Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-07-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    Nu skall detta synas. Skall kolla så att det gäller alla grupper som skall se det. //stavhammar
  2. 2 poäng
    Jag skulle börja med att kolla så alla tändkablar sitter på, och att de sitter på rätt position.
  3. 2 poäng
    Förr kunde man se vem som gillade ett inlägg. Att nån gillar ett inlägg spelar ju ingen roll. Det som är viktigt är i så fall att se vem det är som gillar inlägger. Om tex Peter_K skulle gilla ett inlägg, så betyder det med all sannolikhet, att det som skrivs i inlägget är ganska vettigt. Jag är med i en ganska seriös grupp på Facebook.Nån delger en saklig information och sen kommer det 14 "tummen upp". Den 15;e som läser inlägget skriver "så bra" och sen kommer det ytterligare 14 "tummen upp". Hade man struntat i "tummerna" så hade man under huvudinlägget kunnat se vem som tagit del av informationen. Innan tumhysterin citerade man inlägget och gjorde en liten kommentar om det som skrivits var ok - eller tvärt om.
  4. 1 poäng
    Jo det är sant, jag såg inte att du skrivit nånstans att problemet kommit smygandes. En annan tanke slog mig. Om dina fall är slitna och ska bytas snart och storen är tröghissad.... så är det kanske tid att masta av båten och se över hela riggen när fallen byts. När gjordes det senast? Då får du ju tillfälle att syna alla vant, stag och spridare etc, smörja likrännan, trissor och kanske stryka lite paraffinolja på masten om du vill snygga till den. Innan påmastningen sen smörjer du alla vantskruvar och sätter i nya saxpinnar eller låsringar där det behövs. Ett par timmars pyssel till en låg kostnad och du kan lita på riggen sen, och förhoppninsvis hissa storen lätt.
  5. 1 poäng
    Det är lätt att växla tändkablar på en V8, märks inte så mycket om två är växlade förutom att motorn blir slö. Däremot att det luktar mycket avgaser kan ju tyda på något bränslerelaterat, choken hängt sig, förgasaren flödar, skit i densamma etc etc
  6. 1 poäng
    Förr, när man skulle precisionsnavigera i skärgården så pejlade man föremål. Det är inget större problem om man har en bra pejlkompass och är van att hantera den. Sen ska man lägga ut detta i sjökortet och då blir ofta inte så rätt. Låter man elever prova detta så inser man att det inte är så enkelt om man inte är rutinerad. Och vem är det nuförtiden? Skulle det sen bli lite dimma så försvinner alla möjligheter till terrester navigation. I synnerhet om man inte känner sin fart. Alltså måste man minst ha en logg och med tanke på alla blackouter så måste det ju vara en mekanisk släplogg, helst av fabrikat Walker. Nej, naviger med bara karta och kompass kan man bara göra i skogen eller vid köksbordet. Georg_Ohm: In och ut ur hamn, smala sund mm har man tillräckligt många hjälpkärror igång för att kunna "tappa" en utan att få blackout.
  7. 1 poäng
    Sitter motorn centrerat på akterspegeln?
  8. 1 poäng
    Sådärja! Bytte laddtrycksgivare, och det gjorde susen. Så nu kan jag sova gott inatt :-) Tack för alla tips och råd!!
  9. 1 poäng
    Den som kopplat om ditt bränslesystem skulle rullas i tjära och fjädrar!
  10. 1 poäng
    Det var fel kopplat av förra ägaren. Returen från motorn gick genom cav filtret. Enligt en tekniker jag pratade med så får man överhettad diesel och således bubblor om man kopplar så. Han frågade om bränslet var varmt, och det som kom ur glaskoppen var nästan skållhet. Jag drog returen från motorn direkt till tanken och pluggade de två överblivna hålen på cav-filtret. Nu funkar det som det ska, och bränslet i koppen är knappt ljummet efter en timmes körning.
  11. 1 poäng
    Kolla även med Magnus&Roberts från ÖverTorneå. http://www.mrtransport.se/ annars har jag kanske en kontakt med en maskintraileråkare som köpte min senaste båt och som bor i Hjuken strax utanför Vindeln i höjd med Ö-vik. Hans båt(min gamla) ligger här i Göteborg och han åker ofta denna vägen och vidare Skåne-Norrland (Kiruna-Gällivare gruvorna). Han kanske går tom hem ibland?
  12. 1 poäng
    En lokal lastbilscentral hjälper dig! Annars finns ju lokala speditörer som nordprotekt och bdx. Alltransport kanske finns i krokarna. Örnfrakt kanske kan?
  13. 1 poäng
    Hej! Har en D4 300 och hade samma symptom för 2 år sedan, kraftlös o inga felkoder. Bytte laddtrycksgivaren som sitter på inloppsröret så funkade maskin som den skulle efter inrådan från VP verkstad. Volvo har haft problem med dessa på ett flertal D4/D6. Tar 20 min att byta. Återkoppla gärna vad felet var när det är löst /Peter
  14. 1 poäng
    Men då skall jag fixa till detta. Är på resande fot och skall försöka lösa det på vägen. Annars på fredag när hemma igen.
  15. 1 poäng
    @Mange249 Det var jag I tråden där du förklarade tomgångsfart som förhållande till toppfart (Köra kanal med en motor) var jag framme med gillaknappen. Mycket bra beskrivet och lärorikt för mig. /Mathias
  16. 1 poäng
    Vettigt skrivet - det gillade jag!
  17. 1 poäng
    Jag köpte min Polar våren 2013 och gjorde då en del uppdateringar. Renovera motor, VP 271c (nya limpor och renovera topparna och byte tändsystem m.m) Ny septitank + nya slangar och toastol Renovera kapell (lämnade in hos Danderyd möbeltvätt, nya sömmar, tvätt + impregnering) Vinter/vår 2014 Nya dynor i sittbrunnen (alla, u-soffa, stolar m.m nya durkar i sittbrunnen (fernissad med 2-komp 7st lager.) ny dieselvärmare (Wallas 13DT) utblås i sittbrunn, midcabin ,salong) Renovering av hydralstyrning Ny Gps (Garmin 720) Renovering av ankarspel Renovering av fotogenspisen (wallas 100U) Nu i vinter håller jag på att renovera midcabinen. Rivit ur skåpet och all klädsel. Fick riva ur halva båten för att få ut skåpet i midcabinen! Nu när alla trädetaljer är ute ur båten passar jag på att fernissa upp allt i värmeförrådet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...