Gå till innehåll
söndag 07 december 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-11-05 på alla områden

  1. 4 poäng
    Sista natten den 5 november 2022. Vi ses 2023.
  2. 2 poäng
    Håll dig till ämnet! 😉
  3. 1 poäng
    Grovsåga en plywod skiva till formen spackla sedan med vanligt sandspackel; vill minnas att det hette lätthand,vanligt spackel som när du tapeserar.Bygg rodret som du vill ha det och gör en plugg.Ronnie
  4. 1 poäng
    Kondens kan det bli även om ruffen inte är tät. Hade den varit helt tät hade ni kanske inte vaknat alls... Brukar alltid finnas ventiler, som alltså i detta läge ska stängas, men dessa brukar inte ensamma hålla luften torr när man sover.
  5. 1 poäng
    Varför frågar du? Det ser ut att vara reflektioner i ett peke eller en metallbåge. Ser ungefär så ut på vår båt, när sidolanternorna (som sitter i en kombolanterna i fören) reflekteras i pekets stålrör. Bra för att se att lanternorna är tända!
  6. 1 poäng
    Så här gör jag med en KAD43. När båten torrsatts kör jag motorn en kort stund, så att havsvattnet som finns i motorns kanaler pumpas ut, detta kanske inte är nödvändigt. Sedan sätter jag på en drevsäck på drevet, eller ställer en stor balja inunder drevet. Jag skruvar loss slangen på sjövattenpumpens sugsida, och monterar där en gammal kasserad kylvattenslang som tidigare suttit mellan drevet och skölden, den har en bra böj. I denna en stor tratt, i den häller jag vanligt vatten, startar motorn och kör en stund, med ett lagom vattenflöde ur en vattenslang ned i tratten. Efter det kör jag med en vatten/glykolblandning som hälls i tratten och samlas upp i drevsäcken, denna blandning ”återanvänds” och hälls i tratten tre-fyra gånger, kanske inte nödvändigt med så många gånger. Glykolen sparar jag i en större dunk, brukar konservera en utombordare samma soppa. Efter detta tar jag ur impellern ur sjövattenpumpen. Då jag har landström på land.. så kopplar jag in några frostvakter, en under motorn och en på annat ställe, (jag har ett bundet elavtal…). Vattnet som nu står under motorn suger jag upp med en våtdammsugare. Länspumparna dräneras. Jag kollar och dubbelkollar även glykolblandningen i det sekundära kylsystemet, med en optisk refraktometer* naturligtvis innan konserveringen, då jag fyllt på med mer vatten och glykol får det gå runt i motorns kylkanaler samtidigt som jag konserverar sjövattensystemet. Jag tömmer ju också vattentankar och septiktanken innan torrsättningen. Toan töms på vatten, likaså vv-beredaren. Vattenkranarna öppnas. Diverse pumpar däribland pentrypumpen dräneras noga, eller tas in i stugvärmen. Det är lätt att glömma duschmunstycket, där blir det kvar en del vatten som fryser och spräcker plasten, så det skruvas loss och tan in i värmen. Efter det att jag brutit batterifrånskiljarna ställs alla strömbrytare i läge ”on”/ på. Jag tror att det inte bildas oxid på kontaktungor som ligger emot varandra. Batterierna står kvar i båten. Laddarna är kopplade över timer som slår på några timmar varje dag. Glöm inte att koppla ut vv-beredarens elpatron, det kan aldrig vara bra att den värmer upp en tom beredare… det blir väl ingen torrkokning, men ändå… Namnet ”optisk refraktometer” gör kanske att man förleds tro att detta är ett väldigt dyrt laboratoriuminstrument, men så är det inte. Det finns även billigare och enklare glykoltestare.
  7. 1 poäng
    Håll Er till ämnet "Vilka är ute nu". Skapa en ny tråd gällande elpriser, El Nino och La Nino ect.
  8. 1 poäng
    Nu har du nog rört ihop det tror jag, eller blivit lurad av Aftonbladet eller Expressen som söker klick. El Niño är ett väderfenomen som påverkar vattentemperaturen i Stilla havet, men just nu är det La Niña som som är förhärskande (också i Stilla havet). Jag har för mig att det blir ovanligt kallt i Stilla havet vid La Niña. La Niña leder oftast till två olika fenomen för oss i västra delen av Europa. Det blir generellt en genomsnittligt varm och fuktig vinter (oktober till mars) med sydvästliga vindar och det kan komma köldknäppar beroende på att vindarna är svaga. Även förra vintern var La Niña förhärskande, så vi kan nog vänta oss en liknande vinter i år med en eller ett par kalla vindstilla perioder. Räkna med en kall december med dyr el med rörligt avtal och planerad områdesvis bortkoppling av elen för att klara effekten. Sedan blir det varmare och billigare (mindre dyrt) för de som har chansat på rörligt elpris. Vi betalar 50 öre/kWh, men sparar så mycket vi bara kan för att spara naturgas i Europa och hålla nere elpriserna i Sverige.
  9. 1 poäng
    Det är nog oftare kroppsbyggnaden som är problemet än själva jobbet som ska göras. 😉 Som Raol skriver så är det inte mycket som ska göras. Jag brukar även låta bli att byta oljefilter årligen, mera vart annat eller var tredje år. En bil går ett par hundra timmar mellan filterbytena så varför ska man byta filter oftare på en segelbåtsmotor. Oljan byter jag varje höst. Impellern klarar många år. Jag brukar snurra på motorn lite när jag är vid båten så att inte samma vinge är kraftigt böjd hela vintern. Den förra impellern fick gå i fem år. Hur ofta byter man bränslefilter i en bil? Tror det brukar vara vid 6000 mils service, dvs efter sådär 1000 timmar. Det är nog lagom att byta bränslefilter var tionde år. Hur ofta byter man luftfilter på en bil? Ingen aning just nu faktiskt, men båten får gå många år med samma filter. Det är ju inte särskilt dammigt på havet. Var tionde år verkar lämpligt. Allt bygger ju på att vi seglar vår segelbåt så det blir väl max 100 timmar motorgång en "dålig" sommar, oftast mindre. Glykolkörningen är underlättad genom att det numera sitter trevägsventiler före impellerpumpen och före avgaskröken med slangar som når fram till motorrumsluckan. 5 liter färskvatten körs igenom först och därefter kör jag en stund (två, tre minuter) och cirkulerar glykolblandningen genom motorn. Avslutar med att kolla fryspunkten i dunken glykolen cirkulerat via. Allt under - 15°C är okej. Det blir sorbė då, inte frostsprängning. Avslutar med att spetsa innehållet i glykoldunken så att den klarar -25°C så allt är klart till nästa år.
  10. 1 poäng
    Så går denna helg mot sitt slut. Vi och några bekanta (Searay 280) la till på Mörkedalsklubben i fredags, men efter ha halkat omkring på det blöta berget så beslutade vi oss för att flytta för att undvika benbrott osv. La till på vår klubbö och har haft underbart väder, solceller laddar och allt bara fungerar i båten. Även några öbor kom och hälsade på och vill ta del av sällskapet och värmen från eldstaden. Ses nästa helg på sjön!
  11. 1 poäng
    Det finns ju sådana här..?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...