Dämpning för 3 olika kabeltyper för användning till VHF-radio med antenn i mastoppen:
Kabeltyp Diameter (mm) Ungefärlig dämpning per 100 m vid 150 MHz (dB) Vikt (kg/km)
HFX 1336 5,35 12 38
RG 58 4,95 18 36
RG213 10,3 8 155
Om vi antar 20 m koaxialkabel för installationen blir dämpningen och vikt för de 3 kabeltyperna :
Kabeltyp Dämpning(dB) Vikt (kg)
HFX 1336 2,4 0,76
RG 58 3,6 0,72
RG213 1,6 3,1
Dämpning för olika kontakttyper :
Kontakttyp Dämpning (dB/GHz)
FME 0,2 / 2 GHz
N 0,24 /6 GHz
BNC 0,2 / 3 GHz
Vi konstaterar lätt att dämpningen i alla 3 kontakttyperna är försumbara vid 150 MHz i jämförelse med dämpningen i kabeln även om man behöver ha 2 skarvar om man använder FME . Jag har inte tagit med PL259-kontakt eftersom jag anser den vara undermålig i båtmiljö.
RG 58 har inga fördelar över HFX 1336 om man bortser från pris. HFX 1336 har nästan samma vikt och diameter men betydligt mindre dämpning.
Jämförelse mellan HF 1336 och RG 213 ger vid handen att RG 213 har en dämpning av 2/3 jämfört med HFX 1336 till priset av 4 ggr högre vikt och 4 ggr större area.
För egen del har jag valt HFX 1336 viket får anses som en kompromiss. Jag har 2 antenner i masttoppen, trefärgslanterna, motorgångslanterna, vindinstrument, däcksbelysning, radar och däcksbelysning. Kablarna till allt detta skall upp i mastens kabelrännor. Jag har ingen möjlighet att använda mig av 2 st. RG 213 p.g.a. platsbrist.
Vi ser att skillnaden mellan HFX 1336 och RG 213 är 1,2 dB. Vad betyder det i verkliga livet ?
Ingenting vill jag påstå. 3 dB skulle betyda att hälften av effekten skulle försvinna i kabeln och inte ens det hade bekymrat mig.
VHF-radion når till horisonten. Om man sänder med 12,5 eller kanske 20 W spelar ingen som helst roll. Du når till horisonten ändå. Avståndet till horisonten ändras inte om effekten halveras.