Tack för tipsen!
Att dra av en bult där innebär ju att motorn måste lyftas ur båten…
Turbon ja, jag kanske har skrivit det innan, men min höll i 700 timmar på ett ungefär.
Jag fick låna tryckmätare med nippel av @Makro och testade förra hösten. Inget vidare tryck, och det blev värre, sedan startade inte kompressorn, och då var det 9 knop och en rökridå bakom båten… Att kompressorn inte startade berodde på en oxiderad anslutning på relät i svarta boxen, så det var ju en baggis att fixa. Egentligen rätt okomplicerat att byta turbon också. Men det är ju några muttrar som är litet halvsvåra att komma åt, liksom skruvarna vid flänsen till oljereturen.
Sedan fyllde jag upp med olja i anslutningen vid lagret innan jag provkörde, och då på tomgång tills jag hade försäkrat mig om att det kom upp olja till turbons lager, det hade det bevisligen, eftersom jag hade blandat ihop skruvarna till oljerören, de till övre anslutningen är längre än de till den undre, som är returen. Så det pissade ju litet olja där innan jag förstod att byta.
Jag konstaterar efter att ha sett bilden på motorn uppifrån, att jag har ett aluminiumrör mellan spjället och kompressorn, på bilden ser det ut att vara en slang eller plaströr..?