Gå till innehåll
söndag 07 december 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-12-10 på alla områden

  1. 1 poäng
    @Georg_Ohm var det denna tråden du tänkte på?
  2. 1 poäng
    Tack för tipsen! Att dra av en bult där innebär ju att motorn måste lyftas ur båten… Turbon ja, jag kanske har skrivit det innan, men min höll i 700 timmar på ett ungefär. Jag fick låna tryckmätare med nippel av @Makro och testade förra hösten. Inget vidare tryck, och det blev värre, sedan startade inte kompressorn, och då var det 9 knop och en rökridå bakom båten… Att kompressorn inte startade berodde på en oxiderad anslutning på relät i svarta boxen, så det var ju en baggis att fixa. Egentligen rätt okomplicerat att byta turbon också. Men det är ju några muttrar som är litet halvsvåra att komma åt, liksom skruvarna vid flänsen till oljereturen. Sedan fyllde jag upp med olja i anslutningen vid lagret innan jag provkörde, och då på tomgång tills jag hade försäkrat mig om att det kom upp olja till turbons lager, det hade det bevisligen, eftersom jag hade blandat ihop skruvarna till oljerören, de till övre anslutningen är längre än de till den undre, som är returen. Så det pissade ju litet olja där innan jag förstod att byta. Jag konstaterar efter att ha sett bilden på motorn uppifrån, att jag har ett aluminiumrör mellan spjället och kompressorn, på bilden ser det ut att vara en slang eller plaströr..?
  3. 1 poäng
    Gäng storlek på pluggar till insug AD41,KAD42-300 framgår i mitt inlägg ovan. Det finns två storlekar en är M18. Georg_Ohm : Låt värmeväxlaren vara av och skruva antingen av de 4 bultarna som håller oljekylaren i fördelningshuset eller skruva loss hela fördelningshuset ifrån motorblocket 3 bultar , men bult, den i mitten kan gå av som på bilden. Kontrollera då reduceringsventilerna till smörjoljan och kolvkylningen om fördelningshuset tas av. Var försiktig när du trycker ut insatsen i oljekylaren, lägg hela i citronsyrabad ett par dygn och skölj sedan ur mantelsidan med avfettning innan du pressar ut tubpaketet, lägg på lite värme . Tråden handlar väl om turboproblem och motorork ifrån början...
  4. 1 poäng
    Nu är hon upptagen och inbackad mellan vårt och grannens hus. Låt vintern komma!
  5. 1 poäng
    Är det verkligen så att vevaxel piskar upp olja på cylinderväggarna? Jag tror inte man smörjer motorer så. Jag tror att oljan som smörjer vevlagren läcker ut på vevaxel och slungas sedan på cylinderväggen. Jag tror att man skulle få problem på högvarviga motorer om vevaxel slår I oljan i oljetråget. Håller på med en renovering av en bilmotor nu och då den har turbo så har den munstycken som sprutar olja på kolven undersida för att kyla kolven. Jag tror inte avsikten är att smörja cylinderloppen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...