PWM har inget med laddcykeln att göra. PWM ÄR precis som bhemac säger en teknik för att minska spänningen. Man stänker snabbt av och på spänningen, vi snackar kilohertz eller upp till en megahertz. Med ett lågpassfilter så får man en jämn lägre spänning. I en regulator styr man sen spänningen för att erhålla en viss laddcykel.
  8. 1 poäng
    att för kommentarerna alla är tänkvärda. Ska titta på en HR 38 i morgon ska bli spännande
  9. 1 poäng
    Dämpning för 3 olika kabeltyper för användning till VHF-radio med antenn i mastoppen: Kabeltyp Diameter (mm) Ungefärlig dämpning per 100 m vid 150 MHz (dB) Vikt (kg/km) HFX 1336 5,35 12 38 RG 58 4,95 18 36 RG213 10,3 8 155 Om vi antar 20 m koaxialkabel för installationen blir dämpningen och vikt för de 3 kabeltyperna : Kabeltyp Dämpning(dB) Vikt (kg) HFX 1336 2,4 0,76 RG 58 3,6 0,72 RG213 1,6 3,1 Dämpning för olika kontakttyper : Kontakttyp Dämpning (dB/GHz) FME 0,2 / 2 GHz N 0,24 /6 GHz BNC 0,2 / 3 GHz Vi konstaterar lätt att dämpningen i alla 3 kontakttyperna är försumbara vid 150 MHz i jämförelse med dämpningen i kabeln även om man behöver ha 2 skarvar om man använder FME . Jag har inte tagit med PL259-kontakt eftersom jag anser den vara undermålig i båtmiljö. RG 58 har inga fördelar över HFX 1336 om man bortser från pris. HFX 1336 har nästan samma vikt och diameter men betydligt mindre dämpning. Jämförelse mellan HF 1336 och RG 213 ger vid handen att RG 213 har en dämpning av 2/3 jämfört med HFX 1336 till priset av 4 ggr högre vikt och 4 ggr större area. För egen del har jag valt HFX 1336 viket får anses som en kompromiss. Jag har 2 antenner i masttoppen, trefärgslanterna, motorgångslanterna, vindinstrument, däcksbelysning, radar och däcksbelysning. Kablarna till allt detta skall upp i mastens kabelrännor. Jag har ingen möjlighet att använda mig av 2 st. RG 213 p.g.a. platsbrist. Vi ser att skillnaden mellan HFX 1336 och RG 213 är 1,2 dB. Vad betyder det i verkliga livet ? Ingenting vill jag påstå. 3 dB skulle betyda att hälften av effekten skulle försvinna i kabeln och inte ens det hade bekymrat mig. VHF-radion når till horisonten. Om man sänder med 12,5 eller kanske 20 W spelar ingen som helst roll. Du når till horisonten ändå. Avståndet till horisonten ändras inte om effekten halveras.
  10. 1 poäng
    Usch ja - har haft några avbitare genom åren, som av oförklarlig anledning fått konstigt jack. En elektriker - barnfödd i Stockholm - var och jobbade på ABBA´s fabrik på Hovenäset. . De skulle göra nåt med en grov kabel. Kompisen gick och skulle göra kabeln spänningslös. När de klippte av kabeln small det redigt, varpå vår stockholmsföde vän sade;" Förbaskat bra brutet, hörru", med sin stockholmsdialekt. Det har blivit ett bevingat uttryck hör ute.
  11. 1 poäng
    Kontakten som sitter i vhf’n var delbar så det var enkelt att ta lös bara kabeln. Förmodligen har man gjort så här varje gång man mastat av förr. Riktigt bra gjort med ett kabelrör hela vägen. Lite otympligt att dra ut 4-5m kabel med masten varje år bara... Tänka först och klippa sen är nog alltid bäst, men jag kan villigt erkänna att det gått en och annan avbitartång på jobbet då man nypit över en spänningssatt ledning 😀 / Andreas
  12. 1 poäng
    Usch ja - om man dessutom bär sig dumt åt som jag gjorde när jag limmade matta under däcket på min nuvarande båt. Använder mest vattenburet mattlim. Gör gärna såna jobb i omgångar. Hade limmat upp mattan under halva skarndäcket - det som var närmast skrovsidan var kvar.På BB- sida strök jag på limmet under däcket först och på den mattan som hängde ner sen. PÅ SB- sida tänkte jag mig inte för och strök lim på mattan som hängde ner och stack in huvudet för att nå att rolla på limmet under skarndäcket. Fick naturligtvis lim i håret. Medans limmet torkade åkte jag hem och tvättade håret.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...