Gå till innehåll
söndag 07 december 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-11-22 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det var ju ingen slump att vikingarna och samtida liksom senare båtbyggare, i det som skulle bli Norge och i viss del Sverige, byggde sin båtar så som dom gjorde. Dessa vikingaskepp var ju dessutom flexibla så dom följde med i vågorna på ett annat sätt än vad dagens stela båtar gör... Men snipformen och de klinkbyggda skroven behölls ju, man sparade på de bästa egenskaperna och förkastade det som inte längre var nödvändigt då man övergav det där med rodd och segling... Det är alltså ingen slump att sniporna ser ut som de gör. Dom är generellt bredare och fylligare i Norge och i f.d. Norge, (=Bohuslän). så börjar dom bli litet slankare i f.d. Danmark, (=Halland), för att bli väldigt slanka i Vättern, det är ju så att varje kuststräcka eller större insjö kräver sin anpassning av de båtar som där skall användas. Det är alltid väldigt intressant att på olika orter (vid havet eller vid större sjöar) titta i småbåtshamnarna och se hur nutida allmogebåtar ser ut. jag var i Lissabon för några år sedan... och de båttyperna dom har där, har dom ju där... Ute vid altaltkusten var det båttyper vi hade kallat för jullar med hög stäv (jämför med Rhea-båtarna), dräktiga med breda bogar. I flodmynningarna mer lägre och flatbottnade båtar, även spetsgattade. Det var väl en utsvävning från ämnet, men varje vatten har sin speciella båttyp, eller en sin speciella anpassning av mer allmänt förekommande båttyp.
  2. 1 poäng
    Smådalarö Gård var det där, tagen fredag kväll så det var innan värsta snöovädret hade börjat. Åkte hem lördag eftermiddag, då var det både snöigt och härligt!
  3. 1 poäng
    Jag skulle komma och hjälpa dig att ta upp och även sjösätta om jag bara hade möjlighet. Dessvärre bor jag inte ens i Sverige. Jag hoppas någon annan i forumet kan ställa upp. Båtfolk brukar hjälpas åt.
  4. 1 poäng
    Håller helt med IngemarE. Tänker skaffa en häckpropeller till vår NordWest355. Detta efter sommarens mycket nära incident. Trots två drev i aktern och en stark bogpropeller så tog vinden (10m/s) över båten vid tilläggning. I en trång hamn höll en Ryds 23:a få kraftiga skador trots låg ingångsfart. Ska använda häckpropellern i kombination med propellerverkan vid svår sidovind. Planerar att sätta in en Sidepower/Sleipner SX50 med c:a 60 kg kraft. Tyvärr tar flödet i drev o sköld något.
  5. 1 poäng
    Glykolen är nog till för att vattnet inte ska spränga dunkarna när det fryser. Jag har sett en hel del som har sand i dunkarna istället.
  6. 1 poäng
    Tack för engagerade svar! Jag har löst en del av grundproblematiken genom att dra generatorns minuskabel via shunten så att även denna laddning registreras. Huvudbrytaren på minussidan behålls då den används vid service på elsystemet. Alla förbrukare exklusive ankarspelen är nu dragna via elpanelen vilket gör att behovet av huvudbrytare vid t.ex. långtidsförvaring eleimineras. Styrströmmen till ankarspelen är sedan tidigare dragna till elpanelen. Nästa elprojekt är troligen att skaffa dc/dc laddare för att optimera laddningen på alla batterier. Jag tror att jag behöver två stycken då jag har ett förbrukningsbatteri placerat i fören?
  7. 1 poäng
    För sinnesfridens skull är det kanske bättre att låta någon professionell ta upp båten och täcka den. Om du har svag hälsa är det kanske ännu jobbigare att ta hand om en infrusen snötyngd båt.
  8. 1 poäng
    Det mesta är redan sagt eller skrivet. Tänk så här: All ström som går in i batteriet eller ur batteriet skall passera shunten som då sitter på minussidan. Koppla din shunt direkt på förbrukarbatteriets minuspol, på shuntens andra sida, den mot huvudbrytaren, där kopplar du sedan alla typer av laddare och solcellsregulatorer. Då får du solcellsladdning även om huvudbrytaren är avslagen. Ok, bry dig inte om generatorn, så som det ser ut enligt ditt schema så flyter ju strömmen från denna genom shunten om huvudbrytaren är påslagen. Sedan kan jag inte låta bli att tycka att det där med en gemensam huvudbrytare (=batterifrånskiljare) är rätt så idiotiskt. Det finns en vinst i att kunna bryta strömmen var för sig till förbrukarbatteriert och startbatteriet. Sedan är det en smaksak (smakar engelsk konfekt) att ha dessa på minussidan, det vanligaste är ju annars att ha dem på plussidan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...